loader image

جستجو

بایدن - وردپرس


چرا جو بایدن مقبولیت خود را از دست داده است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نظرسنجی‌های اخیر موسسات و رسانه‌های صاحبنظر آمریکا بیانگر این است که جو بایدن با افت محسوس مقبولیت در بین آمریکایی‌ها روبرو شده و با سیاست‌هایی که در پیش گرفته و همچنین ضعف عملکرد در برخی حوزه‌ها، عملا وضعیت دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای 2022 و انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 را به‌خطر انداخته است.

فهرست مطالب


چرا جو بایدن مقبولیت خود را از دست داده است؟
مرکز مطالعات سورین قصد دارد تا در این نوشتار به علل دخیل در سقوط محبوبیت و مقبولیت جو بایدن -رئیس جمهور آمریکا- در ماه‌های اخیر بپردازد.

1. نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟

در جدیدترین نظرسنجی به‌عمل‌آمده توسط «بنیاد جان لاک» میزان رضایت از عملکرد دولت بایدن به 38 درصد در ایالت کارولینای شمالی که یک ایالت کلیدی برای انتخابات میان‌دوره‌ای 2022 شناخته می‌شود، رسیده است.

نشریه «نیویورکر» در یادداشتی که در مورد سقوط مقبولیت بایدن نوشته، آورده است: «نیم قرن فعالیت در دنیای سیاست، برای بایدن بهره‌وری از مقبولیت در نزد افکار عمومی آمریکا را در بر داشت. اما با ورود به ماه آگوست 2021، همه چیز فرو ریخت. در نظرسنجی معتبر «موسسه 538»، می‌توان شاهد خط سبز محبوبیت بایدن در 8 ماه اول ریاست جمهوری او با بیش از 50 درصد در نمودار بود، و این در حالی بود که خط نارنجی مخالفت‌ها بین 30 تا 40 درصد قرار داشت. این برای یک سیاستمدار آمار خوبی محسوب می‌شود. اما، با نگاه به نمودار نظرسنجی، متوجه می‌شویم که در اواسط آگوست، خط سبز به سمت پایین و خط نارنجی به سمت بالا تغییر می‌کنند. تنها آمار بدتر از بایدن، متعلق به دونالد ترامپ در 9 ماه پس از دوره اول ریاست جمهوری‌اش بود».

چرا جو بایدن مقبولیت خود را از دست داده است؟


میانگین نظرسنجی موسسه «ریل کلیر پالیتیکس» نیز نشان می‌دهد که در حال حاضر ۴۳ درصد رای‌دهندگان عملکرد او را قبول دارند و ۵۲ درصد با عملکرد بایدن به عنوان رئیس جمهور مخالف هستند و این یعنی شیب نزولی چشمگیر نسبت به ماه‌های نخستین جلوس وی بر کرسی کاخ سفید و حتی ماه‌های تابستان.

بر اساس نظرسنجی «یوگاو» آمریکا، بایدن حمایتش را نزد بیشتر گروه‌های سنی، نژادی و در میان رای‌دهندگان دارای تحصیلات و بدون تحصیلات از دست داده است. بایدن که در اواسط ماه ژوئن (خرداد) مورد تایید ۱۲ درصد از جوانان زیر ۳۰ سال بود، در ماه اکتبر (مهر) میزان نارضایتی از او در بین این رده سنی به ۱۸ درصد رسید. میزان تایید عملکرد او در بین افراد بالای ۳۰ تا 40 سال از ۲۶ درصد به ۱۰ درصد کاهش یافته است. حمایت لاتین‌تبارها از وی نیز از مثبت ۳۱ درصد در ماه ژوئن، به منفی ۹ درصد در ماه جاری رسیده است.

نظرسنجی موسسه «مورنینگ کانسالت» که در ماه سپتامبر در میان بیش از 15 هزار رای‌دهنده ثبت‌نام‌شده انجام شد، میزان محبوبیت بایدن را 48 درصد در مقایسه با 49 درصد مخالفت نشان داد که در مقایسه با فوریه و مارس حدود 10 واحد کاهش یافته است. به‌نظر می‌رسد که علت افت مقبولیت بایدن، عقب‌نشینی پر هرج و مرج آمریکا از افغانستان و پیامدهای ناشی از آن باشد. پیشتر از این البته در طول تابستان شاهد افت این مقبولیت بودیم، زیرا خوش‌بینی در مورد پایان همه‌گیری کووید-19، جای خود را به اخبار تلخ در مورد نوع دلتا و افزایش موارد ابتلا و بستری شدن‌ها در بیمارستان داد.

چرا جو بایدن مقبولیت خود را از دست داده است؟


نظرسنجی اخیر دانشگاه «کوئینیپیاک» نیز نشانگر این است که بایدن در نهمین ماه ریاست‌جمهوری‌اش پایین‌ترین نرخ تایید عملکرد را از سوی رای‌دهندگان دریافت کرده است. طبق این نظرسنجی، ۳۸ درصد از شرکت‌کنندگان، عملکرد بایدن در ریاست‌جمهوری آمریکا را تایید می‌کنند اما ۵۳ درصد آن‌ها با اقدامات وی موافق نیستند. این در حالی است که در نظرسنجی ماه آگوست این دانشگاه، 42 درصد آمریکایی‌ها از عملکرد وی رضایت داشتند و اکنون با سقوط 4 درصدی روبرو شده است. «تیم مالوی» -تحلیلگر نظرسنجی این دانشگاه- معتقد است که بایدن در زمینه جلب اعتماد مردمی، زمینه توانایی در رهبری کشور و میزان شایستگی کلی، بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است و میزان رضایت
مندی از او همچنان سیر نزولی خواهد داشت و به حدی خواهد رسید که از ترامپ هم پیشی خواهد گرفت.

نشریه «هیل» نیز خبر از این داده که تنها کمتر از 40 درصد از آمریکایی‌ها از عملکرد بایدن در زمینه اقتصاد، فرماندهی کل قوا، مهاجرت و سیاست خارجی راضی هستند.

نظرسنجی سپتامبر موسسه «گالوپ» نیز خبر از این می‌دهد که میزان محبوبیت و مقبولیت بایدن به کمترین حد خود طی 9 اخیر رسیده است. نظرسنجی 22 اکتبر 2021 این موسسه نیز نمایانگر این است که بایدن در حال حاضر ۳۴ درصد از آرای رای‌دهندگان مستقل را دارد. در حالی‌که یک ماه بعد از رسیدنش به قدرت، این شاخص حدود دو برابر یعنی 61 درصد بود. افول مقبولیت بایدن، نسبت به ماه آگوست ۹ درصد، ماه ژوئن ۲۱ درصد، و در کل نسبت به فوریه ۲۷ درصد بوده است. در گزارش مؤسسه گالوپ آمده است: «در بحبوحه اوج‌گیری بیماری کرونا در آمریکا، محبوبیت او در ماه ژوئیه ۵۰ درصد و در ماه اوت ۴۹ درصد افت داشته است. احتمالا خروج جنجالی آمریکا از افغانستان که در اواخر آگوست رخ داد و مرگ 13 نیروی نظامی آمریکایی در اثر حمله‌ تروریستی در فرودگاه کابل را به‌همراه داشت، دلیل افت مقبولیت بایدن و کاهش آن به ۴۳ درصد بوده است».

نظرسنجی مشترک خبرگزاری «آسوشیتد پرس» و مرکز تحقیقاتی «نورک»، حاکی از این است که مقبولیت بایدن در انتهای ماه سپتامبر امسال به ۴۹ درصد رسیده است. این در حالی است که طبق نظرسنجی‌های پیشین، مقبولیت بایدن در ماه آگوست ۵۴ درصد و در ماه جولای ۵۹ درصد بود. طبق این نظرسنجی، از ماه جولای تا سپتامبر (دو ماه)، مقبولیت عملکرد بایدن در میان دموکرات‌ها از ۹۲ به ۸۵ درصد سقوط کرده است. این میزان در میان افراد مستقل از ۶۲ به ۳۸ درصد رسیده و در میان جمهوری‌خواهان، بدون تغییر و ۱۱ درصد مانده است. همچنین، مقبولیت وی در میان سفید‌پوستان آمریکایی از ۴۹ به ۴۲ درصد و در میان سیاه‌پوستان این کشور از ۸۶ به ۶۴ درصد رسیده است.

2. تحلیل نشریه هیل از شخصیت بایدن

نشریه «هیل» در تحلیل شخصیت بایدن این‌گونه می‌نویسد: جو بایدن یک شخصیت الهام‌بخش مانند «باراک اوباما» یا شخصیت قهرمان مانند «ریگان» یا رهبری با خاصیت هدایت نارضایتی‌ها مانند «ترامپ» نیست. بایدن یک سیاستمدار حرفه‌ای است. از یک سیاستمدار حرفه‌ای انتظار می رود که مهارت‌هایی برای تطبیق منافع با رقیب، انجام معاملات و انجام کارها داشته باشد. وظیفه او ارائه نتایج است. بایدن در حال حاضر تحت فشار زیادی برای انجام این کار است.

بایدن تاکنون نتوانسته است به بسیاری از وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند -اصلاحات مربوط به پلیس آمریکا، مهاجرت، حق رای، افزایش حداقل دستمزد فدرال از این دست وعده‌ها بودند که عملی نشده‌اند. او از افغانستان خارج شد اما به روشی که اکثر آمریکایی‌ها آن را ناتوانی و تحقیر آمریکا دانستند. بدتر از همه، به‌نظر می رسد که فرایند بهبود اقتصادی متوقف شده است. تورم در حال خارج شدن از کنترل است و این گمانه را تقویت می‌کند که بایدن به «جیمی کارتر» دیگری تبدیل شود.

چرا جو بایدن مقبولیت خود را از دست داده است؟

تنها موضوعی که انتظار می‌رود بایدن از عهده پاسخ آن برآید، همه‌گیری کووید-19 است. این موضوعی است که موجب شکست ترامپ و پیروزی بایدن شد. در حال حاضر، مردم آمریکا از طولانی‌شدن کووید-19 خسته شده‌اند و این تصور وجود دارد که دولت بایدن به‌اندازه کافی در مورد آن کاری انجام نمی‌دهد. «سایمون روزنبرگ» -استراتژیست دموکرات- به نشریه پالیتیکو گفته است: «افت مقبولیت رئیس جمهور نگران‌کننده و جدی است … و تصویب دو لایحه «زیرساخت‌ها» و «شبکه ایمنی اجتماعی» دولت وی هم نمی‌توانند کمک چندانی به وی بکنند. او باید بیماری همه‌گیر را تحت کنترل درآورد».

نکته: «شبکه ایمنی اجتماعی» برنامه‌ای است که مزایایی را برای افراد یا خانواده‌ها فراهم می‌کند. این برنامه گسترده شامل تامین اجتماعی، مراقبت‌های پزشکی و بیمه بیکاری است.

پایان دادن به همه‌گیری کووید-19 ممکن است فراتر از قدرت هر رئیس جمهور یا هر دولتی باشد. اما این موضوعی است که در مرکز نابسامانی ملی کنونی قرار دارد. استراتژی دولت بایدن بر لزوم واکسیناسیون و ماسک زدن متمرکز است، در حالی‌که جمهوری‌خواهان هر کاری که می‌توانند برای تضعیف این سیاست‌ها انجام می‌دهند.

طبیعی است که رای‌دهندگان طرفدار دموکرات‌ها، تلاش و جنگ دموکرات‌ها در کنگره درباره تصویب لوایح دلخواه‌شان را درک نکنند یا حتی به آن اهمیت زیادی ندهند. چرا که به هر صورت از هزارتوی دنیای سیاست خبر ندارند و در جایگاه مردم از دولت مطلوب‌شان توقع دارند. بنابراین، اگر این لوایح تصویب نشود، بایدن ضربه‌ای جدی خواهد خورد. نمود بارز نگرانی دموکرات‌ها را می‌توان در این سخن سناتور دموکرات «مارک وارنر» درک کرد: «اگر یکی از این لایحه‌ها را قبل از انتخابات فرمانداری ویرجینیا در ماه نوامبر تصویب نکنیم، ضربه‌ای بزرگ خواهیم خورد».

چرا جو بایدن مقبولیت خود را از دست داده است؟

سناتور وارنر

اگر دموکرات‌ها در انتخابات ماه آینده ویرجینیا شکست بخورند، پس از پیروزی در همه انتخابات ایالتی از سال 2009، ترقی‌خواهان استدلال خواهند کرد که بایدن نتوانسته برای پایه اصول لیبرالی حزب عمل کند. میانه‌روها نیز استدلال خواهند کرد که حزب دموکرات نتوانست با «رای‌دهندگان مردد» (رای‌دهندگان مردد رای‌دهندگانی هستند که با نزدیک شدن انتخابات هنوز تصمیم قطعی در مورد نامزد مورد نظر خود نگرفته‌اند و پای‌بندی مشخصی به حزب یا کاندیدای مشخصی ندارند) به‌ویژه در حومه شهر ارتباط برقرار کند؛ و هر دو هم حق خواهند داشت.

حقیقت این است که بایدن ضعیف است. دقیقا همان مشکلی که کارتر داشت. کارتر به‌ویژه برخلاف ریگان، ضعیف، بی‌اثر و بی‌کفایت خوانده می‌شد. اگر ترامپ در سال 2024 با بایدن رقابت کند، این تضاد ممکن است دوباره نمایان شود. ترامپ هر چیزی جز ضعیف به‌نظر می‌رسد. او تقریبا کل حزب جمهوری‌خواه را تحت فشار قرار داده است. خطر برای دموکرات ها چیزی است که کلینتون پس از انتخابات میان دوره‌ای سال 2002 گفت. قضیه به اولین انتخابات پس از حملات 11 سپتامبر برمی‌گردد؛ زمانی‌که دموکرات‌ها از شکست خود در به‌دست آوردن دستاوردها ناامید شدند. کلینتون در آن زمان گفت: «وقتی مردم احساس عدم‌اطمینان می‌کنند، ترجیح می‌دهند که فردی قوی و دارای اشتباه بر آن‌ها حکومت کند تا فردی ضعیف و درست».

چرا جو بایدن مقبولیت خود را از دست داده است؟


«نیکولو ماکیاولی» در «شاهزاده» که در سال 1532 منتشر شد، این پرسش را مطرح می‌کند که «آیا عاقلانه‌تر برای شاهزاده آن است که او را دوست داشته باشند یا از او بترسند؟». سپس این پاسخ را می‌دهد: «بهتر است از او بترسند تا این‌که دوستش داشته باشند». این برای روسای جمهور و همچنین شاهزادگان صادق است. هر رئیس جمهور جدید باید «عامل ترس» را ایجاد کند. او باید نشان دهد که برای سرپیچی از او بهایی پرداخته خواهد شد. در قدیم، روسای جمهور دموکرات به سرسختی معروف بودند. «فرانکلین روزولت» در مورد مخالفان سیاسی خود در سال 1936 گفت: «آن‌ها در نفرت‌شان از من اتفاق‌نظر دارند و من هم از نفرت آن‌ها استقبال می‌کنم». «هری ترومن» زمانی‌که ژنرال «داگلاس مک آرتور» را به‌دلیل نافرمانی اخراج کرد، سرسختی خود را نشان داد. «جان اف کندی» سرسختی خود را در بحران موشکی کوبا به‌نمایش گذاشت. هر کسی که جرات می‌کرد از «لیندون جانسون» سرپیچی کند، با «شیوه جانسونی» تنبیه می‌شد. ریگان زمانی که با اعتصاب کنترل‌کنندگان ترافیک هوایی کشور مواجه شد، سرسختی خود را نشان داد. ترامپ نیز از «عامل ترس» استفاده می‌کرد اما آن را بیش از حد مورد استفاده قرار داد. او آن‌قدر انتقام‌جو بود که در نهایت رای‌دهندگان را ترساند و بهای این کار را نیز در انتخابات 2020 پرداخت.

3. نظر تحلیلگران در مورد علل سقوط مقبولیت بایدن

«الکس ساموئلز» تحلیلگر سیاسی: با توجه به زمان‌بندی، به نظر می‌رسد دو عامل مهمی که در این کاهش مقبولیت نقش داشته‌اند، مدیریت بایدن در مورد همه‌گیری کووید-19 -‌به‌ویژه با بدتر شدن وضعیت به‌خاطر نوع دلتا- و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان است. با این حال، من این گمان را دارم که کووید-19 احتمالا در درازمدت تاثیر بیشتری بر کاهش مقبولیت بایدن بگذارد زیرا افغانستان تا حد زیادی از متن اخبار محو شده است. همه‌گیری کرونا بیشتر از هر چیز دیگر اقتصاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وانگهی این‌که نمره بایدن در اقتصاد در ابتدای کار هم هرگز فوق‌العاده نبود. خود نوع دلتا و تاثیر آن بر کیفیت زندگی مردم و بر اقتصاد -به‌همراه با ترس از تورم- به جایگاه بایدن آسیب رسانده است. من فکر می کنم ریشه‌کن کردن کووید-19 می‌تواند در برخی از حوزه‌های انتخابیه انتخابات میان‌دوره‌ای به‌نفع بایدن تمام شود. اما مطمئن نیستم که کرونا ریشه‌کن شود. به این دلیل که ما شاهد ایجاد تردید شدید در مورد سلامت واکسن در ایالت‌های تحت رهبری جمهوری‌خواهان هستیم و این جمهوری‌خواهان هستند که بیشترین حجم تردید را نسبت به واکسن و استفاده از ماسک ایجاد کرده‌اند. مطمئن نیستم که بایدن چه کاری می‌تواند برای مقابله با این امر انجام دهد. ممکن است چیزی در توان او برای اقدام قوی نباشد.

چرا جو بایدن مقبولیت خود را از دست داده است؟


من انتظار ندارم که با رفع کووید-19 همه مشکلات بایدن حل شود، چرا که همه‌گیری تنها چیزی نیست که می‌تواند او را از این مخمصه بیرون بیاورد. مثلا به‌عنوان یک نمونه روشن، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که جایگاه بایدن در میان رای‌دهندگان سیاه‌پوست در حال حاضر چندان خوب نیست. واشنگتن‌پست در یکی از یادداشت‌های اخیر خود به یک مرد سیاه
پوست در جورجیا که از طرفداران سرسخت بایدن در انتخابات سال 2020 بود اشاره می‌کند و از قول وی می‌نویسد که عدم اقدام کافی رئیس جمهور در زمینه اصلاحات پلیس، حداقل دستمزد 15 دلاری و قانون حق رای ممکن است کار را در جلب‌نظر رای‌دهندگان سیاه‌پوست در انتخابات آینده برای او دشوارتر کند. بدیهی است که رای‌دهندگان سیاه‌پوست یکی از حوزه‌های انتخابیه کلیدی دموکرات‌ها هستند، بنابراین این می‌تواند پیامدهای بزرگی برای بایدن داشته باشد. نظرسنجی «مورنینگ کانسالت» در ماه سپتامبر نیز نشان می‌دهد برخی از رای‌دهندگان سیاهپوست چندان از دستور واکسینه بایدن راضی نیستند. بر اساس این نظرسنجی، مقبولیت بایدن در میان رای‌دهندگان سیاه‌پوست 12 درصد کاهش یافت. همچنین مقبولیت وی در میان رای‌دهندگان سیاه‌پوست واکسینه‌نشده، 17 درصد کاهش داشته است.

در حال حاضر احتمالا خیلی زود است که بتوان از روی میزان مقبولیت بایدن و نقش آن در انتخابات میان‌دوره‌ای قضاوت کرد. اما انتخابات گذشته نشان می‌دهد که شکست‌ در انتخابات میان‌دوره‌ای برای یک حزب با محبوبیت رئیس‌جمهور مطلوب آن حزب همبستگی دارد. در اینجا نمودار موسسه 538 در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای 2018 نشان می‌دهد زمانی که ترامپ محبوبیت نداشت، جمهوری خواهان مجلس نمایندگان را از دست دادند.

چرا جو بایدن مقبولیت خود را از دست داده است؟


برای ساده‌تر کردن موضوع، به پژوهش موسسه گالوپ در سال 2010 اشاره می‌کنم که طی آن مشخص شد زمانی که روسای جمهور پس از در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای دارای محبوبیت 50 درصد یا بیشتر بودند، حزب آن‌ها به طور متوسط 
​​تنها 14 کرسی در مجلس نمایندگان را از دست داد. اما اگر محبوبیت رئیس جمهور کمتر از 50 درصد بود، میانگین از دست دادن 36 کرسی بوده است. موسسه «بلومبرگ» با استفاده از داده‌های جدیدتر، میانگین از دست دادن کرسی‌های مجلس نمایندگان در زمان روسای جمهور با محبوبیت کمتر از 50 درصد بین سال 1970 تا 2014 را 33 کرسی اعلام کرد. من فکر می‌کنم هنوز زمان برای بهبود محبوبیت و مقبولیت بایدن وجود دارد، اما آیا این اتفاق تا چه اندازه می‌تواند تاثیر به‌سزا بر عملکرد حزب او در سال‌های 2022 و 2024 داشته باشد. من سیر مقبولیت بایدن در میان رای‌دهندگان رنگین پوست را دنبال می‌کنم و می‌شود گفت جمهوری‌خواهان از این روند جهت جذب رای‌دهندگان سیاه‌پوست و اسپانیولی بهره می‌برند. بنابراین، اساسا فکر می‌کنم جمهوری‌خواهان در سال 2022 اکثر کرسی‌ها را به‌دست خواهند آورد، اما در مورد تعداد کرسی‌ها هنوز زود است که چیزی بگویم.

همه انتظار داشتند که محبوبیت بایدن در مقطعی کاهش یابد، زیرا همه رئیس‌جمهورها به جز ترامپ، زمانی‌که برای اولین بار ریاست جمهوری را بر عهده گرفتند، از یک دوره ماه عسل با محبوبیت بالاتر از میانگین بهره بردند. آن دوره‌های ماه عسل همیشه به‌پایان می‌رسد. اما برخی چیزها مانند همه‌گیری کووید-19، مهاجرت و مسئله افغانستان احتمالا تعداد نارضایتی‌هایی را که اکنون می‌بینیم تسریع کرده‌اند.

دموکرات‌ها اکنون عمیقا دچار یک دوراهی شده‌اند. تصور می‌کنم اکثر دموکرات‌هایی که در حال حاضر به‌دنبال منصب هستند، از خود می‌پرسند که «در انتخابات میان‌دوره‌ای پیش رو چگونه می‌توانم پایگاه خود را تقویت کنم، بدون اینکه ترامپ را بکوبم یا ستاره بایدن که دیگر چندان محبوب نیست را به سینه بزنم؟». این امر، احتمالا فشار بیشتری را بر دولت بایدن وارد می‌کند تا به‌طرف تلاش برای تصویب لایحه زیرساخت‌ها جهت حل مشکل برود. من شک دارم که تصویب هر یک از لایحه‌های مطلوب دموکرات‌ها، چشم‌انداز کلی را به‌نفع دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای به‌طور قابل‌توجهی تغییر دهد، اما انجام این کار می‌تواند شور و شوق را در پایگاه او تقویت کند. چیزی که در حال حاضر قطعا به‌نفع بایدن است.

چرا جو بایدن مقبولیت خود را از دست داده است؟

«ناتانیل راکیچ» تحلیلگر ارشد انتخابات: سقوط مقبولیت بایدن طیفی از عوامل را شامل می‌شود. به عنوان مثال، همانطور که نمودار بالا نشان می‌دهد، محبوبیت بایدن پیش از سقوط افغانستان به‌دست طالبان نیز کاهش یافته بود. موافقم که ظهور نوع دلتا احتمالا بزرگترین نقش را ایفا کرده است. آمریکا در اوایل تابستان احساس می‌کرد که همه‌گیری را پشت سر گذاشته است و تا سپتامبر برای دومین بار از نظر تعداد موارد، همه‌گیری را تجربه می‌کند. میزان تایید و عدم تایید بایدن در مورد ویروس کرونا از 62 و 33 درصد به‌ترتیب در یکم جولای به 49.6 درصد و 42 درصد کاهش یافت.

چرا جو بایدن مقبولیت خود را از دست داده است؟


با این حال، نمی‌توانم منکر این شوم که اگر نوع دلتا یا ویروس کرونا نبود، چیز دیگری باعث کاهش رتبه‌بندی بایدن می‌شد. محبوبیت روسای جمهور در تابستان سال اول کاهش می‌یابد، زیرا دوره ماه عسل به‌پایان می‌رسد و مردم متوجه مشکلاتی می‌شوند که هنوز در اطراف آن‌ها وجود دارد.

این نکته را نباید فراموش کرد که کاهش محبوبیت بایدن پس از سقوط کابل واقعا شتاب گرفت. تئوری من این است که در شش ماه اول دوره ریاست جمهوری بایدن، بسیاری از آمریکایی‌ها از آرامشی که پس از چهار سال پر فراز و نشیب تحت ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ حاکم شده است، لذت می‌بردند و بایدن را تایید کردند، زیرا از نظر آن‌ها، او نماینده رهبری شایسته‌تر برای کشور بود. اما قضیه افغانستان و همچنین نوع دلتای کووید-19، این آرامش را در هم شکست و این پرسش را مطرح کرد که آیا بایدن واقعا تا این حد شایستگی داشت یا نه.

چرا جو بایدن مقبولیت خود را از دست داده است؟


سقوط مقبولیت بایدن با نگاه به چندین دهه گذشته، غیرعادی است. تنها دو رئیس‌جمهور دیگر از سال 1945 در دوره‌های خود دارای رتبه‌بندی منفی خالص بوده‌اند: جرالد فورد (9.1- امتیاز) و ترامپ (18.2-امتیاز)، و تنها مقبولیت بیل کلینتون در 265 روز اول کارش، این‌چنین افت داشته است.

با این اوصاف، فکر نمی‌کنم منطقی باشد که انتظار داشته باشیم بایدن با میانگین محبوبیت روسای جمهور در این مقطع در دوره‌های ریاست‌جمهوری‌شان که 61 درصد است، برابری کند. سیاست آمریکا در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری در 80 سال گذشته قطبی شده است، بنابراین روسای جمهور اخیر تمایل دارند که در این مقطع، رتبه‌ محبوبیت نزدیک به 50-50 داشته باشند. از این منظر، بایدن بایدن عملکردی بدتر از اوباما (با امتیاز 12.1+ در اکتبر 2009) داشته است.

من فکر می‌کنم روزهایی که یک رئیس‌جمهور با درصد محبوبیت بالا کارش را شروع کند، به‌وضوح به‌پایان رسیده است. ما در همان اوایل دیدیم که بایدن با رتبه‌بندی بسیار پایینی کارش را شروع کرد -در یک مقطع زمانی با ۳۴ درصد. شاید برخی افراد -به‌ویژه رای‌دهندگان حامی ترامپ- به‌خاطر بدبینی نسبت به ترامپ، رای‌شان را در سبد بایدن ریختند اما در نهایت شمشیر را از رو علیه وی بستند. می‌توانید ببینید که رتبه عدم تایید بایدن در کل دوره ریاست‌جمهوری او چگونه افزایش یافته است و حتی نرخ آن در ماه آگوست تسریع شد.

من فکر می‌کنم این احتمال وجود دارد که در بهترین حالت اگر همه‌گیری به‌طور کامل از بین برود، موجی از خرسندی را در بین مردم شاهد باشیم و اقبال به‌سمت بایدن زیاد می‌شود.کما این‌که بسیاری از این افراد از طرفداران حزب دموکرات هستند. به‌نظرم سخن «نیت کوهن» در نیویورک تایمز درست است: «بخش عمده‌ای از کاهش رضایت از بایدن در بلوک‌های رای‌دهی دموکرات‌ حاصل شده است. اگر اوضاع خوب شود، می‌شود شاهد بازگشت این بلوک به‌سمت وی بود».

چرا جو بایدن مقبولیت خود را از دست داده است؟


«جفری اسکلی» تحلیلگر انتخابات:
 این امکان بسیار بالاست که خروج از افغانستان به‌عنوان یک نقطه عطف عمل کرده باشد. از سوی دیگر دوقطبی بودن محیط سیاسی آمریکا نیز تاثیر قابل‌توجهی داشته است. بایدن در ابتدای کار محبوبیت بالای 90 درصد در میان دموکرات ها داشت، اما محبوبیت او در میان جمهوری خواهان در بهترین حالت حدود 20 درصد در برخی نظرسنجی‌ها، و بیش از 10 درصد در برخی دیگر بوده است. این قطب‌بندی بدیهی است که به شرایط ترامپ نیز کمک کرده باشد. به همین دلیل، انجام برخی از مقایسه‌ها با روسای جمهور پیشین دشوارتر است. امروزه، بسیاری از آمریکایی‌ها دیگر تمایلی ندارند که به‌خاطر تردید نسبت به کاندیدای حزب مطلوب خود، به یک رئیس‌جمهور جدید از حزب مقابل لطف چندانی داشته باشند. برای مثال، جان اف کندی و دوایت آیزنهاور هر دو دوره ریاست جمهوری خود را با محبوبیت حدود 70 درصد یا بالاتر آغاز کردند. این اتفاق به این زودی‌ها دوباره تکرار نمی‌شود.

تقریبا غیرممکن است که مقبولیت بایدن در این فضای سیاسی قطبی شده کشور، به 60 درصد برسد. وی اکنون به بیش از 55 درصد نیاز دارد تا شاید گشایشی برای حزبش در انتخابات میان‌دوره‌ای باشد. در هر صورت، برای بایدن چالش‌برانگیز خواهد بود تا به دموکرات‌ها کمک کند که جایگاه خود را حفظ کنند. البته این بیشتر در مورد مجلس نمایندگان صدق می‌کند؛ جایی‌که حرف از یک انتخابات تماما ملی با 435 کرسی است. به عبارت دیگر، رابطه بین مقبولیت رئیس جمهور و از دست دادن کرسی برای حزب وی در سنا به‌اندازه مجلس نمایندگان قوی نیست.

چرا جو بایدن مقبولیت خود را از دست داده است؟


«سارا فراستنسون» تحلیلگر سیاسی:
 شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد پیش از اوج‌گیری نوع دلتا، محبوبیت بایدن در میان مستقل‌ها کاهش یافته بود. بنابراین به‌نظر می‌رسد که نمی‌توان فقط یک دلیل برای کاهش مقبولیت بایدن آورد. با این حال، این رکود چقدر بزرگ است؟ در حال حاضر بیش از یک ماه است که آمریکایی‌ها خیلی بیشتر در حال مخالفت با بایدن هستند. آیا این امر در این مقطع در دوره ریاست جمهوری غیرعادی است؟

«مایکل کوهن» تحلیلگر سیاسی: سقوط مقبولیت بایدن شیب تندی دارد. دستور کار قانون‌گذاری او دچار دستپاچگی است. در نظرسنجی‌ها اوضاع خوبی ندارد و حتی حامیان اصلی‌اش از او ناراضی هستند. در حالی‌که این حامیان تمایل دارند انگشت اتهام را به‌سمت حزب جمهوری‌خواه و اصحاب رسانه ببرند، واقعیت این است که خود کاخ سفید تا حد زیادی مقصر است.

سپتامبر، ماه بی‌رحم دیگری حامل مرگ‌ومیرهای کووید-19 بود و اگرچه این آمار در نهایت شروع به کاهش کرد، هنوز بیش از هزار و 600 آمریکایی در هر روز جان خود را از دست می‌دهند. اگر بخواهیم منصفانه به قضیه نگاه کنیم، این فقط تا حدی به بایدن برمی‌گردد، چرا که اکثریت قریب به اتفاق مرگ‌ها در ایالت‌های قرمز و در میان افراد واکسینه‌نشده اتفاق می‌افتد. حداقل در مورد کووید، بایدن به دلیل مشکلی که عمدتا توسط فرمانداران جمهوری‌خواه ایجاد شده است، مقصر شناخته می‌شود.

چرا جو بایدن مقبولیت خود را از دست داده است؟


اما سهم رئیس جمهور را هم نباید فراموش کرد. او تا اوایل سپتامبر برنامه خود را برای دستورات مربوط به واکسن اعلام نکرد. در حالی‌که کارمندان فدرال و اعضای ارتش اکنون ملزم به واکسینه شدن هستند، به‌طرز عجیبی «اداره ایمنی و بهداشت شغلی» (
OSHA) هنوز دستورالعملی برای کارفرمایان جهت تحمیل دستورات به کارگران‌شان صادر نکرده است. اگر رئیس‌جمهور زودتر اقدام می‌کرد، نرخ واکسیناسیون در حال حاضر بیشتر می‌شد -و می‌شد از بسیاری از مرگ و میر‌ها جلوگیری کرد. ترس ظاهری بایدن از برانگیختن واکنش سیاسی در آن زمان ممکن بود از نظر سیاسی محتاطانه به‌نظر برسد، اما در نگاه به گذشته، این یک فرصت بزرگ از دست‌رفته بود. ناامیدی فزاینده در مورد ناتوانی آمریکا برای بازگشت به حالت عادی، الزامات پوششی که هنوز در تعدادی از ایالت‌ها وجود دارد، بهبود اقتصادی موقت، این واقعیت که میلیون‌ها آمریکایی هنوز از خانه کار می‌کنند و البته افزایش روزافزون تعداد مرگ و میرها احتمالا بیشترین سهم را در سقوط مقبولیت بایدن در نظرسنجی‌ها دارند.

من قدرت بایدن در چانه‌زنی و اعمال کاریزما و توانایی خود در قامت رئیس جمهور آمریکا را به‌چالش می‌کشم. او در مقابله با کارشکنی‌های افرادی چون سناتور «جو منشن» -دموکراتی که مشهور به روابط صمیمی با جمهوری‌خواهان است- و سناتور «کرستن سینما» در کنگره در زمینه تصویب لوایح، منفعلانه عمل کرده است.

چرا جو بایدن مقبولیت خود را از دست داده است؟

جو منشن و کرستن سینما

دموکرات‌ها مدام شکایت دارند که رسانه‌ها در توضیح جزییات لایحهها برای مردم آمریکا ضعیف عمل کرده‌اند. اما حقیقت این است که آن‌ها چند ماه گذشته را صرف چانه‌زنی بر سر هزینه لوایح کرده‌اند و زمان را از دست داده‌اند. من درک می‌کنم که کار ریاست جمهوری بدون چالش نیست، اما بایدن خود را فردی دانست که می‌تواند کارها را جلو ببرد و این در حالی است که در حال حاضر، هیچ کاری در واشنگتن انجام نمی‌شود. علاوه بر این، بایدن به‌اندازه کافی از اهرم قدرت ریاست جمهوری که در آمریکا چیز کمی نیست، به‌نفع خود عمل نمی‌کند. این لایحه اوست و او در حال واگذاری زمین بازی به مخالفان دموکرات خود در کنگره است و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا چهره سیاست او باشند.

تنها در یک مورد شاهد شجاعت و اقدام قاطعانه بایدن بودیم و آن هم خروج آمریکا از افغانستان بود. با این حال، در آن زمان بود که شاهد ریزش آرای موافق وی بودیم. به‌نظرم واقعا ناعادلانه بود و عملا به او ضربه زد. علاوه بر این، حامیان لیبرال رئیس‌جمهور که امیدشان به اصلاحات پلیس یا بهبود مسئله حق رای بود، از او ناامید شدند. شاید همه تقصیرها به گردن بایدن نباشد اما مردم و شرکت‌کنندگان در نظرسنجی‌ها به‌طور طبیعی همه این‌ها را از چشم رئیس جمهور می‌بینند. یکی از عللی که بایدن امروز این‌چنین میدان را بر خود تنگ کرده این است که در ماه‌های نخستین ریاست جمهوری با توپ پر و مدعی بر انجام اقدامات جدی جلو آمد اما در ماه‌های پس از آن آتشش خوابید و منفعل شد.

«کمرون ایزلی» سردبیر ارشد موسسه مورنینگ کانسالت: پیامدهای خروج از افغانستان، باعث شد که مقبولیت بایدن در میان دموکرات‌ها برای اولین بار به زیر 50 درصد برسد. این را نباید دست‌کم گرفت. بنابراین من فکر می‌کنم که با یک نگرانی جدی برای دموکرات‌ها روبرو هستیم.

چیزی که ما در نظرسنجی‌های خود در طول همه‌گیری کووید-19 به آن رسیدیم، این است که صرف‌نظر از تصمیم‌گیری‌های سیاستی که گرفته می‌شود، یک چیز مشخص وجود دارد: همبستگی قوی بین کووید-19 و میزان محبوبیت یک فرماندار و در نتیجه میزان محبوبیت رئیس جمهور.

چرا جو بایدن مقبولیت خود را از دست داده است؟


آن
چه که نظرسنجی‌های ما نشان می‌دهد این است که بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان از جدول زمانی خروج از افغانستان حمایت کرده‌اند و فکر می‌کنند که باید از آن کشور خارج می‌شدیم، اما مشکل بزرگ نحوه رسیدگی به آن است. مجموع نظرسنجی‌های ما نشان داده است که اکثریت قوی شرکت‌کنندگان معتقدند که نحوه اجرای خروج از افغانستان بسیار بد بود. وقتی به فضای اخبار و رسانه‌ها کنید، متوجه خواهید شد که داستان افغانستان پس از آشوب طرفداران ترامپ در کنگره در روز 6 ژانویه، بزرگترین داستان از نظر رویدادهای دنیای واقعی است که در قاب تصویر دوربینها قرار گرفته و مردم می‌توانند آن را ببینند. اینها عواقب وخیمی دارد و مردم تا مدت‌ها نمی‌توانند آن را فراموش کنند.

اما اگر از من بپرسید که آیا از میان موضوع کووید-19 یا اقتصاد یا افغانستان در انتخابات میان‌دوره‌ای سال آینده، کدام‌یک مسئله بزرگ‌تری برای بایدن و دموکرات‌ها ایجاد خواهد کرد، قطعا پاسخ خواهم داد کووید-19 و اقتصاد. اما با این وجود، من فکر می‌کنم مدیریت دولت بایدن در مورد مسئله خروج از توافق هسته‌ای با ایران، تاثیر آشکاری بر کاهش مقبولیت وی تا به امروز داشته است.

4. علل دخیل در افت مقبولیت بایدن

4-1 مدیریت ناموفق کووید-19 (کرونا)

عدم موفقیت بایدن در کنترل و مدیریت ریشه‌کن کردن کرونا، یکی از اصلی‌ترین دلایل افت مقبولیت اوست. برنامه بایدن که وعده بود تا ابتدای تابستان سال جاری 70 درصد از مردم آمریکا را واکسینه خواهد کرد، عملا ناکام ماند. روند واکسیناسیون در آمریکا به‌کندی انجام می‌شود. اگر در ماه آوریل روزانه حدود 3 میلیون نفر واکسن می‌زدند، این روند در ماه آگوست به روزانه 500 هزار نفر رسید. میزان بستری مبتلایان به کرونا در آگوست به 32 درصد افزایش یافت. البته تعداد مرگ و میرها چندان زیاد نشد و همچنان در سطح پایینی در کل دوره ایپدمی قرار دارد. طبق گزارش‌ها، 97 درصد از موارد بستری و 99.5 درصد از موارد فوت کسانی هستند که هنوز واکسن نزده‌اند. دموکرات‌ها بدبینی مردم آمریکا نسبت به واکسینه شدن را به تحرکات شیطنت‌آمیز جمهوری‌خواهان به‌ویژه در ایالت‌های قرمز نسبت می‌دهند و جمهوری‌خواهان مدعی هستند که مردم نسبت به دولت بایدن بدبین هستند و این موضوع هیچ ربطی به آن‌ها ندارد. در هر صورت، چه پای جمهوری‌خواهان در میان باشد و چه نه، اذهان عمومی مدیریت ضعیف دولت بایدن در قبال این موضوع را می‌بیند و تبلور این برداشت را می‌توان در نظرسنجی‌ها آشکارا دید.

چرا جو بایدن مقبولیت خود را از دست داده است؟


4-2 عملکرد ضعیف اقتصادی

مرکز تحقیقات «دانشگاه میشیگان» اما نظر خودش را در مورد افت مقبولیت بایدن دارد. پژوهشگران این مرکز معتقدند که علت اصلی این افت، مسئله اقتصاد است. به گفته دانشگاه میشیگان، این کاهش مقبولیت از آن‌جا اتفاق افتاده است که اعتماد مصرف‌کننده به سیاست‌های اقتصادی دولت طی 6 ماه گذشته به‌طرز محسوسی کاهش یافته است. احساسات مصرف‌کنندگان آمریکایی به‌طور قابل‌توجه حتی منفی‌تر از یک ماه قبل از پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ شده است.

نظرسنجی اخیر شبکه «فاکس‌نیوز» نیز این موضوع را تصدیق می‌کند. بر اساس نظرسنجی فاکس نیوز با موضوع «نگاهی به نگرانی‌های اصلی آمریکایی‌ها» که دو هفته پیش منتشر شد، 53 درصد از شرکت‌کنندگان گفتند که به شدت نگران تورم و افزایش قیمت‌ هستند.

نظرسنجی اخیر مشترک «سی‌بی‌اس نیوز» و «یوگاو» نیز نشان می‌دهد که چرا تورم (و اقتصاد در کل) برای بایدن مشکل ایجاد کرده است. اکثریت آشکار (60 درصد) آمریکایی‌ها معتقد بودند که بایدن به‌اندازه کافی بر موضوع تورم تمرکز نمی‌کند. 37 درصد معتقد بودند که بایدن و هم‌حزبی‌هایش بر روی موضوعات مربوط به منافع حزبی تمرکز کرده‌اند. فقط 27 درصد از شرکت‌کنندگان گفته‌اند که لایحه زیرساخت‌ها را به عنوان نگرانی اصلی خود می‌شناسند. همچنین تنها 35 درصد از شرکت‌کنندگان گفته‌اند که لایحه تغییرات اقلیمی نگرانی بسیار مهم آن‌هاست.

با توجه به تورم کنونی در آمریکا قیمت‌ها در حال افزایش است. غلات تقریبا دو برابر گران‌تر شده است. گوشت گاو بیش از 41 درصد، روغن‌های گیاهی سه برابر و بنزین 45 درصد افزایش قیمت داشته‌اند. قیمت خودرو، پروازهای هوایی، اتاق‌ هتل‌ها نیز افزایش قابل‌توجهی داشته است. در ماه ژوئن 2021 بود که تورم در آمریکا رکورد 13 سال گذشته را شکست و به‌طور متوسط 5.4 درصد افزایش یافت.

چرا جو بایدن مقبولیت خود را از دست داده است؟


تحلیلگران آمریکایی بارها بر این نکته تاکید کرده‌اند که مسئله اقتصاد اهم مسائل در نظر مردم آمریکاست و عدم توجه به آن می‌تواند تاثیر به‌سزایی در سقوط مقبولیت یک رئیس جمهور داشته باشد.

4-3 مشکل سلامت ذهنی

علاوه بر این، در چند ماهی که از روی کار آمدن بایدن می‌گذرد، گاف‌های متعدد او به تردیدهایی درباره سلامت ذهن و وضعیت کارکردهای روان‌شناختی او دامن زده است.

درست ماه پیش بود که وی در دیدار با «نفتالی بنت» -نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی- لحظه‌ای در میان گفت‌وگو چرت زد. این اتفاق، علاوه بر آن‌که دستمایه شوخی و تمسخر کاربران فضای مجازی در جامعه بین‌المللی قرار گرفت، به شایعات و گمانه‌ها درباره ضعف توان ذهنی او برای تصمیم‌گیری درباره اداره آمریکا قوت بخشید.

در گافی دیگر، بایدن در 20 اکتبر 2021 در سخنرانی‌اش گفت: «در ۳۶ سالی که به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور آمریکا پس از کشته شدن همسر و دخترم هر روز با امترک (شرکت راه‌آهن آمریکایی) در رفت و آمد بودم، به خانه می‌رفتم تا خانواده‌ام را ببینم. این روند هرگز متوقف نشد». این در حالی است که وی فقط به‌مدت 8 سال معاون یک رئیس جمهور در آمریکا بوده است.

چرا جو بایدن مقبولیت خود را از دست داده است؟


اخیرا شاهد نظرات کارشناسی و یا آثار منتشرشده در مورد وضعیت ذهنی نامناسب رئیس جمهور آمریکا و تشدید روزافزون آلزایمر وی است. به‌طور نمونه، «رانی جکسون» -پزشک سابق کاخ سفید- که در حال حاضر یکی از نمایندگان کنگره آمریکاست، پیش‌تر نگرانی خود از سلامت روانی بایدن را ابراز نموده و پیش‌بینی کرده است که وی قبل از پایان دوران ریاست‌جمهوری‌اش، مجبور به استعفا خواهد شد. یا کتابی با نام «خطر» که اخیرا به‌قلم «باب وودوارد» و «رابرت کاستا» به‌چاپ رسیده و سر و صدای زیادی هم کرده است، آشکارا -به‌همراه جزییات- خبر از تلاش دستیاران بایدن -شامل «ران کلاین» رئیس کارکنان کاخ سفید و «آنیتا دان» مشاور بایدن- برای عدم شرکت رئیس‌جمهور در رویدادهای بدون متن یا مصاحبه‌های طولانی جهت ممانعت از گاف دادن او می‌دهد. نگارندگان اثر، این سیاست دستیاران وی را «دیوار» نام نهادند. سیاستی که باعث می‌شود زودخشمی و اشتباهات کلامی وی در معرض عموم قرار نگیرد.

گزارش «فایننشال تایمز» از 100 روز اول کاری دولت بایدن که آن را پرکارترین 100 روز اول از زمان «فرانکلین روزولت» -رئیس جمهور اسبق آمریکا- تاکنون از نظر دستورات اجرایی، اعلامیه و یادداشت‌های ریاست‌جمهوری می‌داند، کاملا بیانگر و نشان‌دهنده تلاش معاونان و حلقه نزدیک وی برای پوشاندن موضوع سلامت ذهنی اوست.

با وجود تمامی تلاش‌هایی که توسط حلقه نزدیکان و دستیاران بایدن برای پوشاندن این موضوع در حال صورت گرفتن است، اما همچنان شاهد بروز اشتباهات و گاف‌های چشمگیر در گفتار و کردار رئیس جمهور کنونی آمریکا هستیم.

چرا جو بایدن مقبولیت خود را از دست داده است؟


در نظرسنجی موسسه «پیو» که بین ۱۳ تا ۱۹ سپتامبر انجام شد، تنها ۴۳ درصد از افراد شرکت‌کننده در آن معتقد بودند که بایدن از نظر ذهنی در شرایط خوبی به‌سر می‌برد. این رقم در مقایسه با ماه مارس ۱۱ درصد کاهش داشت. فراتر از بحران مرزی، مناقشه میان دموکرات‌های کنگره، استفاده از مسئولان نالایق که نتوانسته‌اند دوران همه‌گیری کرونا را به خوبی مدیریت کنند و خروج آشفته و بی‌نظم از افغانستان از دلایل باور مردم آمریکا در این باره است که رئیس جمهورشان فردی زیرک و هوشیار نیست. اکثر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی (۵۶ درصد) اعلام کردند که عبارت «از نظر ذهنی هوشیار» دیگر برای توصیف بایدن کاربرد چندانی ندارد.

موسسه پیو اعلام کرده که ارزیابی مثبت چند ویژگی شخصی دیگر بایدن نیز کاهش مشابهی را نشان می‌دهد. گزارش این موسسه بیانگر این است که در مقایسه با ماه مارس، تعداد کمی از بزرگسالان در آمریکا می‌گویند بایدن به آن‌ها اهمیت می‌دهد و تعداد کمی او را به‌عنوان فردی معتقد به باورهایش، راستگو، یک الگوی خوب و از نظر ذهنی هوشیار توصیف می‌کنند.

4-4 خروج ناموفق از افغانستان

نحوه برخورد بایدن و دولتش در تخلیه آمریکایی‌ها و افغانستانی‌ها از افغانستان، به ویژه پس از انفجار انتحاری توسط داعش در فرودگاه کابل که منجر به کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی و دست‌کم ۱۶۹ غیر نظامی افغانستانی شد، مورد انتقاد شدید هر دو حزب حاکم در آمریکا قرار گرفت.

طبق نظرسنجی مشترک انجام‌شده توسط «ماریست نشنال پال»، «ان‌پی‌آر» و «پی‌بی‌سی نیوز آور»،محبوبیت جو بایدن در ماه سپتامبر 2021 به ۴۳ درصد رسیده که پایین‌ترین سطح محبوبیت ثبت‌شده برای او در نظرسنجی‌های مختلف از زمان شروع ریاست جمهوری‌اش است. طبق این نظرسنجی، بیشتر آمریکایی‌ها به نحوه مدیریت بایدن در عرصه سیاست خارجی انتقاد کرده‌اند و بخش بزرگی از شرکت‌کنندگان نقش آمریکا در افغانستان و خروج ضعیف از آن را «شکست» نامیدند.

چرا جو بایدن مقبولیت خود را از دست داده است؟

در این نظرسنجی، ۵۶ درصد آمریکایی‌ها با مدیریت جو بایدن بر سیاست خارجی مخالفت کرده‌اند. بر اساس داده‌های منتشرشده از سویماریست پال،حدود ۶۱ درصد از مشارکت‌کنندگان با نحوه خروج سربازان آمریکایی از افغانستان مخالف بوده‌‌اند و حدود ۷۱ درصد معتقد بودند که آمریکا در نقشش در افغانستان شکست خورد. این ۷۱ درصد شامل ۷۳ درصد طرفداران جمهوری‌خواه و ۶۶ درصد طرفداران دموکرات‌ها بودند. این آمار نشان می‌دهد حامیان بایدن چندان دل خوشی از وی ندارند. ۷۵ درصد از شرکت‌کنندگان نیز دارای گرایش مستقل بودند.

بر اساس این نظرسنجی، آمریکایی‌ها بر این باورند که سهم بایدن در وضعیت کنونی افغانستان کم نیست. ۳۶ درصد جورج دبلیو بوش را به‌عنوان متهم ردیف اول در «ناکامی» ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان معرفی کردند؛ در حالی‌که ۲۱ درصد جو بایدن را انتخاب کرده و ۱۵ درصد نیز باراک اوباما و ۱۲ درصد هم دونالد ترامپ. بنابراین، بایدن به‌عنوان متهم ردیف دوم ناکامی آمریکا در افغانستان و بروز وضعیت کنونی در این کشور شناخته شده است.

4-5 عدم موفقیت در ایجاد تعامل بین دو حزب

بایدن در جریان انتخابات 2020 وعده ایجاد تعامل بین دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه را داد اما موفق نشد که شکاف‌ها را از بین ببرد و این ناکامی تبدیل به یکی از عوامل موثر در کاهش محبوبیت وی شده است. جمهوری‌خواهان تاکنون چندین بار با پیش‌نویس طرح سازش‌کارانه مربوط به سرمایه‌گذاری گسترده زیرساختاری مخالفت کرده‌اند. اختلاف نظر دو حزب در خصوص هزینه‌های مربوط به تغییرات اقلیمی و بهبود سیستم بهداشت عمومی نیز همچنان وجود دارد. همچنین مسئله افغانستان و خروج ناموفق دولت بایدن از آن و باقی‌ ماندن تسلیحات نظامی در اختیار طالبان، تبدیل به یکی از پرتنش‌ترین موضوعات بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها شد. از سوی دیگر، دموکرات‌ها مدعی هستند که جمهوری‌خواهان رای‌دهندگان خود در ایالت‌های قرمز را تشویق به عدم انجام واکسیناسیون کرده‌اند تا دولت بایدن را تخریب کنند. تمامی این موارد، شکاف بین دو حزب اصلی را بیشتر کرده است و عدم وجود کاریزما در بایدن به‌سبب ابعاد شخصیتی وی، مانع از موفقیت در رفع این شکاف شده است.

 

5. وضعیت بایدن و دموکرات‌ها

«ناتان گونزالس» -سردبیر نشریه اینساید الکشنز- که نهاد غیرحزبی پیگیر روند انتخابات است، معتقد است که اگر رای‌دهندگان از عملکرد بایدن به‌عنوان رئیس جمهور رضایت نداشته باشند، ممکن است در انتخابات میان‌دوره‌ای علیه دموکرات‌ها رای دهند. این به‌نوعی می‌تواند انتقام آن‌ها از عملکرد وی و دولت‌اش باشد.

بایدن توانسته بسته کمک کرونایی به‌ارزش ۱.۹ تریلیون دلار را در کنگره به تصویب برساند اما چالش بزرگتری که وجود دارد مربوط به بودجه جدید ۳.۵ تریلیون دلاری در برنامه‌های اجتماعی و یک تریلیون دلاری در پروژه‌های حمل و نقل است که باید آن‌ها را نیز به تصویب برساند. هر دو بسته، موضوع مورد اختلاف بین اعضای کنگره است و جمهوری‌خواهان تا بدین لحظه چالش‌های جدی را برای او ایجاد کرده‌اند.

چرا جو بایدن مقبولیت خود را از دست داده است؟


جمهوری‌خواهان به‌خوبی می‌دانند که دموکرات‌ها در وضعیت دشواری قرار دارند. لیبرال‌ها فشاری رادیکال را بر بایدن و حزب متبوعش وارد کرده‌اند. از سوی دیگر، وی رای‌دهندگان طبقه کارگر را در ایالت‌های کلیدی و حوزه‌های انتخابیه مختلف در کنگره، به‌حال خود رها کرده است. همین امر موجب شده که دموکرات‌ها به تلاش و صرافت بیفتند تا طرح‌هایی که تصویب نشده، به‌تصویب برسند تا بدین‌وسیله اعتماد رای‌دهندگان را برای بار دیگر به‌دست آورند. تمرکز آن‌ها اکنون بر این است که حزب جمهوری‌خواه را تحت کنترل ترامپ نشان دهند.

اگر به تاریخ آمریکا اشراف داشته باشیم، به‌خوبی می‌دانیم که معمولا حزب رئیس جمهور در انتخابات میان‌دوره‌ای بسیاری از کرسی‌های متعلق به مجلس نمایندگان را به حزب رقیب می‌بازد. این امر در کنار عملکرد ضعیف دولت بایدن و افزایش نارضایتی‌ها، می‌تواند خبری نگران‌کننده برای دموکرات‌ها باشد.

کمرون ایزلی -سردبیر ارشد موسسه مورنینگ کانسالت» معتقد است که نگرانی اصلی در حال حاضر برای کاخ سفید -با توجه به تجربه روند تاریخی حزب دموکرات- این است که وقتی آن‌ها در قدرت هستند، گاهی اوقات پایگاه آن‌ها دچار شکاف و انفصال می‌شود و یکی از مسائل بزرگ برای دموکرات‌ها در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای سال آینده این است که حالا حتی بدون وجود ترامپ، چه اتفاقی برای پایگاه رای آن‌ها خواهد افتاد؟

وی در ادامه می‌افزاید: بر این باورم که «طرح بازسازی بهتر» (بسته پیش‌بینی‌شده ۷ تریلیون دلاری کمکی کووید ۱۹، اقتصادی و زیرساخت‌های آینده) نمی‌تواند چندان چشم‌انداز انتخابات میان‌دوره‌ای را برای بایدن و دموکرات‌ها تغییر دهد، اما فکر می‌کنم تصویب اولویت‌های اصلی حزب احتمالا کمک زیادی به ایجاد شور و حرارت در پایگاه‌های انتخاباتی آن‌ها خواهد کرد. دموکرات‌ها می‌توانند در این چند ماه آینده به این مهم دست پیدا کنند.


برآیند

با توجه به اطلاعات موجود در این نوشتار، می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که مدیریت ضعیف بایدن در مورد کووید-19، اقتصاد، سیاست خارجی، تصویب لوایح مورد انتظار رای‌دهندگان و ایجاد تعامل بین دو حزب اصلی و همچنین مسئله کاهش سلامت ذهنی او، عملا او را دچار وضعیت کنونی و افت مقبولیت در جامعه آمریکا کرده است.

کنترل و بهبود وضعیت کرونا به‌معنای ریشه‌کن کردن آن و تصویب لوایح مطلوب طرفداران حزب دموکرات، دو اقدام حیاتی هستند که می‌توانند نقصان‌های دیگر دولت بایدن را نیز پوشش دهند و او را دوباره به ریل مقبولیت بازگردانند.

به‌احتمال قوی، دموکرات‌ها برای جلوگیری از هرگونه شکست احتمالی در انتخابات میان‌دوره‌ای 2022، به‌سمت تصویب لایحه زیرساخت‌های انسانی 3.5 تریلیون دلاری و یک بسته هزینه‌های هنگفت خواهند رفت که میلیاردها دلار را تا نوامبر 2022 وارد اقتصاد آمریکا نماید. به این وسیله، آن‌ها می‌توانند پایگاه مردمی خود را به وضعیت سابق بازگردانده و در این صورت بایدن را در موقعیت مناسبی قرار دهند تا از مزایای سیاسی آن بهره‌مند شود. علاوه بر این، اگر دموکرات‌ها کرسی‌های فرمانداری در ویرجینیا و نیوجرسی را در ماه آینده حفظ کنند، این می‌تواند کمک شایانی به آن‌ها در انتخابات 2022 باشد. با قرار گرفتن وضعیت مقبولیت بایدن در ریل مطلوب، دموکرات‌ها با حمایت بایدن جان تازه‌ای برای مبارزه با جمهوری‌خواهان خواهند گرفت. به هر حال، حصول این وضعیت درگیر اما و اگرها خواهد بود.

اما یک اصل مهم را نباید فراموش کرد و آن این است که موفقیت سیاسی بایدن و حزبش متبوعش نمی‌تواند صرفا به اتفاقات خوب بستگی داشته باشد. وضعیت در سنا بسیار پرچالش است و جمهوری‌خواهان در حال حاضر میدان بازی وسیعی را در دست دارند. بایدن نیاز به مشارکت فعال دارد. ظاهرا کاخ سفید باید یک حقیقت مهم سیاسی را به‌خود یادآوری کند: در نهایت، این جسارت و ریسک‌پذیری است که بر انفعال غلبه خواهد کرد. چیزی که تا بدین لحظه در رفتار و قامت دولت بایدن دیده نشده است و باید به‌انتظار نشست و دید که آیا او در چند ماه آینده تا انتخابات میان‌دوره‌ای 2022 قادر به تغییر این رویکرد خواهد بود یا نه.