loader image

جستجو

The United States is a better partner for India than Putin

خبرگزاری بلومبرگ:
آمریکا شریک بهتری نسبت به روسیه برای هند است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «بلومبرگ» نوشت: آمریکا و شرکای آن در اروپا و آسیا باید به هند نشان دهند که می‌توانند به مراتب بهتر از روسیه منافع این کشور را تأمین کنند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، خبرگزاری بلومبرگ در یادداشت تازه خود نوشت: هند با امتناع از محکوم کردن مستقیم تهاجم روسیه به اوکراین، بسیاری از دموکراسی‌های مانند خود را شگفت‌زده و ناامید کرده است.

اگرچه قابل درک است، اما چنین انتقاداتی عمدتاً بی‌نتیجه هستند. در عوض، آمریکا و متحدانش باید بر این موضوع تمرکز کنند که به هند نشان دهند منافع این کشور از طریق مشارکت با غرب و نه «ولادیمیر پوتین» بهتر تامین می‌شود.

به نظر می‌رسد روسیه و چین وفاداری هند را قابل قبول می‌دانند. «وانگ یی» -وزیر امور خارجه چین-  اخیراً برای بحث در مورد اختلافات مرزی، بدون اعلام قبلی از دهلی دیدن کرد. «سرگئی لاوروف» -همتای روسی او-، چند روز بعد، این کار را انجام داد.

به گزارش بلومبرگ، روسیه پیشنهاد می‌کند نفت خام را با تخفیف ویژه به هند بفروشد و برای جلوگیری از محدودیت‌های بانک‌های کشور، سیستم پرداخت روپیه به روبل را راه‌اندازی کند.

اجازه دادن به هند برای تضعیف تحریم‌ها، سیگنال اشتباهی را به بسیاری از کشورهای دیگر ارسال می‌کند که هنوز تلاش‌های غرب برای منزوی کردن روسیه به تحقق نپیوسته است.

تحت فشار قرار دادن آشکار هند برای انتخاب طرف در دو سطح غیرعاقلانه است.

نخست اینکه، اتهامات ریاکاری  به همراه خواهد داشت. رهبران هند به درستی از خرید نفت روسیه انتقاد می‌کنند، در حالی که کشورهای اروپایی خرید خود را متوقف نکرده‌اند.

دوم و مهم‌تر اینکه، آزار دادن و منزوی کردن هند عملی نیست. تخمین زده می‌شود که 85 درصد از سیستم‌های تسلیحاتی اصلی هند به تجهیزات روسی متکی هستند. هند دارای بیش از 250 جت جنگنده ساخت روسیه، بیش از 1 هزار و 200 تانک روسی و هفت زیردریایی است و با 10 میلیارد دلار دیگر سیستم‌های تسلیحاتی در خط لوله، کشور برای سال‌ها به قطعات و تعمیر و نگهداری روسیه وابسته خواهد بود.

روابط طولانی‌مدت هند با روسیه را نمی‌توان یک شبه قطع کرد.

در حال حاضر، دولت بایدن باید بر آنچه که می‌تواند اصلاح کند، متمرکز شود. اولین گام، تسریع تلاش‌ها برای کمک به هند به منظور تنوع بخشیدن به خرید تسلیحات است. وابستگی هند به روسیه با تلاش آمریکا برای ارائه جایگزین‌های مقرون به صرفه تشدید شده است. به عنوان مثال، سیستم‌های دفاع موشکی که آمریکا برای فروش به هند پیشنهاد کرده بود، بسیار پیشرفته‌تر از تجهیزاتی است که روسیه به ارتش این کشور داده است. واردات تسلیحات روسیه از هند بین سال‌های 2017 تا 2021، تقریبا 50 درصد کاهش یافت، در حالی که تجارت دفاعی با آمریکا تقریباً  از صفر دلار در سال 2008، به بیش از 20 میلیارد دلار در سال 2020 رسید.

در بلندمدت، آمریکا و شرکای آن در اروپا و آسیا باید به هند نشان دهند که می‌توانند به مراتب بهتر از روسیه منافع این کشور را تأمین کنند.

در مقابل، اتحادیه اروپا و شرکای هند در گفتگوی چهارجانبه امنیتی، که شامل آمریکا، ژاپن و استرالیا می‌شود، فناوری مالی و بازارهایی را دارند که هند نه تنها برای مدرن‌سازی ارتش، بلکه برای توسعه اقتصاد خود به آن‌ها نیاز دارد. کل تجارت آن‌ها با هند، تقریبا 20 برابر بیشتر از روسیه است. آمریکا باید مایل به بحث در مورد امتیازات برای گسترش تجارت بیشتر باشد.

البته رهبران هند نباید به این اندازه دلایل قانع‌کننده نیاز داشته باشند. تهاجم نفرت‌انگیز روسیه به یک همسایه صلح‌آمیز باید برای آن‌ها تفاوت بین دو طرف در این مناقشه را روشن کند. کشورهای معدودی از صلح، ثبات و بازارهای بازی که غرب فراهم کرده است، سود بیشتری برده‌اند. دموکراسی‌های جهان باید به هند یادآوری کنند که منافع واقعی این کشور کجاست و اینکه رهبری جهانی چه مسئولیت‌هایی را بر عهده دارد.