loader image

جستجو

تاریخچه_وعده‌های_زیر_پا_گذاشته_شده_آمریکا

آنتی‌وار: بررسی تاریخچه وعده‌های خلاف‌شده آمریکا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «آنتی‌وار» در یادداشت تازه خود به بررسی تاریخچه وعده‌هایی که آمریکا طی سال‌های اخیر در قبال ایران و کشورهای دیگر زیر پا گذاشته است، پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه آنتی‌وار در یادداشت اخیر خود به‌قلم «تد گلن کارپنتر» نوشت:در 18 اکتبر 2015، توافق هسته‌ای با ایران به طور رسمی ‌تصویب شد. در 8 می ‌2018، آمریکا به طور یکجانبه و غیرقانونی از این توافق خارج شد.
این وعده زیر پا گذاشته ‌شده، یک مشکل دیپلماتیک برای آمریکا ایجاد کرد. در آینده، کشورهای دیگر ممکن است تمایلی به امضای توافقنامه‌ای با آمریکا نداشته باشند، زیرا آن‌ها نمی‌توانند اعتماد کنند که آمریکا به قول خود عمل ‌کند و دوباره وعده خود را زیر پا ‌نگذارد. مشکل فقط این نبود که ترامپ تعهد آمریکا را زیر پا گذاشت و از این توافق خارج شد، بلکه بایدن با عدم ورود مجدد به این توافق، نقض را تأیید کرد.
و این فقط ایران نیست که نسبت به این قضیه ابراز اکراه کرده و از آمریکا ضمانت خواسته است که در صورت مذاکره مجدد در مورد این توافق به آن‌ها تضمین دهد که از توافق خارج نخواهد شد. آمریکا نیز تضمین خواهد کرد که آن‌ها به این توافق به عنوان یک توافق الزام‌آور احترام می‌گذارند.
در 21 دسامبر 2021، «ولادیمیر پوتین» -رئیس‌جمهور روسیه- گفت: «خب، ما به خوبی می‌دانیم که حتی تضمین‌های حقوقی نیز نمی‌توانند کاملاً بی‌خطر باشند، زیرا آمریکا به راحتی از هر معاهده بین‌المللی که دیگر برایش جالب نیست، خارج می‌شود.
ایران و روسیه هر دو از وعده‌های عمل ‌نشده آمریکا آسیب دیده‌اند. اخیراً با خروج ترامپ از برجام به ایران خیانت شد. اما این اولین باری نبود که به ایران خیانت می‌شد. زمانی که هاشمی «رفسنجانی» -رئیس‌جمهور پیشین ایران- از نفوذ این کشور برای کمک به آزادی گروگان‌های آمریکایی در لبنان استفاده کرد، «اچ دبلیو. بوش» -رئیس‌جمهور وقت آمریکا- قول داد که در ازای آن، این کمک جمهوری اسلامی برای مدت طولانی به یادگار خواهد ماند و باعث خیرخواهی می‌شود. اما اینطور نبود و نشد. در عوض، بوش به رفسنجانی خیانت کرد و آمریکا تعهد خود را زیر پا گذاشت. آمریکایی‌ها پیام دادند که رفسنجانی نباید انتظار واکنش متقابل آمریکا را داشته باشد.
بحران‌های کنونی هم در ایران و هم در اروپای شرقی همچنان با این وعده‌های زیر پا گذاشته ‌شده آمریکا شکل می‌گیرد. اما آن‌ها تنها و اولین قربانی این وعده‌ها نیستند. مشکلات کنونی در کوبا نیز با همین نوع وعده‌های آمریکا شکل گرفته است.
در 28 اکتبر 1962، توافقنامه‌ای به بحران موشکی کوبا پایان داد. نوام چامسکی گزارش می‌دهد که چند روز بعد، در هشتم نوامبر، پنتاگون اعلام کرد که تمام پایگاه‌های موشکی شناخته ‌شده شوروی منهدم شده است.