loader image

جستجو

Can the US prevent a Chinese invasion of Taiwan

نشنال اینترست:
آیا آمریکا می‌تواند از تهاجم چین به تایوان جلوگیری کند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه نشنال اینترست در یادداشت خود نوشت: استراتژی بازدارندگی در برابر چین یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از تهاجم این کشور به تایوان باشد.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه نشنال اینترست در یادداشت خود به‌قلم «پاتریک مندیس» و «هون مین یائو» نوشت: جو بایدن در اولین سفر آسیایی خود به ژاپن و کره جنوبی در 23 می، تاکید کرد که اگر چین بخواهد با زور به تایوان حمله کند، آمریکا مداخله نظامی خواهد کرد.

وی سپس تهاجم روسیه به اوکراین را با حمله احتمالی چین به تایوان مقایسه کرد و هشدار داد که «این اقدام کل منطقه را از بین خواهد برد» و تاکید نمود که چین مانند روسیه، بهای گزافی برای اقدامات خود خواهد پرداخت.

در اصل، پیام بایدن کاملاً واضح است: آمریکا برای دفاع از تایوان، نسبت به اوکراین، دست به اقدام نظامی قوی‌تری خواهد زد.

نکته مهمی که توجهات را در تهاجم روسیه جلب می‌کند، این است که تهدیدهای مکرر، تحریم‌های اقتصادی و درگیری‌های غیرمستقیم نظامی آمریکا، ولادیمیر پوتین را از ادامه‌ این جنگ منصرف نکرد.

این اقدامات روسیه هشداری برای تایوان، آمریکا و متحدان آسیایی آن‌هاست، زیرا چین نیز ممکن است با توجه به اقدامات روسیه بی‌پروا شود و تصمیم به حمله به کشور‌های نزدیک بگیرد.

«جارد مک‌کینی» و «پیتر هریس» در مقاله‌ای یک استراتژی بازدارنده را پیشنهاد کردند که با استقبال استراتژیست‌های آمریکایی همراه بود در این طرح چند روش برای کم ارزش کردن تایوان در چشم چین بیان شده بود.

به این معنی که سودی که چین می‌تواند از حمله به تایوان به دست آورد را کاهش و ضرر‌هایش را افزایش دهند.

با این وجود، صرف‌نظر از اینکه آمریکا و متحدان و شرکای آن چقدر از تایوان حمایت خواهد کرد، این کشور شرقی قطعا باید آماده دفاع از خود باشد.

اظهارات اخیر بایدن در ژاپن نشان‌دهنده تمایل آمریکا برای درگیر شدن با پویایی‌های اقتصادی و امنیتی در حال تغییر در منطقه هند و اقیانوس آرام بدون محدود کردن خود توسط ایدئولوژی‌های سیاسی حاکم بر سیاست ملی آمریکاست.

با استفاده از درس‌های آموخته‌شده از تهاجم روسیه به اوکراین و پیامدهای ناخواسته پس از آن مانند هزینه‌های انسانی، مسئله پناهندگان و تأثیرات جهانی، می‌توان نتیجه گرفت استراتژی بازدارندگی در برابر چین یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از تهاجم این کشور به تایوان باشد.