loader image

جستجو

Will Assad be revived again

فارن افرز:
آیا «اسد» دوباره احیا می‌شود؟!

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن افرز» در یادداشتی ضمن اشاره به اینکه سوریه مجددا به اتحادیه عرب باز می‌گردد،‌ به بررسی این سوال پرداخت که آیا اسد دوباره احیا می‌شود؟‍

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه فارن افرز در یادداشتی به‌قلم «امیل هوکایم» نوشت: پس از سال‌ها ابهام و دست‌نوشته، کشورهای عربی تصمیم گرفته‌اند سوریه را به منطقه بازگردانند. وزرای خارجه عرب در اوایل این ماه اعلام کردند که سوریه مجدداً به اتحادیه عرب، سازمان منطقه‌ای که عضویت این کشور را در سال 2011 تعلیق کرد، خواهد پذیرفت.

قیام مردمی در این کشور که در نهایت حدود نیم میلیون نفر را گرفت و 13 میلیون نفر دیگر را آواره کرد.

آن دوره طرد شدن اکنون به پایان رسیده است. پذیرش مجدد سوریه در اتحادیه عرب به اسد اجازه داد تا برای شرکت در نشست سران این گروه در 19 می به عربستان سفر کند.

در حالی که بهبود دسترسی بشردوستانه و شرایط اقتصادی در بخش‌هایی از سوریه محتمل است، بازسازی عربی اسد تنها روندهای خطرناک در سراسر منطقه را تسریع خواهد کرد.

نظام از حمایت اعراب برای کمک به استراتژی وحشیانه خود برای تحکیم قدرت استفاده خواهد کرد.

عادی‌سازی همچنین موقعیت گروه‌های کرد در شمال شرق سوریه را تهدید می‌کند و می‌تواند عقب‌نشینی آمریکا را تسریع بخشد و در نتیجه به ظهور مجدد داعش منجر شود. این بهانه به سیاستمداران پوپولیست در سراسر منطقه می‌دهد تا حملات علیه پناه‌جویان سوری را تشدید کنند، حتی در شرایطی که اسد برای تسهیل بازگشت پناه‌جویان به سوریه کار چندانی انجام نمی‌دهد و ایران و روسیه آن را تشویق می‌کنند که عادی‌سازی نظام در دمشق را فرصتی برای جبران بخشی از هزینه‌های خود در حمایت از اسد و تحکیم نفوذ خود در قلب جهان عرب می‌دانند.

در سال 2018، امارات اولین کشوری بود که بازسازی دیپلماتیک اسد را پذیرفت.

رویکرد آن به دیکتاتور سوریه ناشی از اصرار برای مهار ترکیه، تطبیق با روسیه متحد نزدیک اسد و پایان قطعی دوران قیام‌های مردمی بود.

اگرچه این تلاش از سوی عمان، بحرین، عراق و الجزایر که مشتاق اعلام بازگشت سوریه به نشست اتحادیه عرب بود که در سال 2022 میزبانی آن بود، مورد حمایت قرار گرفت، اما امارات نتوانست سایر کشورها را پشت سر رویکرد بدون شرایط خود جلب کند.

اردن نیز یکی از مدافعان اولیه ارتباط با اسد بود. امان نگران بود که مداخله وحشیانه روسیه در سال‌های 2015 و 2016 در شمال سوریه در جنوب سوریه تکرار شود و باعث مهاجرت گسترده پناه‌جویان در امتداد مرزهای این کشور شود.

تغییر عقیده در ریاض لازم بود. تا چند ماه پیش، عربستان در برابر عادی‌سازی مرده بود. سعودی‌ها سابقه دردناک و تحقیرآمیز چانه‌زنی با نظام اسد داشتند و بر این باور بودند که عادی‌سازی سوریه به‌منزله به رسمیت شناختن موفقیت ایران، متحد اسد و دشمن عربستان است. در طول جنگ داخلی، اسد همچنین بارها به رهبری عربستان توهین کرده و آن را به دست داشتن در پیدایش داعش متهم کرده بود، اتهامی که ریاض به‌شدت مورد خشم قرار گرفت.

زمانی که عربستان تصمیم به عادی‌سازی روابط با اسد گرفت، اردن و مصر در چندین دیدار تلاش کردند سرعت سعودی‌ها را کاهش دهند. کویت از آن‌ها حمایت می‌کرد.

اسد نسبت به مقامات عربی که با او در دمشق یا پایتخت‌های ‌خلیج‌فارس ملاقات می‌کنند، هیچ پشیمانی و بزرگواری نشان نمی‌دهد.

به نظر او، او نیازی به توبه یا تأمل در وحشیگری خود ندارد. در عوض، او از کشورهای عربی انتظار دارد که به خاطر گناه مخالفت با او عذرخواهی کنند.

ممکن است استقبال از بازسازی سوریه به‌عنوان هزینه‌ای ناگوار اما قابل قبول برای کاهش تنش‌های سیاسی در سراسر غرب‌آسیا وسوسه‌انگیز باشد.

به هر حال، جنگ در سوریه به‌طور فزاینده‌ای غیرقابل حل تلقی می‌شود. برای بسیاری از کشورهای غربی، انتقال سوریه به شرکای منطقه‌ای خود ممکن است گزینه جذابی به نظر برسد.

دو متحد اصلی اسد، ایران و روسیه نیز از عادی‌سازی سوریه توسط عربی استقبال کرده‌اند.

ایران محاسبه می‌کند که این روند بر اساس شرایط اسد اتفاق می‌افتد و نگران نیست که هر چیزی در مورد آن نفوذ خود را در سوریه به چالش بکشد.

این کشور خود را عمیقاً در داخل کشور جاسازی کرده است و می‌تواند تا حد زیادی بدون مانع عمل کند.

رئیس‌جمهور سوریه همچنین می‌داند که شریکی وفادارتر از ایران ندارد، هرچند گاهی اوقات این مشارکت دشوار باشد. تصادفی نبود که ابراهیم رئیسی در بحبوحه افتتاحیه کشورهای عربی در اوایل ماه می به دمشق سفر کرد.

روسیه با خوشحالی خاصی از پیوستن مجدد سوریه به جهان عرب استقبال کرده است. این اقدام به مسکو این امکان را می‌دهد که خود را به‌عنوان پیروز در مقابل مردم و دیگر افراد شک و تردید نشان دهد که در تعقیب قضایی جنگ خود در اوکراین تلاش می‌کند.

ادعاهای بی‌وقفه غرب مبنی بر اینکه «هیچ راه‌حل نظامی وجود ندارد، تنها راه‌حل سیاسی» برای درگیری سوریه وجود ندارد، نادرست است.

بازپروری اسد توسط کشورهای عربی نیز به رسمیت شناختن دیگری از این واقعیت است.

در زمانی که کشورهای غربی در حال بحث و گفت‌وگو هستند که چه اهدافی را در اوکراین دنبال کنند، سوریه یادآور هزینه‌های راهبردی و انسانی چنین رضایتی است.