loader image

جستجو

جروزالم پست:
آیا اسرائیل با تنش‌های فعلی در دام ایران افتاد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در یادداشت خود با اشاره به افزایش تنش بین دولت یهود و حماس، به بررسی این سوال پرداخت که آیا اسرائیل با تنش‌های فعلی در دام ایران افتاد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه جروزالم پست در یادداشت خود به‌قلم «سث فرانتزمن» نوشت: افزایش تنش بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و حماس، که منجر به حملات موشکی از لبنان و غزه و همچنین انتقام‌جویی شد، به نظر می‌رسد چرخه دیگری از درگیری باشد که ریشه در تهدیدات ایران علیه دولت یهود دارد.

در آوریل 2021، افزایش مشابهی در تنش‌ها در ماه رمضان منجر به دور مشابهی از جنگ شد که شامل جنگ 10 روزه در غزه و حملات موشکی از لبنان نیز می‌شد.

آنچه مهم است توجه شود این است که از بسیاری جهات، این به نظر یک تله ایرانی است که از قبل با حماس، جهاد اسلامی فلسطین و حزب‌الله‌ تهیه شده است.

در هر دو مورد، تنش‌ها از ماه رمضان آغاز شد.

در آوریل 2021، تنش‌ها با حمله به یهودیان ارتدوکس در اورشلیم آغاز شد.

این منجر به اولتیماتوم‌های بیشتر حماس شد و این گروه تروریستی در 10 می موشک شلیک کرد که یک جنگ 10 روزه به‌دنبال داشت.

راکت‌ها نیز از لبنان شلیک شد و یک پهپاد توسط ایران از عراق پرتاب شد و به حریم هوایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برخورد کرد. درگیری در می 2021 پس از انتخابات اسرائیل در ماه مارس و قبل از تشکیل دولت جدید در ژوئن رخ داد.

در این سال، با افزایش لفاظی‌ها و تهدیدهای ایران، تنش‌ها نیز افزایش یافت. ایران و سوریه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را به چندین حمله در سوریه در یک ماه گذشته متهم کردند.

جهاد اسلامی در 19 مارس اسرائیل را به هدف قرار دادن علی‌الاسود در دمشق متهم کرد.

در همین حال، ایران دیپلمات ارشد خود را برای دیدار با عربستان در مورد عادی‌سازی روابط به پکن می‌فرستاد.

در همان زمان، اسماعیل هنیه، رهبر حماس در حال پرواز به سمت بیروت بود.

مشخص نیست که آیا اسرائیل(رژیم صهیونیستی) وارد درگیری و نوعی «تله» شده که ایران ایجاد کرده است یا خیر.

این واقعیت که گروه‌های مورد حمایت ایران مانند حماس و جهاد اسلامی آشکارا می‌گویند که آماده رویارویی با دولت یهود هستند، بخشی از لفاظی‌هایی است که توسط رسانه‌های ایرانی تقویت می‌شود.

به نظر می‌رسد ایران در تلاش است تا اسرائیل را از چند جبهه ‌به‌طور فزاینده‌ای تهدید کند. ایران ممکن است بخواهد قدرت حماس را در لبنان افزایش دهد.

این واقعیت که رهبر حماس آشکارا قبل از شلیک موشک وارد بیروت شد، نشان‌دهنده برنامه‌ریزی پیشرفته ایران است.