loader image

جستجو

Is Iran preparing for military tension

آپینون:
آیا ایران برای تنش نظامی آماده می‌شود؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «آپینون» در مقاله‌ تازه خود ضمن اشاره به مخالفت فزاینده دولت بایدن و قدرت‌های اروپایی با برجام،‌ به بررسی این سوال پرداخت که آیا ایران برای تنش نظامی آماده می‌شود؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه آپینوین در مقاله تازه خود به‌قلم «راغده درغام» نوشت: به نظر می‌رسد نظام ایران آماده است تا یک بحران بزرگ در منطقه ایجاد نموده و توجهات را از ناآرامی‌های داخلی که در حال حاضر کشور را فرا گرفته است، منحرف کند.

این کشور در حال آماده شدن برای انجام حملات پیشگیرانه به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) یا پاسخ به عملیات نظامی احتمالی دولت یهود علیه آن است.

نظام از مخالفت فزاینده‌ دولت بایدن و قدرت‌های اروپایی با برجام عصبانی است، توافقی که می‌توانست تحریم‌ها را برای ایران کاهش دهد و به حکومت اجازه می‌داد پروژه بهبود اقتصادی و تسلط منطقه‌ای را آغاز کند.

در واقع، به‌تازگی تغییری در خلق و خوی آمریکا و اروپا نسبت به ایران ایجاد شده است. یکی از دلایل این امر، دخالت تهران در جنگ اوکراین است.

همچنین نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد توانایی‌های هسته‌ای و سایبری آن و همچنین تشدید تعهدات اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و آمریکا برای جلوگیری از تبدیل شدن آن به یک قدرت هسته‌ای وجود دارد.

در جریان گفت‌وگوی هفته گذشته منامه، واضح بود که رهبران آمریکا، انگلیس و سایر کشورهای غربی با خود پیامی به کشورهای عربی می‌آوردند: ما اینجا هستیم و شما را رها نمی‌کنیم.

«برت مک گورک» -هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی آمریکا در امور غرب آسیا و شمال آفریقا- در سخنان خود، شوخی رایج در محافل عربی را تکرار کرد: «آمریکا بازگشته است، اما تا کی؟»
مک گورک مطمئن شد که تغییر در استراتژی سیاسی آمریکا را به کشورهای عربی ثابت کند.

وی گفت سیاست آمریکا در غرب آسیا نه تنها عمل‌گرایانه نیست، بلکه جاه‌طلبانه است و بر پنج اصل استوار است:

مشارکت، بازدارندگی، دیپلماسی، یکپارچگی و ارزش‌ها. وی افزود: اخیراً یک تغییر در نحوه نگاه جهان به ایران در حال رخ دادن است.

«کالین کال» -معاون وزیر دفاع آمریکا- به نوبه خود در صدد متقاعد کردن کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بود که روسیه و چین جایگزینی برای آمریکا نیستند.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که هیچ اشکالی در توسعه روابط اقتصادی با چین و سایر قدرت‌ها وجود ندارد، اما روابط امنیتی کشورهای منطقه با آمریکا باقی می‌ماند.

در همین حال، نظام تلاش می‌کند به جهان بگوید که آمادگی‌های خود را برای درگیری کامل کرده است.

یک جنگ احتمالی ممکن است حتی تا زمان وقوع تحریکات اسرائیل(رژیم صهیونیستی) علیه ایران به تعویق نیفتد، اما ممکن است اهداف پیشگیرانه داشته باشد تا به زیرساخت‌های دولت یهود آسیب برساند.