loader image

جستجو

Has Iran copied drones from Israeli missiles

جروزالم پست:
آیا ایران پهپادها را از موشک‌های اسرائیل کپی کرده است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در یادداشت خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا ایارن پهپادها را از موشک‌های اسرائیل کپی کرده است؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه جروزالم پست در یادداشت خود به‌قلم «سث فرانتزمن» نوشت: گزارش اوکراینی مدعی است که ایران تکنولوژی موشک ضد تانک اسپایک اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را کپی و آن را روی یک پهپاد نصب کرده است.

ایران در سال‌های اخیر توانایی پهپادهای خود را افزایش داده است. برخی از ادعاهای ایران در مورد قابلیت‌های پهپادهایش قابل اثبات نیست و همیشه مشخص نمی‌شود که این پهپادها در عمل چقدر خوب کار می‌کنند.

از سوی دیگر، مشخص است که پهپادهای ایرانی در منطقه توسط گروه‌های شبهه‌نظامی و تروریستی مورد استفاده قرار می‌گیرند و ایران در حال صادرات پهپاد به آفریقا، آمریکای جنوبی و آسیای میانه است.

گزارش‌های اخیر حتی به احتمال انتقال فناوری پهپادهای ایرانی به روسیه نیز اشاره کرده‌اند.

گزارش اوکراینی به پهپاد ایرانی مهاجر-6 و نحوه تجهیز آن به «موشک‌های ضد تانک و بمب‌های هوایی هدایت‌شونده» اشاره می‌کند و در مورد تهدیدات ناشی از پهپادهای بدون سرنشین ایرانی، بحث می‌کند.

علاقه اوکراین به این موضوع می‌تواند صرفاً نشانگر یک تحلیل نظامی باشد، زیرا این وب سایت به مسائل دفاعی در سرتاسر جهان علاقه نشان می‌دهد، اما ممکن است موضوعات دیگری هم وجود داشته باشد.

اوکراین نمی‌داند که آیا ممکن است پهپادهای ایرانی به روسیه صادر شوند یا خیر، زیرا توانایی ایران برای نصب موشک روی پهپاد مهاجر، پیشرفت مهمی است که توجه اوکراین را به خود جلب می‌کند.

روز گذشته، عکس‌های باکیفیتی از موشک‌ها در زیر بال‌های این پهپاد و سایر پهپادها در اینترنت پخش شد.

این عکس‌ها از مانور اخیر نمایشگاه پهپادهای ایرانی گرفته شده‌اند که در آن «موشک هدایت شونده ضد تانک الماس در زیر بال یک پهپاد اسرائیلی مهاجر-۶ نصب شده است. در واقع الماس کپی اسپایک اسرائیلی است، این موشک یک سر هومینگ پیشرفته و یک کلاهک جدید دریافت کرده و برد اعلام‌شده این موشک 8 هزار متر است.

در مجموع، هدف ایران از چنین مانورهایی این است که نشان دهد پهپادهای این کشور دارای همان قابلیت‌هایی هستند که پهپادهای آمریکایی، اسرائیلی، ترکیه‌ای یا سایر پهپادها دارند.

به نظر می‌رسد قرار دادن موشک‌های ضد تانک و بمب‌های دوربرد روی پهپادها قدرت نظامی این کشور را افزایش می‌دهد، اما مشخص نیست که آیا این پهپادها واقعاً کار می‌کنند یا خیرش