loader image

جستجو

Do Biden and Netanyahu agree on Iran2

المانیتور:
آیا بایدن و نتانیاهو در خصوص ایران متفق‌القول هستند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «المانیتور» در یادداشت خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا بایدن و نتانیاهو در خصوص ایران متفق القول هستند؟

فهرست مطالب

به‌ گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ وبگاه المانتیور در یادداشت خود نوشت: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید جایگزینی برای برجام برای جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته‌ای ایران وجود ندارد.

از جمله اولویت‌های فوری نتانیاهو، رسیدگی به نگرانی‌های واشنگتن و منطقه درباره دولت جدید راست افراطی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است.

با این حال، ایران یکی از آن نقاط تنش نیست، و تا زمانی که آمریکا برای توافق سازش در مورد برنامه هسته‌ای ایران فشار نیاورد و نتانیاهو برای جلوگیری از اقدام نظامی تلاش نکند، احتمالاً اتقاقی در مورد هسته‌ای ایران نخواهد افتاد.

طرح پشتیبان بایدن، ادامه تحریم‌ها و فشار بر ایران، هم به دلیل نقض حقوق‌بشر و هم هماهنگی با روسیه در جنگ اوکراین بسیار شبیه کارزار «فشار حداکثری» دونالد ترامپ است که برای نتانیاهو خوب است.

افزایش تنش‌های آمریکا و ایران فرصت‌های دیگری را نیز برای نتانیاهو ایجاد می‌کند. به‌دنبال او باشید تا بایدن را تشویق کند تا موضع بازدارنده منطقه‌ای در قبال ایران اتخاذ کند و در این فرآیند اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و عربستان را به هم نزدیکتر کند.

مقامات نظامی در فرماندهی مرکزی آمریکا از یک ائتلاف دفاعی منطقه‌ای غیررسمی علیه ایران دفاع کرده‌اند.

مجلس نمایندگان تحت رهبری جمهوری‌خواهان، توافقی را که حمایت دوحزبی صفر دارد، در صورتی که رای بیاورد، خنثی خواهند کرد.

برای نتانیاهو، روابط آمریکا و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بهتر از زمان ترامپ نمی‌شود.

اتحادیه اروپا در قبال ایران سیاست دوطرفه‌ای دارد، از یک سو تحریم و فشار در مورد اعتراضات و روسیه و از سوی دیگر دیپلماسی در مورد برجام.

پیشرفت هسته‌ای ایران می‌تواند اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را وادار کند که یک حمله نظامی را در نظر بگیرد که با توجه به نیروهای نیابتی و شبکه‌های ایران در خلیج‌فارس، لبنان، یمن، عراق، کرانه باختری، غزه و جاهای دیگر، پیامدهای خاص خود را برای ثبات منطقه خواهد داشت.

ایران تحت تحریم و محاصره احتمالاً انگیزه کمتری برای حمایت از روند صلح سازمان ملل در یمن یا پیشبرد مذاکرات ایران و عربستان که تاکنون با میانجیگری مصطفی الکاظمی خواهد داشت.

بعید است که ایران تحت فشار فزاینده غرب از حمایت خود از روسیه در جنگ اوکراین عقب‌نشینی کند.

در عراق، تشدید خصومت‌های آمریکا و ایران می‌تواند عراق را دوباره به میدان نبرد تبدیل کند.

با وجود کولاک تحریم‌ها و شجاعت و مقاومت معترضان، بعید است که حکومت ایران محاصره شود.