loader image

جستجو

Will Abraham's agreement save US-Saudi relations1

نشنال اینترست:
آیا توافق آبراهام روابط آمریکا و عربستان را نجات می‌دهد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» در یادداشت تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا توافق آبراهام روابط آمریکا و عربستان را نجات می‌دهد؟

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه نشنال اینترست در یادداشت تازه خود به‌قلم «جان مک گیلیوری» نوشت: تعجب‌آور است، اما پنهان نیست که ببینیم آمریکا و پادشاهی عربستان همچنان در روابط با یکدیگر اختلاف دارند.

کسانی که به وخامت در این مشارکت نزدیک به 100 ساله توجه می‌کنند، همگی نظرات خود را در مورد عامل ایجاد آن دارند، اما تعداد کمی از آن‌ها راه‌حل‌های بالقوه‌ای برای رفع آن ارائه می‌دهند.

با این ‌حال، ممکن است فرصتی برای ریاض وجود داشته باشد تا با پیوستن به توافق‌نامه‌های آبراهام تحت حمایت آمریکا، مجموعه‌ای از توافق‌های عادی‌سازی بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و چندین کشور عربی خلیج‌فارس، دوباره مورد لطف ایالات متحده قرار گیرد.

مذاکرات برای توافق با میانجیگری آمریکا در دولت ترامپ انجام شد و جو بایدن علاقه خود را برای ادامه روند عادی‌سازی بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و همسایگان عرب آن ابراز کرده است.

صرف‌نظر از اینکه چه کسی رئیس‌جمهور است، این یکی از منافع اساسی آمریکا برای پیشبرد ادغام منطقه‌ای اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و پذیرش گسترده‌تر آن در غرب آسیاست.

اظهارات بایدن در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بر علاقه او به ادامه این تلاش تأکید دارد.

روابط آمریکا و عربستان که با نفت و امنیت محدود شده، با تغییر منافع و اهداف ایالات متحده در غرب آسیا که لزوماً با انتظارات عربستان همسو نیست، به چالش کشیده شده است.

علاوه بر این، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، اقداماتی را در داخل و خارج انجام داده که به روابط کشورش با آمریکا آسیب رسانده است.

مهم‌تر از همه، قتل مافیایی جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی و مقیم آمریکا در کنسولگری عربستان در استانبول، وجهه محمد بن سلمان را به‌عنوان یک دولتمرد در سراسر منطقه و جامعه بین‌المللی مخدوش کرد.

اگر عربستان به توافقنامه آبراهام بپیوندد، یک موضوع کمتر برای آمریکا در غرب آسیا وجود خواهد داشت و واشنگتن فرصتی برای بازنگری استراتژیک خواهد داشت.

آمریکا در چند دهه گذشته حضور خود را در سراسر جهان گسترش داده که هزینه‌های داخلی و سیاسی فزاینده‌ای را به همراه داشته است.

سایر متحدان به‌آرامی از غرب آسیا خارج ‌شده‌اند و بایدن احتمالاً همین کار را برای اولویت دادن به رقابت استراتژیک با چین انجام خواهد داد.

تقویت امنیت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در منطقه فضای تنفسی را هم از نظر مالی و هم به لحاظ نظامی برای آمریکا فراهم می‌کند تا بر سایر موضوعات حیاتی ازجمله اقتدارگرایی فزاینده شریک خود در ناتو ترکیه، افزایش نفوذ چین در غرب آسیا گسترده‌تر و چالش‌های هند تمرکز کند.

بنیامین نتانیاهو که به‌زودی بار دیگر نخست‌وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) خواهد شد، ممکن است بخواهد روند عادی‌سازی را ادامه دهد.

نتانیاهو اولین رهبر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بود که توافقنامه آبراهام را امضا کرد و شرایط ژئوپلیتیکی در منطقه عادی‌سازی بیشتر را ممکن می‌سازد. به‌طور هم‌زمان، ولیعهد سعودی، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را به‌عنوان یک «هم‌پیمان بالقوه، نه یک دشمن» می‌بیند.

اخیراً سعودی‌ها در انتقاد از رهبران فلسطینی سخت‌تر شده‌اند. از آنجایی‌ که این توافقنامه‌ها با موفقیت، مسئله اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و فلسطین را از تلاش‌های گسترده‌تر عادی‌سازی جدا کردند، با تشدید خشونت بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها درخشش خود را در جهان عرب از دست دادند.

ممکن است فرصتی برای ریاض وجود داشته باشد تا با پیوستن به توافقنامه آبراهام تحت حمایت آمریکا، دوباره مورد لطف آمریکا قرار گیرد.