loader image

جستجو

Are the battle lines drawn in West Asia1

نشنال:
آیا خطوط جنگی در غرب آسیا ترسیم شده است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال» نوشت:‌ در زمانی که ایران با چین و روسیه هم‌پیمان است، واشنگتن باید بیشتر توافقنامه‌های همکاری جدی، جامع و دائمی تحت رهبری عربستان را با کشورهای خلیج‌فارس توسعه دهد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه نشنال در مطلب تازه خود به‌قلم «راغده درغام» نوشت:مصلحت‌گرایی در مورد رفتار بی‌پروایانه ایران، همزمان با شروع مذاکرات نجات وین، با هدف احیای برجام تلاقی پیدا کرده است.

روسیه تامین منافع مشترک خود در سوریه را به ایران سپرده، زیرا هر دو دولت با حکومت اسد متحد هستند، ولی مسکو می‌داند که دغدغه اوکراین موقعیت روسیه را در سوریه تضعیف کرده است.

به نظر می‌رسد که در پشت درهای بسته، روسیه و ایران موافقت کردند که احتمال موفقیت در وین کاهش می‌یابد و بنابراین، آن‌ها باید گزینه‌های دیگری را بررسی کنند.

بعضی از منابع تایید می‌کنند بحث‌هایی مبنی بر اینکه روسیه آماده حمایت از آینده هسته‌ای ایران است، نشانگر تغییر موقعیت مسکو است که تاکنون متعهد به عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای و سایر سلاح‌های کشتار جمعی بود.

در همین حال، به نظر می‌رسد مسکو بین تصمیم خود برای ادامه پیمان استراتژیک با ایران و تمایل به دیدن روابط بهتر جمهوری اسلامی وکشور‌های حاشیه خلیج‌فارس، اختلاف نظر دارد.

در تهران، لاوروف گفت کشورش در تلاش است تا امنیت منطقه خلیج‌فارس را تضمین کند و به دنبال بهبود روابط بین ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس است.

دیپلمات‌های روسی این مسئله را برای همتایان ایرانی خود روشن کرده‌اند که مسکو مایل نیست رویارویی ایران و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را ببیند.

اما آن‌ها در صورت تحریک، حق جمهوری اسلامی را برای پاسخ به دولت یهود تأیید کرده‌اند. آن‌ها همچنین بر اهمیت منافع ایران در سوریه و حق این کشور برای مقابله با هر نیرویی که می‌تواند به منافع آن یا روسیه آسیب برساند، تأکید کرده‌اند.

در حال حاضر، ایران همچنان به دنبال دستیابی به توافق در وین است. اگر مذاکرات شکست بخورد، آماده همکاری با روسیه است. اما حتی اگر آن‌ها موفق شوند، هیچ تضادی بین بهره‌مندی از افزایش تحریم‌ها و پیمان آن با روسیه نمی‌بیند.

آن‌چه در هفته‌های اخیر کاملاً آشکار شده، این است که غرب آسیا همچنان نقطه حساسی است. بنابراین، مهم است که آمریکا  استراتژیک فکر کند.

در زمانی که ایران با چین و روسیه هم‌پیمان است، واشنگتن باید بیشتر توافقنامه‌های همکاری جدی، جامع و دائمی تحت رهبری عربستان را با کشورهای خلیج‌فارس توسعه دهد.