loader image

جستجو

Is Russia a terrorist country1

فارن پالیسی:
آیا روسیه کشوری تروریستی است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» در مقاله‌ای با اشاره به تحریم‌های سخت‌گیرانه بین‌المللی علیه روسیه به‌خاطر تهاجم به اوکراین، به برررسی این سوال پرداخت که آیا روسیه کشوری تروریستی است؟

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه فارن پالیسی مقاله‌ای به‌قلم «رابی گرامر» منتشر کرده که در آن آمده است: مقامات و قانون‌گذاران اوکراین فشار را بر دولت بایدن افزایش داده‌اند تا روسیه را به‌عنوان کشور حامی تروریسم معرفی کند. این اقدام به معنای انزوای بیشتر روسیه و قطع دسترسی اقتصاد آن به نظام مالی جهان است.

گزارش‌های اخیر گروه‌های حقوق بشری و ماموریت‌های نظارتی بین‌المللی نشان می‌دهند که نیروهای روسی جنایات گسترده‌ای را علیه غیرنظامیان اوکراینی از جمله شکنجه، تجاوز جنسی، قتل و بازداشت دسته جمعی در مراکز به اصطلاح پالایش مرتکب شده‌اند.

با وجود هم‌دردی‌های فراوانی که در کنگره با اوکراین می‌شود، دولت بایدن هنوز نتوانسته روسیه را به‌عنوان کشور حامی تروریسم معرفی کند.

مقامات و کارشناسان آگاه به این موضوع در آمریکا حرف از جر و بحثی میان شورای امنیت ملی و وزارت خارجه می‌زنند مبنی بر اینکه کدام یک صلاحیت انجام این کار را دارد و برخی از مقامات نیز می‌گویند که تعیین روسیه به‌عنوان کشور حامی تروریسم پیام قدرتمندی را برای حمایت از کی‌یف می‌رساند، اما برخی دیگر معتقدند که چنین نیست. با توجه به اینکه روسیه در حال حاضر با شدید‌ترین تحریم‌ها در جهان مواجه است، این اقدام تاثیر عملی زیادی نخواهد داشت.

به گفته کارشناسان حقوقی، تعیین یک کشور به‌عنوان حامی تروریسم به طور کلی دو اثر عمده دارد. اول؛ یک سری تحریم‌های سخت‌گیرانه بین‌المللی علیه کشور مورد بحث اجرا می‌شود و دوم؛ مصونیت حاکمیتی آن کشور در نظر دادگاه‌های آمریکا به شدت کاهش می‌یابد و پرونده‌ها و دعاوی حقوقی علیه کشور مزبور از سوی خانواده‌های قربانیان تروریسم دولتی به جریان می‌افتد.

روسیه تاکنون با تحریم‌های شدید آمریکا و اتحادیه اروپا روبرو شده که اقتصاد این کشور را به زانو درآورده و این بدان معناست که تحریم‌های تحت عنوان کشور حامی تروریسم باعث مضاعف شدن این تحریم‌ها می‌شود.

تعیین روسیه به‌عنوان کشور حامی تروریسم، به خانواده‌هایی اجازه طرح شکایت و مطالبه صدها میلیارد دلار را می‌دهد که بستگانشان به‌عنوان جنگجو در لژیون خارجی اوکراین خدمت کرده و به دست نیروهای روسیه اسیر شده‌اند یا بستگان اوکراینی‌ آن‌ها در این جنگ کشته شده‌اند. این صدها میلیار دلار از دارایی‌ها و وجوه روسیه از ابتدای جنگ در آمریکا مسدود شده‌اند.

هم‌چنین، مقامات آمریکا نگران این موضوع هستند که تعیین روسیه به‌عنوان کشور حامی تروریسم چگونه به اقتصاد کشورهای در حال توسعه‌ای ضربه اقتصادی غیرمنتظره بزند که دست‌کم برای مواد غذایی اولیه و تامین سوخت متکی به تجارت با روسیه شده‌اند و این اتکا با توجه به پیش‌بینی اقتصاددانان به طور فزاینده‌ای ضروری شده است. به خصوص اینکه اقتصاددانان کندی رشد اقتصاد را پیش‌بینی می‌کنند حتی اگر نگوییم که اقتصاد جهانی دچار پس‌رفت خواهد شد و این امر تا اندازه‌ای ناشی از تصمیم روسیه برای به راه انداختن این جنگ است.

برخی از کارشناسان نسبت به انجام این اقدام تردید دارند. بریان اوتول، کارشناس تحریم‌ها در شورای آتلانتیک و مقام پیشین وزارت خزانه‌داری، گفت: «آن‌ها این جنگ را راه انداختند. آن‌ها مرتکب جنایات جنگی فجیعی شدند. اما فرض بر این است که عنوان «کشور حامی تروریسم» با توجه به برخی واقعیت‌ها وکاربردهای مشخص اعمل شود» که در مورد روسیه صدق نمی‌کند.

در حال حاضر، فقط چهار کشور ایران، سوریه، کره شمالی و کوبا حامی تروریسم هستند. در نهایت، این وزیر خارجه است که باید تصمیم بگیرد آیا باید روسیه را به این فهرست اضافه کرد یا خیر.