loader image

جستجو

Will the West turn Ukraine into a nuclear battlefield3

کویینسی:
آیا غرب اوکراین را به میدان جنگ هسته‌ای تبدیل خواهد کرد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در مقاله تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا غرب اوکراین را به میدان جنگ هسته‌ای تبدیل خواهد کرد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ اندیشکده کویینسی در مقاله تازه خود به‌قلم «جاشوا فرانک» نوشت: به گفته «ولودیمیر زلنسکی» امید این است که متحدان غربی به تهیه پول، تانک، موشک و هر چیز دیگری که کشور وی برای دفع نیروهای پوتین نیاز دارد، ادامه دهند.

به گفته زلنسکی، جنگ نه از طریق مصالحه در پشت صحنه، بلکه در میدان جنگ با اسلحه و مهمات به پایان خواهد رسید.

او در یک جلسه مشترک پارلمان بریتانیا در ماه فوریه گفت: «من با این کلمات ساده و در عین حال مهم از شما و جهان درخواست می‌کنم. هواپیمای جنگی برای اوکراین، مانند بال برای آزادی است.

بریتانیا که بیش از 2 میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده است، تاکنون از ارسال جت‌های جنگنده به این کشور خودداری کرده است، اما قول داده است که تسلیحات بیشتری از جمله گلوله‌های تانک ساخته‌شده با اورانیوم ضعیف‌شده (DU)، که به «گلوله‌های رادیواکتیو» نیز معروف است، تامین کند.

محصول جانبی غنی‌سازی اورانیوم، DU یک فلز بسیار متراکم و رادیواکتیو است که وقتی در مهمات کوچک اژدر مانند قرار می‌گیرد، می‌تواند تانک‌های زرهی ضخیم و سایر وسایل نقلیه را سوراخ کند.

پوتین در واکنش به اعلامیه بریتانیا، به‌طرز شومی گفت که اگر اوکراینی‌ها شروع به منفجر کردن DU کنند، «بر این اساس پاسخ خواهد داد». در حالی که بعید است تصمیم بریتانیا برای ارسال گلوله‌های اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین نقطه عطفی در نتیجه جنگ باشد، اما تأثیری پایدار و بالقوه ویرانگر بر سربازان، غیرنظامیان و محیط زیست خواهد داشت.

استفاده از این مهمات مطمئناً به ایجاد یک صحنه جنگی مرگبارتر و به معنای واقعی کلمه رادیواکتیو کمک خواهد کرد و اوکراین در نهایت بهای آن را خواهد پرداخت.

هم روسیه و هم آمریکا دلایلی برای استفاده از DU دارند، زیرا هر کدام دارای انبوهی از مواد هستند که جایی برای قرار دادن آن ندارند.

دهه‌ها تولید سلاح‌های هسته‌ای کوهی از زباله‌های رادیواکتیو ایجاد کرده است. در آمریکا، بیش از 500 هزار تن زباله اورانیوم ضعیف‌شده از زمان ایجاد اولین تسلیحات اتمی توسط پروژه منهتن ایجاد شده است که بیشتر آن در هانفورد، واشنگتن، محل اصلی تولید پلوتونیوم کشور ذخیره شده است.

اورانیوم ضعیف‌شده نمی‌تواند یک انفجار هسته‌ای ایجاد کند، اما هنوز مستقیماً با توسعه تسلیحات اتمی مرتبط است. این محصول فرعی فرآیند غنی‌سازی اورانیوم مورد استفاده در سلاح‌های هسته‌ای و سوخت است.

DU برای سازندگان تسلیحات جذاب است زیرا سنگین تر از سرب است، به این معنی که اگر با سرعت بالا شلیک شود، می‌تواند از ضخیم‌ترین فلزات عبور کند.

پس چرا اورانیوم ضعیف‌شده ممنوع نیست؟ این سوالی است که فعالان ضد هسته‌ای آن را سال‌ها مطرح کرده‌اند.

این سوالات اغلب با ادعاهای دولت مواجه می‌شود که DU به آن بدی که منتقدان صلح ادعا می‌کنند نیست.

اگر میراث وحشتناک استفاده آمریکایی‌ها از اورانیوم ضعیف‌شده چیزی به ما بگوید، این است که آن گلوله‌های DU که بریتانیا به اوکراین می‌دهد (و آن‌هایی که روس‌ها نیز ممکن است در آنجا استفاده کنند) تأثیر رادیواکتیو خواهد داشت که در آن کشور باقی خواهد ماند. این موضوع بخشی از یک جنگ اتمی جهانی خواهد بود که هیچ نشانه‌ای از پایان ندارد.