loader image

جستجو

Is Iran's new enrichment true

جروزالم پست:
آیا غنی‌سازی جدید ایران حقیقت دارد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در یادداشت تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا غنی‌سازی جدید ایران حقیقت دارد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه جروزالم پست در یادداشت تازه خود به‌قلم «سث فرانتزمن» نوشت: ایران طی سال گذشته اورانیوم را از 20 درصد به 60 درصد غنی‌سازی کرده است که منجر به نگرانی در مورد تلاش این کشور به سمت سلاح هسته‌ای شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، «محمد اسلامی» -دبیر هسته‌ای ایران- روز شنبه در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تهران گفت: ظرفیت ایران برای غنی‌سازی بیش از دو برابر شده است که این یک اقدام استراتژیک برای صنعت هسته‌ای ایران است.

اسلامی دستور کار دیگری دارد، او خواهان الزام قانونی برای حفظ غنی‌سازی اورانیوم است.

وی با اشاره به لایحه‌ای که در سال 2020 به مجلس ارسال شد، گفت: اجرای قانون اقدام استراتژیک غنی‌سازی منجر به افزایش دو برابری سطح غنی‌سازی کشور در کل تاریخ این صنعت شده است.

از این جهت، وی به تأثیرات ظاهراً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای اشاره کرد و انرژی هسته‌ای را در کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و تجدید ناپذیر و همچنین در کاهش مشکلات زیست‌محیطی موثر خواند.

ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران بیش از 300 کیلوگرم افزایش یافته است. بر اساس گزارش میادین که حامی ایران است، تصور می‌شود که حدود 50 کیلوگرم اورانیوم بیش از 60 درصد غنی شده است.

این مقاله همچنان به این ایده می‌پردازد که در صورت دستیابی به توافق جدیدی با غرب، ایران می‌تواند به تعهدات خود تحت توافق هسته‌ای در سال 2015 بازگردد. حمایت ایران از روسیه و سایر مسائل مانع از دستیابی به توافق جدید شده است.

آژانس در بیانیه‌ای ایمیلی که توسط سی‌ان‌بی‌سی گزارش شده است، اعلام کرد: به دعوت ایران، یک تیم فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه 18 دسامبر 2022 با هدف رسیدگی به مسائل پادمان باقی مانده که قبلا توسط مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش شده بود، در تهران حضور خواهند داشت.

به‌روزرسانی‌های اخیر درباره تصمیم‌های هسته‌ای ایران مهم هستند، زیرا نشان می‌دهند که ایران برنامه هسته‌ای را نه تنها یک دارایی استراتژیک می‌داند، بلکه لفاظی‌ها درباره استفاده از این برنامه برای تهدید دیگران را کاهش داده است. به نظر می‌رسد ایران می‌خواهد تنش‌ها را کاهش دهد. این به این دلیل است که نظام به دلیل حمایت از روسیه با اعتراضات و همچنین تحریم‌ها روبرو شده است.