loader image

جستجو

اکونومیست:
آیا مهمات روسیه تمام شده است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

  نشریه «اکونومیست» در یادداشت تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا مهمات روسیه تمام شده است؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه اکونومیست در یادداشت تازه خود نوشت: مقامات غربی ماه‌هاست که درباره مشکل مهمات روسیه صحبت می‌کنند. در ماه سپتامبر آن‌ها گفتند که روسیه برای تکمیل مجدد به کره شمالی روی آورده است.

در نوامبر، «لوید آستین» -وزیر دفاع آمریکا- از «کمبود قابل‌توجه» صحبت کرد. در یک جلسه توجیهی در 12 دسامبر، یک مقام ارشد دفاعی آمریکا گفت که روسیه با نرخ استفاده فعلی، می‌تواند مهمات توپخانه‌ای لوله‌ای و موشکی را تنها تا اوایل سال 2023 حفظ کند.

در 9 دسامبر، سرهنگ «مارگو گروسبرگ» -رئیس اطلاعات دفاعی استونی- گفت که روسیه حدود 10 میلیون خمپاره دارد و ظرفیت تولید 3.4 میلیون خمپاره دیگر را در یک سال دارد.

او گفت که در اوج سرعت آتش، در طول تابستان در منطقه دونباس شرقی اوکراین، روسیه از حدود 20 هزار خمپاره در روز استفاده می‌کرد، به این معنی که این کشور دارای مهمات کافی برای جنگیدن حداقل برای یک سال است.

مهمات روسی اغلب در شرایط نامناسب و برای مدت طولانی‌تر از آنچه در ارتش‌های ناتو نگهداری می‌شود، ذخیره می‌شود.

اگر پنتاگون را باور کنیم، روسیه در حال شلیک گلوله‌هایی است که در اوایل دهه 1980 تولید شده بودند.

همچنین مشخص نیست روسیه در ده ماه جنگ چه مقدار مهمات از دست داده و به دست آورده است.

نرخ هزینه آن را می‌توان با دقت نسبتاً دقیقی از آتش مشاهده شده محاسبه کرد؛ اما بررسی اینکه روسیه چه مقدار مهمات را در حملات راکتی دوربرد اوکراین به انبارهای این کشور از دست داده است، کمی دشوارتر است.

تعیین نرخی که روسیه با آن می‌تواند این ذخایر را دوباره پر کند، به‌ویژه دشوار است.

روسیه علاوه بر ساخت خمپاره، می‌تواند آن‌ها را وارد کند.

به گفته مقامات غربی، بلاروس مقادیر زیادی مهمات از انبارهای دوران شوروی خود تهیه کرده است؛ اما بسیاری از آن به‌احتمال زیاد پایین‌تر از حد هستند.

اگر کمبود مهمات روسیه به همان اندازه که برخی ادعا می‌کنند وخیم باشد، سرعت شلیک آن باید در ماه‌های آینده بیشتر کاهش یابد.

در این صورت، با جلوگیری از یک جهش غیرمنتظره در تولید، ارتش روسیه در موقعیتی نخواهد بود که بتواند یک حمله بزرگ انجام دهد؛ اما ویلیام اوون، سرباز سابق و اکنون سردبیر مجله استراتژی نظامی، نسبت به چنین محاسبات بدی هشدار می‌دهد.

حتی اگر برخی از خمپاره‌های روسی قدیمی باشند، بسیار کار خواهند کرد.