loader image

جستجو

Is the missile war over3

ناینتین فورتی فایو:
آیا نبرد موشکی به پایان رسیده است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه « ناینتین فورتی فایو» در یادداشت‌ تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا نبرد موشکی به پایان رسیده است؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه ناینتین فورتی فایو در یادداشت تازه خود به‌قلم «مایا کارلین» نوشت:  از روز جمعه، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که 44 فلسطینی در نوار غزه کشته شده‌اند و بیش از 1000 موشک به سمت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) شلیک شده است.

این نبرد، جدی‌ترین تبادل آتش میان دولت یهودی و غزه از زمان درگیری تقریباً دو هفته‌ای ماه می 2021 است.

حماس تا انتها به طور مستقیم وارد درگیری نشد. به عنوان یک سازمان تروریستی مرتبط با ایران، جهاد اسلامی علناً توسط تهران تشویق شد تا به تلاش‌های خود برای نمایندگی «مقاومت» غزه در برابر دولت یهود ادامه دهد.

تهران با انتقال تسلیحات، کمک‌های مالی و آموزش نظامی از طریق سپاه پاسداران از عملیات جهاد اسلامی در غزه حمایت می‌کند.

سپاه شاید مهمترین نیروی نظامی تهران باشد. این گروه که توسط آمریکا به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی شده است، چندین دهه است که حملات موشکی، پهپادی، آدم‌ربایی خارجی، بمب‌گذاری و انواع دیگر تروریسم را انجام داده است.

تهران از اواخر دهه 1980 پس از شروع فعالیت این گروه در لبنان و ایجاد روابط با سازمان حزب‌الله، همکاری خود با جهاد اسلامی را شروع کرده است. «

شراکت جهاد اسلامی و تهران واقعاً در اوایل دهه 2000 شکوفا شد، زمانی که طبق گزارش‌ها، نظام ایران یک سیستم تشویقی را آغاز کرد که به شبهه‌نظامیان جهاد اسلامی مبالغ زیادی پول در ازای حملات موفقیت‌آمیز علیه اسرائیل و شهروندانش اعطا می‌کرد.

ابراهیم رئیسی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را محکوم کرد و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را «رژیم کودک کش» خواند.

رئیسی سپس به گزارش‌های اخیر منتشر شده از غزه مبنی بر کشته شدن 4 کودک در حمله روز جمعه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) اشاره کرد. با این حال، مقامات اسرائیلی با این ادعا مخالفت کرده و اعلام کرده‌اند که مدارک ویدئویی و راداری «مستند» دارند مبنی بر اینکه منشا موشک مورد بحث، غزه است.

اگرچه آتش‌بس یک‌شبه برقرار است، اما وضعیت به شدت شکننده است. «یائیر لاپید» -نخست‌وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی)- به رهبران شهرهای جنوبی گفته است که ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با کشتن چندین مقام ارشد جهاد اسلامی به اهداف خود در عملیات شکست سپیده‌دم دست یافته است.

در حالی که این اهداف تاکتیکی اسرائیل محقق شده است، تنش‌ها با گروه‌های مستقر در غزه افزایش یافته است. حماس ممکن است برای مدت طولانی‌ در حاشیه نماند.