loader image

جستجو

Is the victory of independent candidates in the Lebanese elections worth celebrating?

نشنال نیوز:
آیا پیروزی نامزدهای مستقل در انتخابات لبنان ارزش جشن گرفتن دارد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نشنال نیوز» در یادداشت خود به این سوال پرداخت که آیا پیروزی نامزدهای مستقل در انتخابات لبنان  ارزش جشن گرفتن دارد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه نشنال نیوز در یادداشت خود به‌قلم «لینا سینجاب» نوشت: بسیاری از لبنانی‌ها از فرصت استفاده کردند تا یک پیروزی کوچک را در قالب انتخاب 13 نامزد مستقل اپوزیسیون جشن بگیرند، که بیشتر آن­ها فعالانی بودند که در جنبش اعتراضی مردمی طولانی‌مدت برای تغییر در این کشور شرکت کردند.

اما این یک پیروزی است که امیدهای زیادی را در کشوری که دچار فروپاشی اقتصادی شده، به همراه دارد، انفجاری که شهر را تکان داد و بیش از 200 نفر را کشت و یک بحران بانکی که پس‌انداز زندگی اکثر لبنانی‌ها را تحلیل برد و آن­ها را در این کشور رها کرد.

چهار نفر از 13 نماینده اپوزیسیون را زنان تشکیل می­دهند و اگرچه 13 کرسی مستقل در مقایسه با 128 کرسی تقسیم‌شده توسط قدرت­های مختلف، عدد بزرگی نیست، اما همچنان یک پیشرفت در تاریخ مدرن لبنان است.

مجلس در سال‌های گذشته تحت تسلط قدرت‌هایی مانند گروه شبهه‌نظامی حزب‌الله بوده است که سال‌ها در تصمیم‌گیری برای سیاست و روابط خارجی کشور دست بالا را داشتند و به تحریم‌هایی که امروز علیه لبنان اعمال می‌شود، منجر شد.

شاید 13 کرسی تغییرات لازم را برای معکوس کردن فروپاشی اقتصادی کشور ایجاد نکند، اما ممکن است فشاری را بر بدنه قانونگذار برای ارائه دیدگاه‌های لبنانی‌های جوان و مستقل که می‌خواهند شاهد تغییر واقعی باشند، وارد آورد.

در بسیاری از کشورهای عربی، تغییر اغلب با پایان دادن به استبداد مرتبط است. کافیست به سوریه نگاه کنید، جایی که این خواسته‌­ها به جنگی ختم شد که 6 میلیون سوری به خارج از کشور پناه بردند و نزدیک به 9 میلیون نفر را در داخل آواره کرد.

اما ماجرا در لبنان متفاوت است. از آنجایی که برای آزادی سیاسی حاشیه وجود دارد، مجلس نقطه شروعی برای ایجاد تغییر است.

امروزه در لبنان، بسیاری می­خواهند با نیازهای اولیه مانند برق، آب تمیز، پاکیزه کردن زباله در خیابان و البته یافتن راه­‌حلی برای بحران اقتصادی شروع کنند.

اما تغییر تا حدی آسان نخواهد بود، زیرا حزب­الله همچنان قدرتمندترین گروه در لبنان است، شبه‌ه­نظامی بزرگی که مستقل از ارتش ملی عمل می­کند و نفوذ قابل‌توجهی بر بسیاری از نهادهای کشور دارد.