loader image

جستجو

Can China destroy the power of the dollar in the region1

تی‌آرتی ورلد:
آیا چین می‌تواند قدرت دلار در منطقه را از بین ببرد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

شبکه خبری «تی‌آرتی ورلد» در گزارش تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا چین می‌تواند قدرت دلار در منطقه را از بین ببرد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ شبکه خبری تی‌ارتی ‌ورلد در گزارش تازه خود به‌قلم «جاناتان فنتون هاروی» نوشت:میانجیگری چین در مذاکرات بین عربستان و ایران در ماه مارس، گامی بیشتر در جهت‌گیری مجدد لرزه‌ای موازنه قدرت جهان بود.  فراتر از این پیروزی دیپلماتیک، پکن ‌به‌دنبال ریشه‌کن‌کردن هژمونی دلار آمریکا است.

در جهان عرب، در گذشته تلاش‌هایی برای پذیرش ارزهای جایگزین صورت گرفته است.

در آخرین سال‌های ریاست صدام حسین، عراق ‌به‌دنبال فروش نفت به یورو بود. علاوه بر این، لیبی در دهه 2000 آرزوی ایجاد یک استاندارد طلای پان آفریقایی را داشت.

با این حال، هیچ تلاش قابل‌توجهی برای تضعیف دلار آمریکا ظاهر نشده است که تا حدی با بحران مالی 2007-2008 تسریع شد که شاهد کاهش حرکت به سمت دلار زدایی بود.

چین همچنین ‌به‌دنبال دوری اقتصادی از دلار است تا تهدید تحریم‌های آمریکا مانند روسیه را کاهش دهد که مسکو را نیز بر آن داشت تا ذخایر رنمینبی خود را افزایش دهد.

با فقدان اقتدار واشنگتن در منطقه، حمله نظامی روسیه به اوکراین، نظم غرب‌آسیا را بیشتر تغییر داده است.

برخی از کشورهای غرب‌آسیا از فرصت مبادله با ارزهای جایگزین دلار استقبال کرده‌اند.

چین به بزرگ‌ترین شریک تجاری غرب‌آسیا از جمله در کشورهای کلیدی مانند امارات، عربستان، عراق و ایران تبدیل شده است.

با توجه به اینکه چگونه آمریکا از دلار برای اعمال فشار سیاسی با حمایت مؤسسات مالی مانند صندوق بین‌المللی پول که منتقدان، آن را بازوی سیاست خارجی آمریکا می‌دانند، از دلار برای اعمال فشار سیاسی استفاده کرده است.

با وجود این چالش‌ها برای دلار، نباید قدرت آن را به‌طور کامل نادیده گرفت.

اکثر تراکنش‌های مالی، بدهی‌های بین‌المللی و صورتحساب‌های تجاری در حال حاضر به دلار انجام می‌شود و تا سال 2021، تقریباً 60 درصد از ذخایر ارزی جهان به دلار ذخیره شده بود و با نفت، 80 درصد معاملات جهانی به دلار انجام می‌شود.

چین با مشاهده هژمونی رو به مرگ آمریکا، بوی خون را استشمام کرده است و این با رشد سریع اقتصادی پکن در چند دهه گذشته مطابقت دارد.

علاوه بر این، تحلیلگران مالی مختلف، پیش‌بینی کرده‌اند که اقتصاد چین تا سال 2050 به‌راحتی از آمریکا پیشی خواهد گرفت. تبدیل شدن چین به قدرت برتر اقتصادی روی زمین، عامل مهمی در کنترل ذخایر جهانی خواهد بود.