loader image

جستجو

The Persian Gulf military alliance can harm West Asia

نشنال اینترست:
ائتلاف نظامی خلیج‌فارس می‌تواند به غرب‌آسیا آسیب برساند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نشنال اینترست» نوشت: ادغام دفاع موشکی فقط نمک پاشیدن بر روی زخمی است که در بدترین حالت ممکن است به قیمت گفتگوی جدید بین ایران و دشمنانش برای درمان منطقه آلوده تمام شود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه نشنال اینترست در یادداشت تازه خود به‌قلم «ساموئل هیکی» نوشت: در تدارک سفر جو بایدن به غرب‌‌آسیا در هفته جاری، در نشستی سری، مقامات نظامی بحرین، مصر، اردن، قطر، عربستان، امارات و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در شرم‌الشیخ مصر گرد هم آمدند تا در مورد پتانسیل یک ائتلاف دفاع هوایی اسرائیل-عربی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات درباره تهدیدات موشکی و پدافند هوایی ایران برای منطقه صحبت کنند.

با این حال، ادغام دفاع موشکی فقط نمک پاشیدن بر روی زخمی است که در بدترین حالت ممکن است به قیمت گفتگوی جدید بین ایران و دشمنانش برای درمان منطقه آلوده تمام شود.

سه دهه تلاش به رهبری آمریکا برای ایجاد معماری دفاع هوایی موشکی در میان 6 کشور شورای همکاری خلیج فارس به نتیجه نرسیده است.

سود نهایی از همگام‌سازی پدافند هوایی ناچیز خواهد بود مگر اینکه با یک روند دیپلماتیک همراه شود که ریشه مشکلات را درمان کند.

با طولانی شدن تهاجم روسیه به اوکراین، حملات به تأسیسات نفت و گاز طبیعی در خلیج فارس می‌تواند پیامدهای انسانی عظیمی در هر گوشه از جهان داشته باشد.

حتی با یک رکورد رهگیری قوی، مسابقه حمله-دفاع به طور چشمگیری به نفع ایران است.

نیروهای دفاع هوایی عربستان به ازای هر هدف دو فروند رهگیر پاتریوت شلیک می‌کنند که هزینه آن برای این پادشاهی حدود 3 میلیون دلار است، در حالی که هزینه موشک‌ها و پهپادهای ورودی از 1000 دلار تا 20 هزار دلار است.

بهبودهای مختصر در پوشش دفاع هوایی ممکن است مطلوب باشد، اما آن‌ها نمی‌توانند بازی را تغییر دهند، زیرا ایران توانایی غلبه بر دفاع را با اشباع کردن مناطق هدف کلیدی با موشک‌های ورودی حفظ خواهد کرد.

جامعه اطلاعاتی آمریکا بر این باور است که ایران می تواند 70 موشک را به طور همزمان شلیک کند و تحرک پرتابگر آن نظارت و حمله متقابل را پیچیده می‌کند.

همراه با سؤالاتی در مورد قابلیت دفاع هوایی موشکی به عنوان جایگزینی برای دیپلماسی، نزدیک شدن بیشتر به درگیری که بین ایران و اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  وجود دارد، برخلاف منافع کشورهای عربی است.

اجتناب از جنگ با ایران به نفع کشورهای عربی است و ایجاد همکاری‌های دفاعی می‌تواند ابزار مفیدی برای این منظور باشد.

آمریکا نباید صرفاً بر اقدامات نظامی مانند بهبود پدافند هوایی تکیه کند، بلکه باید از مذاکرات ایران و امارات و ایران و عربستان به عنوان مسیری برای معماری امنیتی منطقه استقبال و از آن حمایت کند.