loader image

جستجو

Tripartite alliance against Iran's aggression

جویش نیوز سیندیکیت:
اتحاد سه‌جانبه علیه تجاوز ایران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «جویش نیوز سیندیکیت» در یادداشت خود با اشاره به اتحاد سه جانبه علیه تجاوز ایران، نوشت: تحولات اخیر در منطقه اهمیت نه تنها روابط اسرائیل و آذربایجان بلکه لزوم مشارکت آمریکا در یک اتحاد سه‌جانبه را برای مقابله با تجاوزات ایران تقویت می‌کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه جوییش نیوز سیندیکیت در یادداشت خود به‌قلم «پل میلر» نوشت: سفر هفته گذشته «الی کوهن» -وزیر امور خارجه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به باکو می‌تواند پیشگویی از چیزهایی باشد که فراتر از روابط دوجانبه بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و آذربایجان است.

کوهن پس از دیدار با «الهام علی‌اف» گفت که رهبران در مورد «چالش‌های استراتژیک منطقه‌ای مشترک، از جمله امنیت منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم» ‌‌‌گفت‌و‌گو کردند.

اگرچه اظهارات کوهن مستقیماً اشاره ای به ایران نداشت، تحولات اخیر در منطقه اهمیت نه تنها روابط اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و آذربایجان بلکه لزوم مشارکت آمریکا در یک اتحاد سه‌جانبه را برای مقابله با تجاوزات ایران تقویت می‌کند.

تا به امروز، دولت بایدن به امید دیپلماسی در قبال ایران بوده است. با این حال، وقتی نوبت به مذاکره با آخوندها می‌رسد، رویکرد فعلی واشنگتن این سوال را مطرح می‌کند: دولت واقعاً چه زمانی به سیگنال‌های مداوم و نگران‌کننده‌ای که ایرانی‌ها به آمریکا و متحدانش می‌فرستند گوش خواهد داد؟

آخرین تهدید در روز 10 آوریل رخ داد که ایران پس از استقرار زیردریایی USS Florida در غرب‌آسیا، آمریکا را به «جنگ‌افروزی» متهم کرد.

در اوایل این ماه، ایران در آستانه سرنگونی یک هواپیمای نیروی دریایی آمریکا قرار داشت که گفته می‌شد نزدیک بود حریم هوایی ایران را بر فراز خلیج عمان نقض کند. در ماه مارس، حمله مرگبار پهپادی ایران به یک پایگاه آمریکایی در سوریه، استراتژی دولت بایدن در مورد ایران را زیر سوال برده بود.

آذربایجان در 3 آوریل، چهار نفر را در ارتباط با سوء قصد به قتل فاضل مصطفی، نماینده مجلس بازداشت کرد. مصطفی ‌به‌شدت از ایران انتقاد کرده است و این حمله پس از آن صورت گرفت که آذربایجان به اولین کشوری با اکثریت شیعه تبدیل شد که سفارت خود را در اسرائیل افتتاح کرد.

افتتاح سفارت باکو در تل‌آویو را نمی‌توان نادیده گرفت.

رویدادهای اخیر به رزمایش فاتحان خیبر در سال 2021 در نزدیکی مرز ایران با آذربایجان بازمی‌گردد.

این تمرین نظامی نشان‌دهنده تایید هدف نهایی ایران برای نابودی قوم یهود است.

نادیده گرفتن چنین تحولاتی برای ناظران غربی بسیار عادی است. آن‌ها تهدیدهای واقعی هستند که می‌توانند به اقدامات ملموس علیه آمریکا و متحدانش تبدیل شوند.

آمریکا، اسرائیل و آذربایجان این فرصت را دارند که ‌به‌عنوان یک اتحاد سه‌جانبه علیه تجاوز ایران عمل کنند.