loader image

جستجو

The possibility of starting relations between Turkey and Israel by sending ambassadors

عرب نیوز
احتمال آغاز روابط ترکیه و اسرائیل با ارسال کاردار

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «عرب نیوز» در یادداشت خود با اشاره به احتمال آغاز روابط ترکیه و اسرائیل با ارسال کاردار، نوشت: این دو کشور زمانی متحدان منطقه‌ای بودند، سفرای خود را در سال 2018 به دلیل کشته شدن ده‌ها فلسطینی توسط نیروهای اسرائیلی در جریان تظاهرات در امتداد نوار غزه اخراج کردند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه عرب نیوز در یادداشت خود به‌قلم «منکسی توکیای» نوشت: اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و ترکیه پس از سال‌ها روابط تیره میان دو کشور، ارتقای روابط دیپلماتیک، ارسال سفرا و سرکنسول‌هایشان را اعلام کردند.

«یائیر لاپید» از چنین پیشرفت دیپلماتیکی به‌عنوان «نویدی مهم برای ثبات منطقه و اخبار اقتصادی خوب برای شهروندان اسرائیل» یاد کرد.

«دکتر نمرود گورن» -رئیس موسسه میتویم- به عرب نیوز گفت: «این نقطه اوج یک روند تدریجی است که طی بیش از یک سال اتفاق افتاده است که طی آن، شاهد تلاش‌های اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  و ترکیه برای اعتمادسازی دوباره، راه‌اندازی کانال‌های گفت‌وگوی جدید، اتخاذ دستور کار مثبت، تقویت مجدد همکاری، مقابله با چالش‌های امنیتی و تلاش برای یافتن راه‌هایی به‌منظور مهار اختلافات بودیم.»

وی گفت: «بر اساس این تحولات مثبت، احیای روابط در سطح ارسال سفیر اکنون به‌عنوان یک گام طبیعی و شاید حتی یک اقدام دیرهنگام تلقی می‌شود.»

گورن افزود: «مهم بود که این رویه را قبل از اینکه سیاست داخلی مانع شود، به پایان رساند، زیرا انتخابات در هر دو کشور نزدیک است.»

ترکیه و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) که زمانی متحدان منطقه‌ای بودند، سفرای خود را در سال 2018 به دلیل کشته شدن ده‌ها فلسطینی توسط نیروهای اسرائیلی در جریان تظاهرات در امتداد نوار غزه اخراج کردند.

از آن زمان، تلاش‌های زیادی برای بهبود روابط، به‌ویژه در بخش انرژی، تجارت و گردشگری، که به‌عنوان محور‌های راهبردی برای همکاری ظاهر شدند، صورت گرفته است.

«دکتر گوخان سینکارا» -کارشناس دانشگاه نجم‌الدین اربکان- بر این باور است که تغییرات در ژئوپلیتیک منطقه، نشان‌دهنده تلاش‌های جدید ترکیه برای عادی‌سازی روابط است.

وی به عرب نیوز گفت: «با توجه به بحران اقتصادی و بن‌بست ژئوپلیتیکی که این کشور از آن عبور می‌کند، جستجوی گزینه‌های جدید برای ترکیه اجتناب‌ناپذیر بود. انتصاب دیپلمات‌ها تضمین می‌کند که روابط دوجانبه تحت یک روال سازمان یافته ادامه خواهد یافت.»

انتظار می‌رود که سفیر ترکیه در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به زودی منصوب شود. همچنین قرار است هر دو کشور در ماه سپتامبر نشست کمیسیون مشترک اقتصادی برگزار کنند.

با این حال، «چاووش اوغلو» -وزیر خارجه ترکیه- گفت که آنکارا به حمایت از آرمان فلسطین ادامه خواهد داد.

به نظر می‌رسد که طرف اسرائیلی روند را کمی آهسته پیش می‌برد تا بفهمد آیا آنکارا در تلاش‌های خود برای اصلاح موانع صادق بوده است یا خیر.