loader image

جستجو

Revival of JCPOA compensates for Russia's oil shortage

بلومبرگ:
احیای برجام کمبود نفت روسیه را جبران می‌کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «بلومبرگ» در گزارشی با اشاره به اینکه کشورهای اتحادیه اروپا هنوز دو سوم بشکه نفت خام روسیه از طریق دریا وارد می‌کنند که با اجرای تحریم‌ها در ماه دسامبر این مقدار هم محدود خواهد شد،‌تاکید کرد: احیای برجام کمبود نفت روسیه را جبران می‌کند

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی به‌قلم «جولیان لی» نوشت: بازگشت نفت خام ایران به بازار‌ها هنوز نامشخص است.  اما اگر توافقی برای احیای برجام حاصل شود، تولیدات این کشور واقع در خلیج‌فارس می‌تواند به سرعت افزایش یابد و صادرات نیز بیشتر خواهد شد.

به نظر می‌رسد مذاکرات طولانی بر سر احیای برجام به پایان خود نزدیک می‌شود. آمریکا در حال بررسی واکنش ایران به توافق «نهایی» است که توسط اتحادیه اروپا ارائه شده است. پاسخ تهران سازنده توصیف شده است.

اما تا زمانی که همه چیز رسمی نشده باشد، هیچ توافقی شکل نمی‌گیرد و به همان اندازه که دلایل برای خوش‌بینی وجود دارد، مواردی نیز برای بدبین بودن موجود است.

برای مثال، شرکت گلدمن ساکس، بن‌بست برجام را «امری مفید برای طرفین» می‌دانست. با این حال، برای خریداران نفت، بازگشت نفت خام ایران به بازاری که با کاهش شدید بشکه‌های روسیه مواجه شده، بسیار مهم است.

کشورهای اتحادیه اروپا هنوز در روز حدود 1.2 میلیون بشکه نفت خام روسیه را از طریق دریا وارد می‌کنند، یعنی دو سوم مقداری که قبل از حمله نیروهای مسکو به اوکراین وارد می‌کردند. اما تحریم‌هایی که قرار است در ماه دسامبر اجرایی شوند، این جریان را محدود خواهند کرد. محموله‌ها از ایران می‌توانند به پر کردن این شکاف کمک کنند.

زمانی که تحریم‌ها در سال 2016 کاهش یافت، تولید نفت‌خام ایران سریع‌تر و کامل‌تر از آنچه که تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند، احیا شد، آن‌ هم بدون هیچ مدرکی دال بر آسیب به میادین یا تاسیسات نفتی، که این شاهکار می‌تواند دوباره تکرار شود.

در آغاز سال 2016، تحلیلگران بلومبرگ انتظار داشتند که ایران در 6 ماه تولید خود را به 400 هزار بشکه در روز و پس از یک سال به 675 هزار بشکه در روز افزایش دهد. در واقع، میزان تولید نفت ایران طی 6 ماه، از پیش‌بینی 12 ماهه فراتر رفت و این میزان را تقریباً به 1 میلیون بشکه در روز افزایش داد و ظرف یک سال پس از کاهش محدودیت‌ها، به 3.8 میلیون بشکه در روز رسید.

افزایش صادرات حتی سریع‌تر بود و حجم عظیمی از نفت‌خام ذخیره‌شده در مخازن به محض کاهش محدودیت‌ها به خریداران فروخته شد. این کشور امروز در وضعیت مشابهی قرار دارد و تخمین زده می‌شود 100 میلیون بشکه نفت‌خام و میعانات گازی ذخیره شده دارد که می‌توانند بلافاصله وارد بازار شوند.