loader image

جستجو

Russian Foreign Minister Sergei Lavrov attends the ASEAN summit held in Phnom Penh, Cambodia, November 13, 2022. Russian Foreign Ministry/Handout via REUTERS ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY. NO RESALES. NO ARCHIVES. MANDATORY CREDIT.

بلومبرگ:
اختلافات آمریکا و روسیه در نشست «آسه آن»

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «بلومبرگ» در یادداشتی به اختلافات آمریکا و روسیه در نشست «آسه‌آن» اشاره کرد و نوشت:‌ بعید به نظر می‌رسد که کشورهای گروه بیست بتوانند در نشست این هفته این گروه در اندونزی به اجماع و توافق دست یابند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ خبرگزاری بولمبرگ در یادداشتی نوشت: در پی ناکامی آمریکا و روسیه در دستیابی به توافق درباره بیانیه مشترک نشست کشورهای آ سه آن، ممکن است در نشست پیش روی گروه بیست نیز از بیانیه مشترک خبری نباشد.

روسیه و آمریکا در دستیابی به توافق بر سر لحن بیانیه مشترک در پایان نشست چندجانبه در کامبوج ناکام ماندند.

از این رو، بعید به نظر می‌رسد که کشورهای گروه بیست بتوانند در نشست این هفته این گروه در اندونزی به اجماع و توافق دست یابند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، می‌گوید آمریکا بر «زبان به شدت غیر قابل قبول» پافشاری می‌کند.

عالی‌ترین مقام دستگاه دیپلماسی روسیه، آمریکا و هم پیمانانش را به علت صادر نشدن بیانیه مشترک در نشست 18 کشور شرق آسیا مقصر دانست.

او روز یکشنبه گفت: آن‌ها بر زبانی کاملا غیر قابل قبول در زمینه اوضاع در اوکراین پافشاری دارند.

روسیه از توصیف تهاجم خود به اوکراین به عنوان یک جنگ امتناع می‌ورزد و در عوض آن را «عملیات نظامی ویژه» می‌خواند.

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت، هم پیمانان آمریکا خواهان توجه (و رسیدگی) به حمله وحشیانه روسیه (به اوکراین) هستند.

لاوروف که در کامبوج قبل از عزیمت به اندونزی صحبت می‌کرد، گفت: «ناتو دیگر نمی‌گوید که این یک اتحاد کاملاً دفاعی است.

روند روشنی در نظامی‌سازی منطقه از طریق هماهنگی تلاش‌های متحدان محلی آمریکا مانند استرالیا، نیوزیلند، ژاپن با گسترش ناتو وجود دارد.»

«جیک سالیوان» -مشاور امنیت ملی کاخ سفید- اواخر یکشنبه پس از اجلاس سران تحت رهبری آسه‌آن به خبرنگاران گفت که آمریکا معتقد است تعداد کشورهایی که آماده درخواست روسیه در مورد این موضوع هستند در حال افزایش است.

وی همچنین با توصیف لاوروف از نشست سران مخالفت کرد و گفت که این احتمال وجود دارد که کشورهای گروه 20 زمینه مشترکی پیدا کنند.