loader image

جستجو

Europe seeks to defeat China

فارن پالیسی:
اروپا به‌دنبال شکست دادن چین است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» در مقاله‌ای ضمن اشاره به اینکه اروپا به‌دنبا شکست دادن چین است، نوشت: ابتکار کمربند و جاده یکی از رکن‌های اصلی سیاست خارجی شی جین پینگ است، اکنون اروپا ‌‌به‌دنبال سرقت ابتکارات چین است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه فارن پالیسی در مقاله‌ای به‌قلم «میشل باربرو» نوشت: یک سال پس از اینکه اتحادیه اروپا «گلوبال گیت‌وی» یک استراتژی جدید برای توسعه زیرساخت‌ها در سراسر جهان، را راه‌اندازی کرد.

بروکسل در تلاش است تا بدبینان داخل و خارج از بلوک را متقاعد کند که این اتحادیه ‌‌به‌دنبال تجارت است و اتحادیه اروپا می‌تواند یک بازیگر معتبر در بلوک باشد. بازی‌ای که چین برای یک دهه بر آن تسلط داشته است.

گلوبال گیت‌وی قصد دارد تا سال 2027 تا 300 میلیارد یورو از بودجه اتحادیه اروپا، کشورهای عضو و بخش خصوصی را جمع کند. این پول نقد به منظور کمک به کشورهای توسعه نیافته برای تسریع استفاده از انرژی پاک و دیجیتالی‌سازی و همچنین سودمندی اقتصاد اتحادیه اروپا و تقویت جهانی این بلوک استفاده خواهد شد.

این تلاش تا حدی واکنش اروپا به برنامه کمربند و جاده چین است که از سال 2013 صدها میلیارد دلار برای ساخت جاده‌ها، راه‌آهن‌ها و بنادر در سراسر جهان هزینه برده است. سایر کشورهای غربی، به‌ویژه آمریکا و بریتانیا، نیز طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی خود را پیش می‌برند.

«جوتا اورپیلینن» -مسئول اتحادیه اروپا- برای مشارکت‌های بین‌المللی، به فارن پالیسی گفت: سرمایه‌گذاری‌های ما منعکس‌کننده استانداردهای اجتماعی و زیست محیطی اروپا است. البته، این یک پروژه ژئوپلیتیکی نیز هست.

سوال اصلی این است که آیا این تلاش‌ها برای برجسته کردن اتحادیه اروپا کافی است؟ تخمین زده می‌شود که چین از سال 2014 تا 2018 بالغ بر 400 میلیارد دلار وام خارجی داده است و ادعا می‌کند که قراردادهای کمربند و جاده به ارزش حدود 100 میلیارد دلار را در سال 2022 امضا کرده است.

ابتکار کمربند و جاده یکی از رکن‌های اصلی سیاست خارجی شی جین پینگ است. اکنون اروپا ‌‌به‌دنبال سرقت ابتکارات چین است.

«استفانو سانینو» -دبیرکل سرویس اقدام خارجی اروپا- شاخه دیپلماتیک اتحادیه اروپا، گفت که گلوبال گیت‌وی نشان‌دهنده رویکردی جدید برای کمک‌های خارجی اتحادیه اروپا است، رویکردی که تنها بر کمک به کشورهای هدف تمرکز نمی‌کند، بلکه بیشتر اروپا را در نظر می‌گیرد. او گفت: «این یک تغییر عظیم است.»

اما مقیاس برنامه‌های اروپا در مقایسه با چالش پیش رویشان کمرنگ است. «سولانژ گوئو شاتلارد» -محقق در ULB در بروکسل- گفت: با توجه به اینکه آفریقا به تنهایی به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های بالغ بر 150 میلیارد دلاری در سال نیاز دارد، آنچه اروپا ارائه می‌دهد «یک قطره در اقیانوس است».