loader image

جستجو

What to say about Israel's latest possible attack on Iran1

استراتفور:
از آخرین حمله احتمالی اسرائیل به ایران چه باید گفت؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «استراتفور» در یادداشت تازه خود به‌ بررسی این سوال پرداخت که از آخرین حمله احتمالی اسرائیل به ایران چه باید گفت؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، موسسه استراتفور در یادداشت تازه خود نوشت: حمله مشکوک اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به تأسیسات نظامی ایران نشان می‌دهد که جنگ مخفیانه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و ایران در دولت جدید ادامه خواهد یافت و خطر دائمی تشدید تنش را ایجاد می‌کند که می‌تواند سایر رقبای منطقه‌ای ایران را تهدید کند.

در 29 ژانویه، وزارت دفاع ایران گفت: پهپادهای حامل بمب، شب گذشته به یک مجتمع نظامی در شهر مرکزی اصفهان حمله کردند و خسارت‌هایی به تأسیسات وارد کردند.

قامات آمریکایی که توسط رسانه‌های اصلی آمریکایی به آن‌ها اشاره شده است، از آن زمان گفته‌اند که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) این حمله را در پاسخ به نگرانی‌های امنیت ملی انجام داده است.

در مورد فعالیت‌های نظامی اخیر ایران در حالی که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به‌طور رسمی این اظهارات را تأیید نکرده است.

اما با توجه به سابقه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در انجام حملات مشابه علیه توانایی‌های نظامی ایران، از جمله حمله مشکوک اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به پایگاه پهپادهای ایرانی در کرمانشاه در فوریه 2022، محتمل‌ترین مقصر حمله 28 ژانویه است.

این حمله نشان می‌دهد که چگونه اولویت‌های امنیت ملی دولت جدید اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در زمان بنیامین نتانیاهو بر ایران ثابت می‌ماند.

در صورت احتمال اینکه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) پشت حمله به اصفهان بوده باشد، این اولین اقدام عمده گزارش شده علنی است که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از زمان روی کار آمدن دولت جدید نتانیاهو در دسامبر علیه ایران انجام داده است.

نتانیاهو در اولین سخنرانی خود در کنست اسرائیل(رژیم صهیونیستی) پس از تحلیف برای یک دوره دیگر، به‌صراحت اعلام کرد که مقابله با ایران و حفاظت از منافع اسرائیل در برابر تهدیدات ایران، از اولویت‌های اصلی دولت وی است.

حمله به اصفهان نشان می‌دهد که حتی با وجود این تهدیدات قابل‌توجه برای ثبات داخلی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، رهبران اسرائیل(رژیم صهیونیستی) هنوز ایران را خطرناک‌ترین تهدید برای امنیت کشورشان می‌دانند، به‌ویژه که تهران به گسترش برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود ادامه می‌دهد و تمرکز خود را بر اسرائیل به‌عنوان دشمن اصلی خود حفظ می‌کند.

اهداف نظامی آمریکا و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) احتمالاً اهداف اصلی برای تلافی ایران خواهند بود، اما سایر رقبای ایرانی در منطقه، از جمله کشورهای عرب خلیج‌فارس، ممکن است در تیراندازی گرفتار شوند.

افزایش تنش‌ها بین ایران و آذربایجان می‌تواند باعث شود تهران دولت آذربایجان را برای کمک به حمله به اصفهان مقصر بداند. ایران همچنین می‌تواند حمله دیگری به کردستان عراق انجام دهد، مشابه حمله مارس 2022 به اربیل.

این تهدید به‌ویژه برای کشورهای عرب خلیج‌فارس که اخیراً روابط دیپلماتیک و امنیتی خود را با اسرائیل تعمیق بخشیده‌اند، نگران‌کننده است و در نتیجه این خطر از سوی تهران به‌عنوان همدست در حمایت از اقدامات و سیاست نظامی اسرائیل در نظر گرفته می‌شود.

ایران احتمالاً برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک خود را بیشتر پیش خواهد برد که چرخه تشدید تنش با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را ادامه خواهد داد و شانس تهران و غرب را برای دستیابی به توافق هسته‌ای کاهش خواهد داد.

حمله اصفهان احتمالاً ایران را مجبور خواهد کرد که برنامه هسته‌ای خود را تسریع بخشد و به‌نوبه خود یکی از قدرتمندترین ابزارهای دفاعی و منابع اصلی سرمایه مذاکره خود را ایجاد کند.

با این حال، هرگونه پیشرفت بیشتر، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را بر آن خواهد داشت تا راه‌هایی برای کاهش هر یک از قابلیت‌های جدید ایران بیابد و چرخه تشدید تنش و خطر درگیری‌ها را طولانی‌تر کند.

علاوه بر این، احتمال از بین رفتن کامل شانس ایران و غرب برای توافق هسته‌ای را به خطر می‌اندازد که همچنان یک سناریوی قابل قبول برای سال آینده است.

اگر ایران برای پیشبرد توانمندی‌های هسته‌ای خود (مانند انباشت اورانیوم با غنای بالا بین 60 تا 90 درصد، افزودن سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر، یا ممانعت از دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سایت‌های هسته‌ای ایران)، اقداماتی را انجام دهد، آمریکا و متحدان اروپایی این کشور متوجه خواهند شد.

استفاده از مذاکرات به‌عنوان راهی برای کاهش خطر گسترش تسلیحات هسته‌ای ایران به طور فزاینده‌ای دشوار است.

ایران همچنین می‌تواند پیشرفت‌هایی را در زمینه تحقیقات فناوری موشک‌های بالستیک خود، از جمله قابلیت‌های موشکی مافوق صوت، اعلام کند که هشداری را در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و کشورهای عرب خلیج‌فارس برانگیخته و به طور گسترده‌تر، نگرانی‌ها را در مورد انتقال موشک‌های ایرانی به روسیه برای استفاده در اوکراین افزایش خواهد داد.