loader image

جستجو

The resignation of the head of the Brookings Institution

اندیشکده کویینسی:
استعفای رئیس اندیشکده بروکینگز

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در یادداشت خود با اشاره به استعفای رییس اندیشکده بروکینگز،‌نوشت: فرمانده سابق (نظامیان) ناتو و نیروهای ائتلاف در افغانستان متهم شده است که در روند تحقیق در زمینه فعالیت‌های لابی‌گری‌اش سنگ‌اندازی کرده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ اندیشکده کویینسی در یادداشت خود نوشت:  «رئیس اندیشکده بروکینگز» پس از این که متهم شد محرمانه به سود قطر لابی می‌کرده است، از مقام خود استعفا کرد.

مقامات فدرال می‌گویند «جان الن» -ژنرال چهار ستاره بازنشسته- از ایمیل کاری‌اش در تلاش برای نفوذ بر سیاست آمریکا از جانب قطر استفاده می‌کرده است.

تنها چند روز پس از اینکه بازپرس‌های فدرال، ژنرال چهار ستاره بازنشسته جان آر. الن را به لابی محرمانه برای قطر متهم کردند، او از مقام ریاست موسسه بروکینگز کناره‌گیری کرد.

یک سخنگوی موسسه بروکینگز به ریسپانسیبل استیت کرافت گفت: جان الن برای اطمینان از این که موسسه بروکینگز بتواند بی آن که انحرافی در ماموریتش به وجود آید، به فعالیت خود ادامه دهد، استعفا کرده است.

الن، فرمانده سابق (نظامیان) ناتو و نیروهای ائتلاف در افغانستان متهم شده است که در روند تحقیق در زمینه فعالیت‌های لابی‌گری‌اش سنگ‌اندازی کرده، «روایتی غلط از رویدادها» به ماموران فدرال ارائه داده و از حساب ایمیل خودش در بروکینگز برای کارهای لابی‌گری محرمانه در اوج تحریم اقتصادی عربستان و امارات علیه قطر استفاده کرده است.

آلن در نامه‌ای که به تاریخ 12 ژوئن 2022 نوشت و نسخه‌ای از آن به ریسپانسیبل استیت کرافت رسیده، آورده است: من از هیات امنای موسسه بروکینگز درخواست می‌کنم استعفای مرا از ریاست این موسسه به عنوان افسر ارشد اجرایی بپذیرند.

او هیچ اشاره مستقیمی به اتهام مطرح‌شده علیه خود مبنی بر فعالیت‌های لابی‌گری غیر قانونی‌اش نکرد اما گفت او به کارش در اندیشکده یاد شده افتخار می‌کند.

آلن اتهام‌هایی را که بازپرس‌های فدرال مطرح کرده‌اند، رد کرده است. بازپرس‌های فدرال ادعا نکرده‌اند کسی در موسسه بروکینگز به جز آلن، در لابی‌گری محرمانه ادعایی برای قطر دست داشته است. با این حال، استفاده اتهامی او از منابع بروکینگز برای انجام دادن کارهایش برای قطر، پرسش‌هایی را درباره روابط پرسود بروکینگز با قطر و پیچیدگی‌های حرفه‌ای برای حفظ روابط با یک دولت خارجی به وجود آورده است.

قطر در دوره بیش از 14 ساله پیش از پایان یافتن روابط بنیادین (آن‌ها) در سال گذشته، ده‌ها میلیون دلار در اختیار موسسه بروکینگز قرار داد.