loader image

جستجو

Israel and Azerbaijan; Trusted friends and partners5

خاورمیانه:
اسرائیل و آذربایجان؛ دوستان و شرکای قابل‌ اعتماد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «خاورمیانه» در مقاله خود با اشاره به روابط سیاسی صبورانه و صمیمانه اسرائیل و آذربایجان، تاکید کرد: افزایش روابط دیپلماتیک دوجانبه به‌تازگی ممکن است به خرید تسلیحات جدید نیز تبدیل شود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ موسسه خاورمیانه مقاله‌ای به‌قلم «یوجین کوگان» منتشر کرد که در آن آمده است: روابط اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و آذربایجان بر دو رکن اصلی استوار است.

روابط سیاسی صبورانه و صمیمانه و همچنین همکاری دفاعی و فروش تسلیحات. درحالی‌که مورد اول امسال به سطح فشرده‌تری رسید.

با افتتاح سفارت آذربایجان در تل‌آویو در اواخر ماه مارس، در مورد دوم، روابط از مدت‌ها قبل به‌خوبی توسعه‌یافته بود، زیرا اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تسلیحات آذربایجان تبدیل شد.

پس از چندین دهه حفظ وجهه دیپلماتیک سطح پایین در برابر اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، در ماه نوامبر 2022 پارلمان آذربایجان لایحه‌ای را برای افتتاح سفارت در تل‌آویو تصویب کرد.

این‌یک تصمیم تاریخی بود، زیرا تا آن زمان، آذربایجان به‌طور مداوم پیشنهادهای اسرائیل (رژیم صهیونیستی)برای اعزام سفیر دائم را رد می‌کرد.

تقریباً 30 سال طول کشید تا آذربایجان متقابلاً واکنش نشان دهد، زیرا رهبری این کشور نمی‌خواست دیگر کشورهای مسلمان را از خود دور کند یا مقامات ایرانی را که اسرائیل را به بدتر شدن روابط در محور باکو-تهران متهم می‌کردند، تحریک کند.

ارتقای روابط دیپلماتیک دوجانبه با حمایت نظامی حیاتی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از آذربایجان در طول سال‌ها انجام شد، ازجمله مهم‌تر اینکه نزدیک‌ترین متحد آذربایجان، ترکیه، هنوز در موقعیتی نبود که بتواند همان نوع تسلیحات پیشرفته را به این کشور عرضه کند.

افزایش روابط دیپلماتیک دوجانبه به‌تازگی ممکن است به خرید تسلیحات جدید نیز تبدیل شود.

شایان‌ذکر است، در ماه فوریه گذشته، یوآو گالانت، وزیر دفاع وقت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ، در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با رئیس‌جمهور علی‌اف دیدار کرد، جایی که رهبر جمهوری آذربایجان از پیشرفت دو شریک در زمینه‌های مختلف همکاری، به‌ویژه در زمینه دفاعی و نظامی-فنی تمجید کرد.

ازنظر سیاسی، اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  و آذربایجان با افتتاح سفارت آذربایجان و انتصاب اولین سفیر آذربایجان در اسرائیل به سطح جدیدی از روابط رسیده‌اند. پ

س‌ازاین نقطه عطف، همکاری بین دو کشور نیز احتمالاً گسترش بیشتری خواهد یافت. به گفته یک منبع دیپلماتیک ناشناس، نشست رسمی چند سفرای رژیم صهیونیستی در کشورهای اوراسیا در اواسط ماه ژانویه با حضور مقامات بلندپایه وزارت خارجه آذربایجان در باکو برگزار شد.

اگرچه فروش تسلیحات ترکیه در سال‌های اخیر اهمیت بیشتری یافته است، نشست ماه فوریه گذشته علی‌اف و گالانت در مونیخ به‌وضوح نشان داد که آذربایجان همچنان به آنچه تولیدکنندگان تسلیحات اسرائیلی باید ارائه دهند، علاقه‌مند است.