loader image

جستجو

Granting Biden concessions to Iran3

نشنال ریویو:
اعطای امتیازات بایدن به ایران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال ریویو» در مطلب تازه خود با اشاره به اعطای امتیازات بایدن به ایران، نوشت: کاخ سفید ممکن است مصالحه‌ای را انتخاب کند که به موجب آن آمریکا از اجرای اقداماتی که مانع از معامله شرکت‌های غربی غیرآمریکایی با سپاه می‌شود، خودداری کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه نشنال ریویو در مطلب تازه خود درباره موضوع اعطای امتیازات بایدن به ایران، نوشت:  تلاش‌های بایدن برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای جدید با ایران همچنان ادامه دارد.

این تلاش‌ها باعث ایجاد نگرانی جدیدی در میان مردم آمریکا شده است.

این نگرانی‌ها عمدتا در مورد اعطای امتیازات قابل‌توجه از سوی آمریکا به ایران است. آخرین گزارش‌ها از مذاکرات غیرمستقیم که توسط اتحادیه اروپا تسهیل می‌شود، حاکی از نزدیک شدن واشنگتن و تهران به توافق است.

طبق گزارش‌ها، دولت بایدن از اواسط آگوست منتظر پاسخ ایران به جدیدترین پیشنهاد وی است. این لزوماً به معنای قریب‌الوقوع بودن توافق نیست، اما دلایلی وجود دارد که باور کنیم ممکن است در هفته‌های آتی توافق شود.

مقامات اسرائیلی با درک این موضوع، تمام تلاش خود را برای هشدار دادن به دولت در مورد عواقب یک توافق بالقوه آغاز کرده‌اند که بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته، بیش از یک تریلیون دلار ارز برای ایران به همراه خواهد داشت.

حتی در جایی که دولت به سیاست‌های خود پایبند بوده و خواسته‌های ایران را رد کرده، گاف‌هایی دیده می‌شود، مانند ماجرای تحریم‌های آمریکا که سپاه پاسداران را هدف قرار داده است.

مذاکره‌کنندگان بایدن درخواست‌های تهران مبنی بر حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی خود را رد کرده‌اند.

در عوض، پولیتیکو گزارش داد که کاخ سفید ممکن است مصالحه‌ای را انتخاب کند که به موجب آن آمریکا از اجرای اقداماتی که مانع از معامله شرکت‌های غربی غیرآمریکایی با سپاه می‌شود، خودداری کند.

سایر امتیازات مرتبط با تحریم‌ها نیز به همان اندازه نگران‌کننده هستند. طبق گزارش‌ها، تیم مذاکره‌کننده ایرانی این توافق را یک پیروزی بزرگ می‌دانند و با لاف زدن در مورد امتیازاتی که ادعا می‌کنند به دست آورده‌اند، آن را به پای دولت ابراهیم رئیسی می‌نویسند.

طبق گزارش‌ها، این امتیازات شامل تعهد آمریکا برای لغو سه فرمان اجرایی صادرشده توسط دونالد ترامپ است.

اولین مورد از این دستورات، رئیسی و رهبر و همچنین بخش‌هایی از شبکه رهبری و فرماندهان مختلف سپاه که در فعالیت‌های تروریستی درگیر هستند را هدف قرار می‌دهد.

دو مورد دیگر، بخش‌های مرکزی صنعتی و مالی کشور را هدف قرار می‌دهند.  اگرچه ممکن است قانونگذاران قانونی را تصویب کنند که مانع از تلاش‌های آمریکا برای تحقق هرگونه وعده بالقوه به تهران شود، اما مشخص است که اگر رئیس‌جمهور آینده‌ جمهوری‌خواه باشد، در روز اول کاری خود، توافق را پاره خواهد کرد.