loader image

جستجو

Increasing the borders of the US-led military alliance with Russia

سی‌ان‌ان:
 افزایش مرزهای ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا با روسیه

مرکز مطالعات سورین

چکیده

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در گزارشی با اشاره به حضور فنلاند در ناتو، به افزایش مرزهای ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا با روسیه خبر داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، شبکه خبری سی ان ان در گزارشی به قلم «تارا جان» خبر داد: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی قرار است از فنلاند ‌به‌عنوان سی و یکمین عضو خود در روز سه‌شنبه استقبال کند که نشان‌دهنده یک تغییر بزرگ در چشم‌انداز امنیتی شمال شرقی اروپا است که حدود 1300 کیلومتر (830 مایل) به مرزهای این اتحاد با روسیه اضافه می‌کند.

الحاق این کشور، طی مراسمی رسمی در مقر ناتو در بروکسل اواخر روز سه‌شنبه تکمیل خواهد شد و پذیرش فنلاند در ائتلاف امنیتی به رهبری آمریکا، ضربه‌ای به «ولادیمیر پوتین» -رئیس‌جمهور روسیه- است که مدت‌هاست ‌به‌دنبال تضعیف ناتو بوده و قبل از حمله به اوکراین، از این بلوک خواسته است از گسترش بیشتر خودداری کند.

این تهاجم، در عوض فنلاند و سوئد را وادار کرد تا بی‌طرفی و طلسم خنثی بودن خود را کنار گزاشته و بشکنند و در جستجوی حفاظت و امنیت به درون ناتو وارد شوند، اگرچه تلاش سوئد برای پیوستن به این بلوک توسط ترکیه، مجارستان و یکسری اعضای ائتلاف دیگر، متوقف شده است.

در آستانه مراسم روز سه‌شنبه، «ینس استولتنبرگ» -دبیرکل ناتو- از برافراشتن پرچم فنلاند برای اولین بار در مقر این ائتلاف در بلژیک خبر داد و این‌طور گفت که روز خوبی برای امنیت فنلاند، امنیت شمال اروپا و ناتو خواهد بود.

در همین راستا الکساندر گروشکو معاون وزیر امور خارجه روسیه به خبرگزاری دولتی روسیه ریانووستی گفت: اگر اعضای ناتو نیروها و تجهیزات خود را در خاک فنلاند مستقر کنند، توانایی‌های نظامی خود را در غرب و شمال غرب تقویت خواهیم کرد.

پیش از روز سه‌شنبه، روسیه حدود 1215 کیلومتر (755 مایل) مرز زمینی با پنج عضو ناتو داشت و الحاق فنلاند ‌به‌عنوان یک عضو جدید ناتو باعث شد تا مرز زمینی ناتو با روسیه بیش از دو برابر شود.

عضویت فنلاند در ناتو، دسترسی ملت اروپای شمالی به منابع کل اتحاد ناتو را در صورت حمله، تضمین می‌کند؛ این شامل حفاظت ارائه‌شده توسط اصل ماده 5 ناتو است که بیان می‌کند؛ حمله به یک عضو ناتو حمله به همه اعضا است و از زمانی که در سال 1949 ‌به‌عنوان وزنه تعادل در برابر اتحاد جماهیر شوروی تأسیس شد، این سنگ، بنای ائتلاف 30 عضو ناتو بوده است.

عضویت در ناتو همچنین نیروهای فنلاند را در آموزش و برنامه‌ریزی با متحدان ناتو ادغام می‌کند و این کشور با همکاری با ناتو غریبه نیست، زیرا نیروهایش به طور منظم در تمرینات ناتو تحت عنوان یک شریک با اعضای ناتو شرکت کرده است.

نیروی دفاعی فنلاند همچنین برخی از سیستم‌های تسلیحاتی مشابه سایر اعضای ناتو را، از جمله جنگنده‌های اف‌18 ساخت آمریکا، تانک‌های نبرد اصلی لئوپارد طراحی‌شده توسط آلمان و هویزترهای کی‌9 را که توسط نروژ و استونی استفاده می‌شوند، دارا است.

هلسینکی همچنین برنامه جنگنده رادارگریز اف‌35 را امضا کرده است که به نیروی هوایی این کشور اجازه می‌دهد تا به راحتی با اعضای ناتو از جمله آمریکا، بریتانیا، نروژ، ایتالیا، کانادا، لهستان، دانمارک و هلند همکاری کند.

یک گزارش در نوامبر 2022 از مرکز ویلسون، مستقر در واشنگتن، سه حوزه کلیدی را که فنلاند در آن به نفع ناتو است، فهرست می‌کند؛ نیروهای ذخیره، دسترسی به فناوری‌های مختلف و نیروهای توپخانه؛ همچنین در این گزارش آمده است که نیروهای توپخانه فنلاند بزرگ‌ترین و مجهزترین نیروهای اروپای غربی هستند.

نیروی نظامی فنلاند با حدود 1500 سلاح توپخانه‌ای، از جمله 700 اسلحه هویتزر، 700 خمپاره سنگین و 100 سیستم پرتاب موشک، در حال حاضر، قدرت شلیک توپخانه‌ای بیشتری از نیروهای نظامی لهستان، آلمان، نروژ و سوئد دارد؛ گزارش مرکز ویلسون همچنین به سابقه قوی امنیت سایبری فنلاند اشاره کرد؛ این کشور خانه نوکیا و یکی از سه ارائه‌دهنده بزرگ زیرساخت‌های 5G در جهان، همراه با اریکسون سوئدی و هوآوی چین است.

الحاق فنلاند چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که پارلمان ترکیه به تصویب عضویت این کشور رأی داد و مانع نهایی برای پیوستن این کشور به ناتو را برطرف کرده و به ماه‌ها تأخیر پایان داد؛ حمایت عمومی فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو پس از حمله به اوکراین افزایش یافت و سنا مارین، نخست‌وزیر فنلاند، آوریل گذشته این‌گونه گفت که همه چیز با حمله روسیه به اوکراین تغییر کرد حتی طرز فکر مردم در فنلاند و همچنین در سوئد تغییر کرده و به طرز چشمگیری این تغییر تفکر ادامه پیدا می‌کند.

ناتو یک سیاست در باز دارد، به این معنی که هر کشوری در صورت ابراز علاقه می‌تواند برای پیوستن به آن دعوت شود تا زمانی که بتواند و مایل باشد از اصول معاهده آن دفاع کند؛ با این حال، طبق قوانین الحاق، هر کشور عضو می‌تواند یک کشور جدید را از پیوستن وتو کند؛ اکثریت قریب به اتفاق اعضای ناتو از درخواست فنلاند و سوئد استقبال کردند، اما دو کشور ترکیه و مجارستان مخالفت خود را اعلام کردند.

ترکیه و مجارستان بعداً موضع خود را در مورد الحاق فنلاند ملایم کردند و در ماه مارس، عضویت این کشور را تأیید و در عین حال همچنان به مسدود کردن درخواست عضویت سوئد ادامه دادند، با این حال، امیدی برای پیشنهاد سوئد وجود دارد؛ استولتنبرگ این‌گونه گفت که الحاق فنلاند به خودی خود چیزی است که باید جشن بگیریم اما برای سوئد نیز خوب است، این باعث می‌شود سوئد بیشتر در ناتو ادغام شود و سوئد حتی امن‌تر از قبل نیز بشود ولی در حال حاضر ما جشن می‌گیریم و لذت می‌بریم که فنلاند اکنون یک عضو کامل است ولی در طول زمان ما برای نهایی کردن روند الحاق سوئد ادامه خواهیم داد.