loader image

جستجو

Katar Iran Amerika

المانیتور آیا قطر قصد دارد بین ایران و آمریکا میانجی‌گری کند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «المانیتور» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به سابقه میانجیگری موفق قطر بین آمریکا و دشمنانش نوشت:  دوحه روابط خود را با واشنگتن و تهران  حفظ می‌کند و احتمال میانجی‌گری  بین ایران و آمریکا از سوی قطر است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه المانیتور در یادداشت تازه خود به‌قلم «الیزابت هگدورن» نوشت: این احتمال است که دوحه بتواند نقشی در میانجیگری یک زندانی آمریکایی-ایرانی در تبادل‌نظر پس از گزارش‌های مطبوعاتی از مذاکرات ایران و قطر ایفا کند.

«جو بایدن» -رئیس‌جمهور آمریکا- روز دوشنبه با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» -امیر قطر- دیدار کرد. این مسئله در پی گزارش‌هایی مبنی بر درخواست ایران از این کشور برای تبادل احتمالی زندانیان با آمریکا بود.

امیر قطر اولین رهبر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است که از زمان روی کار آمدن بایدن در سال گذشته به کاخ سفید سفر می‌کند. به گفته مقامات ارشد دولت، او روز دوشنبه با مقامات ارشد آمریکا برای گفتگوهایی درباره امنیت انرژی در اروپا، حمایت از افغانستان و توافق هسته‌ای ایران دیدار کرد.

چهار شهروند آمریکایی، سیامک نمازی، باقر نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی به اتهام جاسوسی بی‌اساس و اقدام علیه امنیت ملی ایران پشت میله‌های زندان هستند. واشنگتن و تهران درباره زندانیانی که دولت بایدن آن‌ها را جدا از مذاکرات هسته‌ای توصیف کرده است، گفتگوهای غیرمستقیم انجام داده‌اند.

اما هفته گذشته، «رابرت مالی» -فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران- اعلام کرد که بدون آزادی آمریکایی‌ها، بعید است توافق برجام احیا شود.

قطر روابط خود را با آمریکا و ایران حفظ می‌کند. سفر امیر قطر به واشنگتن چند روز پس از دیدار «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» -وزیر امور خارجه قطر- با «ابراهیم رئیسی» و «حسین امیرعبداللهیان» در تهران انجام شد.

بر اساس گزارش رویترز، امیرعبداللهیان در یک نشست جداگانه در 11 ژانویه در دوحه از قطر خواسته است تا در آزادی آمریکایی‌ها و سایر افراد دوتابعیتی که در ایران نگهداری می‌شوند، کمک کند.

چندین کشور حاشیه خلیج فارس از دولت بایدن خواسته بودند که تا قبل از بازگشت به برجام ابتدا با آن‌ها مشورت کند.

«آنل شلین» -پژوهشگر غرب‌آسیا در مؤسسه کوئینسی- گفت: «این برای دولت بایدن خوب است که در این زمان به طور آشکار و علنی با یک شریک امنیتی خلیج فارس تعامل داشته باشد.»

اما کشورهای خلیج‌فارس از جمله ریاض و ابوظبی ممکن است این اطمینان را نداشته باشند که دوحه طرف آن‌ها است و نگرانی‌های مشابه خود را از جمله در مورد موشک‌های بالستیک ایران مطرح خواهند کرد.

قطر سابقه میانجیگری موفق بین آمریکا و دشمنانش را دارد، از جمله در افغانستان که دوحه اکنون رسماً منافع آمریکا در آن را نمایندگی می‌کند.