loader image

جستجو

نقشه راه اقصادی رییسی

المانیتور: بزرگ‌ترین مانع علیه نقشه راه اقتصادی دولت رئیسی چیست؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری « المانیتور» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به جزییات نقشه راه اقتصادی دولت رئیسی، حصول اهداف این نقشه راه را منوط به رفع یک مانع بزرگ دانست.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ خبرگزاری المانتیور در یادداشت تازه خود به‌قلم«بیژن خواجه‌پور» نوشت:مجموعه جدید اهداف اقتصادی و جدول زمانی وزارت دارایی،جاه‌­طلبی‌­های بزرگ را ترسیم می‌کند، اما محدودیت‌های فعلی تحریم‌ها را برای تجارت بین‌المللی ایران نادیده می‌گیرد.

«احسان خاندوزی»- وزیر دارایی و امور اقتصادی ایران- جزئیات «نقشه راه اقتصادی» را برای رسیدگی به مشکلات کشور تشریح کرده است. اهداف و جدول زمانی در خردادماه منتشر شده بود، اما کارشناسان منتظر بودند تا اقدامات دقیق انتشار یابد. در این میان، اظهارات وزیر و همچنین ارزیابی اولیه این طرح، امکان‌پذیری آن­ها را بیشتر نشان می‌دهد. تردیدی نیست که عملکرد اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی معیار اصلی موفقیت او در مقام ریاست­جمهوری خواهد بود.

نقشه راه، اقدامات زمان­بندی­شده را در هفت عنوان فهرست می­کند: رشد تولید ناخالص داخلی و ارتقای صادرات، کاهش هزینه­ها و رشد درآمد خانوار، اصلاح بودجه دولتی، بخش مالی، مالیاتی و افزایش شفافیت.

خاندوزی اولویت­ها را تقویت پول ملی، مهار نوسانات ارزی و حذف سوداگرانه ارز عنوان نمود. وی همچنین به محدود کردن رشد ترازنامه بانک­ها، مدیریت نرخ سود بین بانکی و سایر ابزارهای پولی و اعتباری اشاره کرد. و در ادامه اقداماتی مانند مهار رشد هزینه‌های دولت به یک سوم تورم مورد انتظار، تشخیص هوشمندانه فرار مالیاتی، افزایش درآمدهای حاصل از فروش دارایی‌های دولت و رعایت انضباط بودجه را ذکر نمود.

به گفته خاندوزی، معیار موفقیت به این معناست که هیچ یک از سیاست‌های جدید نباید رشد واقعی اقتصاد را تضعیف کند. خود وزیر نیز گفته است: تسهیل رشد اقتصادی با کاهش هزینه‌های تولید، تطبیق مقررات دولتی، تقویت حقوق مالکیت معنوی و تسهیل تامین مالی پروژه‌ها امکان‌پذیر است. او همچنین می­خواهد از فعالیت­های سوداگرانه و سودجویانه، مالیات سنگین بگیرد.

از منظر جامعه تجاری، نقشه راه یکی از پارامترهای کلیدی در شرایط فعلی اقتصادی، یعنی تحریمهای خارجی را نیز نادیده می­گیرد. به گفته «میرمحمد صادقی» -مشاور عالی اتاق بازرگانی ایران- تا زمانی که تحریم‌ها و تنگناها در مبادلات مالی بین‌المللی رفع نشود، اقتصاد ایران در کوچک‌ترین جزئیات با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

مهم­ترین مشکل، تحریم­های خارجی است. کاهش آن­ها در مذاکرات وین به دولت ایران امکان می­دهد به تعدادی از اهداف اقتصادی خود دست یابد. دسترسی به وجوه مسدود شده ایران در حساب­های بین­المللی وضعیت مالی کشور را بهبود می­بخشد.

علاوه بر این، اگرچه نقشه راه شامل اهداف ارزشمندی مانند کاهش مالیات شرکت­ها، افزایش شفافیت و تطبیق مقررات دولتی است، اما تجربه گذشته نشان داده تا زمانی که ساختار کلی حاکمیت اصلاح نشود، چنین اهدافی محقق نمی‌شوند.