loader image

جستجو

The security of West Asia remains fragile despite the JCPOA

کویینسی:
امنیت غرب آسیا با وجود برجام شکننده باقی می‌ماند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در مقاله خود با اشاره به اینکه مطمئناً احیای برجام با ایرانی مشکل‌ساز و معیوب بهتر از شکست کامل مذاکرات است، تاکید کرد: امنیت غرب آسیا با وجود برجام شکننده باقی می‌ماند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ اندیشکده کویینسی در مقاله‌ای که به‌قلم «جیمز ام دروسی» منتشر کرد که در آن آمده است:  احیای احتمالی برجام احتمالا تلاش‌های غرب آسیا برای کاهش تنش‌ها و مدیریت اختلافات از طریق بهبود روابط دیپلماتیک و تقویت همکاری‌های اقتصادی را آزمایش خواهد کرد.

به‌تازگی دو کشور خلیج‌فارس، کویت و امارات بازگشت سفرای خود به تهران را اعلام کردند.

این دو کشور به همراه عربستان در سال 2016 پس از غارت سفارت سعودی‌ها در پایتخت ایران توسط اغتشاشگران معترض به اعدام یک روحانی شیعه در این کشور، نمایندگان خود را از ایران خارج کردند.

عربستان هم به نوبه خود درگیر دور مذاکرات جدیدی با ایران است که بر مسائل امنیتی، از جمله پایان دادن به جنگ در یمن متمرکز است.

مطمئناً احیای برجام با ایرانی مشکل‌ساز و معیوب بهتر از شکست کامل مذاکرات است. با این حال، احیای توافق نمی‌تواند جو کلی منطقه را تغییر دهد، زیرا به گفته «تریتا پارسی» -تحلیلگر- «رهبران سیاسی کنونی آمریکا و ایران انگیزه‌ی داخلی‌ مهمی برای پشت سر گذاشتن دشمنی مشترک خود ندارند».

پارسی افزود: «هر دو طرف می‌توانند برای رفع این نگرانی‌ها گام بردارند و توافق را بادوام‌تر کنند. اگر این کار را نکنند، حتی این پیشرفت تاریخی هم صرفاً پیشروی برای یک بحران خطرناک‌تر خواهد بود.»

احیای برجام می‌تواند به همان اندازه که تثبیت‌کننده است، بی‌ثبات‌کننده هم باشد. احیای توافق هسته‌ای نفت ایران را به بازارهای جهانی باز می‌گرداند و ضرری که نفت خام روسیه به این بازارها وارد کرد را جبران می‌کند.

در نتیجه، احتمالا قیمت نفت و تسلط عربستان و روسیه بر قیمت‌گذاری کاهش خواهد یافت. عربستان ممکن است این را بهایی ببیند که باید برای جلوگیری از نابودی منطقه‌ای در غیاب توافق هسته‌ای بپردازد.

با این وجود، در گفت‌وگوهای هفته گذشته در واشنگتن، مقامات ارشد اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از جمله «بنی گانتز» -وزیر دفاع- و «ایال هولاتا» -مشاور امنیت ملی- اعتراض خود را به این توافق به وضوح بیان کردند.

از جمله خواسته‌های آن‌ها ایجاد یک گزینه نظامی در صورتی است که همه تلاش‌های دیگر برای جلوگیری از تولید سلاح هسته‌ای ایران با شکست مواجه شود.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) اصرار دارد که آن‌ها حق حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را دارند، اقدامی که می‌تواند جرقه‌ای برای یک جنگ منطقه‌ای باشد.

علاوه بر این، حتی اگر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تصمیم به انجام این کار نگیرد، جنگ مخفی دولت یهود علیه اهداف ایرانی در خود ایران و همچنین در سوریه، خطر رویارویی مسلحانه با گروه‌های مورد حمایت این کشور، از جمله حزب‌الله را به دنبال دارد.

رویارویی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با حزب‌الله تنها به مشکلات این کشور با لبنان مرتبط نخواهد بود، زیرا این گروه تهدید می‌کند در صورت عدم دستیابی به توافق نهایی در مذاکرات با میانجی‌گری آمریکا برای ترسیم مرز دریایی دولت یهود و لبنان، به سکوهای حفاری اسرائیل در دریای مدیترانه حمله خواهد کرد.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نیز مانند کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می‌گوید که این توافق به ایران اجازه می‌دهد حمایت خود را به گروه‌های شبهه‌نظامی متحد در لبنان، عراق و یمن افزایش دهد و هیچ برنامه‌ای برای محدود کردن موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی ندارد.

علاوه بر این، ایران احتمالاً با احیای توافق هسته‌ای یا بدون احیای آن، به‌عنوان یک کشور آستانه هسته‌ای باقی خواهد ماند و ترس از تسلیحات هسته‌ای در غرب آسیا را افزایش می‌دهد.