loader image

جستجو

The head of Mossad hopes to achieve success in the Iran issue

هاآرتص:
امیدواری رئیس موساد به کسب موفقیت در موضوع ایران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «هاآرتص» در مطلب خود با اشاره به امیدواری رییس موساد به کسب موفقیت در موضوع ایران،‌ نوشت: آمریکا به طور علنی و خصوصی تعهد خود را برای توانمندسازی اسرائیل برای دفاع از خود تکرار کرده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه هاآرتص در مطلب تازه خود به‌قلم «بن ساموئلز» نوشت: در حالی که تلاش‌ها برای دستیابی به توافق هسته‌ای جدید با ایران، همچنان با موانعی مواجه است، رئیس موساد ظاهراً امیدوار است تاثیر خود را بر آن بگذارد.

رئیس موساد، که شاید تند‌ترین نقد‌کننده‌ توافق هسته‌ای جدید با ایران است، روز دوشنبه به واشنگتن می‌رود به این امید که مقامات آمریکایی را تحت تأثیر قرار دهد تا موضع قوی‌تری علیه تهران اتخاذ کنند.

بارنیا، سومین مقام ارشد اسرائیلی است که طی چند هفته گذشته برای ابراز نگرانی‌های اورشلیم به واشنگتن سفر کرده است.

سفر رئیس موساد پس از آن صورت می‌گیرد که وی در ماه گذشته یک انتقاد عمومی نادر از سیاست دولت بایدن در قبال ایران ارائه کرد.

انتقاد شدید او توجه مقامات اسرائیلی و آمریکایی را به خود جلب کرد و به یاد مبارزات انتخاباتی نتانیاهو در سال 2015 افتادند که با سخنرانی جنجالی او در کنگره به اوج خود رسید، رویدادی که لاپید می‌گوید، اسرائیل همچنان بهای آن را می‌پردازد.

به‌رغم پیش‌بینی قبلی رئیس موساد از یک توافق قریب‌الوقوع پس از ارائه آخرین پاسخ ایران، از جمله مواضعی که آمریکایی‌ها هفته گذشته آن را به‌عنوان یک گام به عقب توصیف کردند، مذاکرات با مانع دیگری روبرو شد.

علاوه بر این، آمریکا به طور علنی و خصوصی تعهد خود را برای توانمندسازی اسرائیل برای دفاع از خود تکرار کرده است.

در همین حال، آمریکا و ایران به‌ویژه در مورد موضوع تحقیقات باز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد تهران با هم اختلاف دارند و مقامات اسرائیلی نمی‌دانند که آیا این موضوع اصلی است که مذاکرات را از مسیر خارج می‌کند یا خیر.

با این سرعت، دستیابی به توافق پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر، بعید بنظر می‌رسد.

آیپک نامه اخیر امضاشده توسط 50 قانونگذار دو حزبی مجلس نمایندگان (از جمله 34 دموکرات) را به‌عنوان یک پیروزی کوتاه‌مدت و در عین حال مهم در تلاش‌های خود برای جمع‌آوری مخالفت با تلاش‌های بایدن شکل می‌دهد.

فراتر از انتخابات میان‌دوره‌ای، مقامات اسرائیلی امیدوارند که آمریکا بر روابط رو به رشد ایران با روسیه تامل بیشتری کند و نگرانی‌ها مبنی بر اینکه روسیه می‌تواند از نظر مالی، نظامی و استراتژیک از هر توافقی سود ببرد را به حاشیه ببرند.