loader image

جستجو

نشنال:
امید کم مردم سوریه در سال 2023

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال» در گزارش خود با اشاره به امید کم مردم سوریه در سال 2023، اعلام کرد: سوریه همچنان در یک بازی ژئوپلیتیک گسترده‌تر و جهانی به‌عنوان مهره بازی می‌کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه نشنال در گزارش خود به‌قلم «هاگای ساگال» اعلام کرد:  سال 2023 سال مهمی برای سوریه خواهد بود، اما کسانی که به پایان جنگ داخلی که بیش از یک دهه این کشور را ویران کرده است امیدوارند، ناامید شده‌اند.

در واقع، وضعیت ممکن است در سال آینده به لطف افزایش نفوذ دو بحران سیاسی جهانی دیگر، یعنی اوکراین و ایران حتی پیچیده‌تر شود.

در حالی که کشورهای همسایه همچنان به تماشای سوریه از نزدیک و با نگرانی زیادی ادامه می‌دهند، رویدادهای سال 2022 در اوکراین و ایران، جنگ داخلی آن را برای بسیاری از جامعه بین‌الملل به موضوعی ثانویه تبدیل کرده است.

سوریه یک نگرانی امنیتی و بشردوستانه منطقه‌ای و بلکه جهانی است که به‌طور فزاینده‌ای تحت تأثیر بحران‌های اوکراین و ایران قرار گرفته و درگیر آن است، زیرا روسیه و ایران ناامیدانه ‌به‌دنبال اهرم و مزیت استراتژیک هستند.

بحران ایران نیز بزرگ است و سوریه به‌طور چشمگیری تحت تأثیر روابط صمیمی فزاینده ‌ایران و روسیه است که مقامات اطلاعاتی آمریکا اکنون آن را «ائتلاف نظامی تمام‌عیار» می‌نامند

. استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در اوکراین توجه و محکومیت قابل‌توجه بین‌المللی را به خود جلب کرده است، زیرا بیش از 100 روز تظاهرات سیاسی مداوم، ایران را شوکه کرده و موجب تشنج بیشتر بین‌المللی شده است.

همان‌طور که روسیه و ایران به‌طور فزاینده‌ای منزوی می‌شوند، نیاز آن‌ها به یکدیگر و سایر متحدان استراتژیک افزایش می‌یابد و سوریه و اسد را بیش از پیش به مسکو و تهران نزدیک می‌کند.

سوریه همچنان در یک بازی ژئوپلیتیک گسترده‌تر و جهانی به‌عنوان مهره بازی می‌کند.

بحران‌های اوکراین و ایران به طرق مختلف بر جنگ داخلی یک دهه‌ای سایه انداخته و آن را در درجه دوم اهمیت قرار داده است، اما عمیقاً آن را تحت تأثیر قرار داده و تغییر داده است.

همه این‌ها نشان‌دهنده این امکان است که توجه بین‌المللی موردنیاز برای بازگشت سوریه به صلح، بار دیگر جلب نخواهد شد و این کشور عمدتاً به‌تنهایی برای مقابله با مسائل پایدار و فلج‌کننده خود باقی‌مانده است.

درگیری آن احتمالاً حل‌نشده باقی خواهد ماند و ادامه خواهد داشت و یک سال بدبختی دیگر برای مردم رنج‌کشیده‌اش ادامه پیدا خواهد کرد.