loader image

جستجو

انتخابات عراق--

اندیشکده واشنگتن: موانع انتخابات عراق

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «واشنگتن» در یادداشت تازه خود با اشاره به انتخابات پارلمانی عراق به‌موضوع موانع برگزاری انتخابات این کشور پرداخت .

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات  سورین،‌ اندیشکده واشنگتن در یادداشت تازه خود به‌قلم«جاسم الشمری» نوشت:سلاح‌های بدون کنترل و عدم نظارت کافی بین‌المللی برای اطمینان از انتخابات آزاد و شفاف، برجسته‌ترین موانع در روند انتخاباتی هستند.در حال حاضر، دولت عراق اصرار دارد که انتخابات پارلمانی برنامه‌ریزی‌شده برای 10 اکتبر به موقع برگزار شود.

«مصطفی الکاظمی»- نخست‌وزیر عراق- علاوه بر مورد اطمینان‌ بودن کمیسیون عالی انتخابات عراق، بارها تاکید کرده است که این انتخابات را به تعویق نمی‌اندازد. با این حال، به احتمال زیاد موضوع آنچنان بررسی نشده است و این تصمیمات ممکن است به سرعت تغییر کند.

این اتفاق در موارد مهم و جدی دیگری رخ داده است، از جمله مسئله اعمال قانون و محدود کردن نقش جناح‌ها که علیه دولت شورش می‌کنند و اراده خود را بر زندگی سیاسی، پارلمانی و روزمره در کشور تحمیل می‌کنند. علاوه بر این، چندین مانع عمده بر سر راه برگزاری انتخابات وجود دارد.انتخابات عادلانه و شفاف در فضای کنونی، با سلاح‌های بدون کنترل، متعلق به نیروهایی که علاقه‌ای به ارتقای ثبات عراق ندارند، غیرممکن است. در خارج از سیاستمداران مرتبط با شبهه نظامیان، در عراق به خوبی ثابت شده است که از پول ‌برای تشویق شرکت در انتخابات استفاده می‌شود. به همین دلیل، نیروها و نامزدهایی هستند که این موقعیت را بیشتر به عنوان ابزاری برای خدمت به جمهوری و کشور تلقی می‌کنند.بر این اساس، این نهادها مبالغ قابل توجهی را صرف تبلیغات انتخاباتی خود می‌کنند، به این امید که وجوهی را که از طریق قراردادهای فاسد بوجود آمده است، جبران کنند.گذشته از ترغیب برای رای‌دادن به شیوه خاص، همچنین انتظار می‌رود که در نتیجه انتخابات تقلب شود و نتایج آن دستکاری شود.اگرچه جنبش صدری(مقتدی صدر) قصد داشت تا بیشترین دستاورد را در انتخابات عمومی ‌زودهنگام به دست آورد، اما مقتدی صدر، رهبر این جنبش در اواسط ماه جولای جلوی دوربین اعلام کرد که از شرکت در انتخابات پارلمانی آینده کناره‌گیری میکند.وی گفت:«من اعلام می‌کنم که خود را از همه افراد وابسته به این دولت کنونی و آینده جدا می‌کنم، حتی اگر آنها ادعا کنند که به جنبش صدر تعلقی دارند ».

خروج جنبش صدری را می‌توان تلاشی برای چرخاندن بقیه بازوهای قدرت‌های سیاسی دانست، زیرا صدر در سخنرانی اعلام کرد که از هیچ حزبی در انتخابات پارلمانی حمایت نمی‌کند.تجربیات قبلی ثابت کرده است که صدر در مواضع خود ثابت قدم نیست، به همین دلیل ممکن است که در ساعات پایانی عقب‌نشینی کند.

معاون نخست‌وزیر سابق و عضو سابق جنبش بهاءالعرجی در 8 اگوست 2021 اظهار داشت که این جنبش در انتخابات آینده شرکت می‌کند.با این حال، کمیسیون انتخابات تأیید کرده است که هیچ درخواست کتبی مبنی بر انصراف از انتخابات دریافت نکرده است، بدین معنا که این نامزدها همچنان در رقابت هستند و می‌توانند شرکت کنند، زیرا در ماه‌های گذشته درخواست‌های انصراف را در بازه زمانی قانونی ارائه نکرده‌اند. آنها همچنان در رقابت هستند و شاید همه آنها بخواهند تا با اعلام کناره‌گیری خود، به اهداف شخصی و حزبی آینده دست یابند، یا در بهترین حالت بر الکاظمی‌ فشار آورند تا انتخابات را به پایان سال آینده موکول کند.

قابل ذکر است که برخی از نهادهای سیاسی که از انتخابات کناره‌گیری نکرده‌اند، تبلیغات انتخاباتی خود را متوقف کرده‌اند، زیرا مطمئن هستند که انتخابات نمی‌تواند به موقع پیش برود. عامل تعیین‌کننده در مورد انتخابات این است که آیا پارلمان عراق در 7 اکتبر، سه روز قبل از برگزاری انتخابات منحل می‌شود یا خیر.اما به نظر می‌رسد خروج صدر یک حرکت پوچ نبود، بلکه اهداف سیاسی داشت.

رشد تروریسم همچنین نشانه واضح عدم وجود زمینه مناسب برای انتخابات است. علاوه بر این، شایان ذکر است که قانون انتخابات، که توسط شورای نمایندگان عراق تصویب و در نوامبر 2020 توسط رئیس‌جمهور صالح تصویب شد، نتوانست از دخالت شبهه نظامیان مسلح در صحنه‌های سیاسی و انتخاباتی جلوگیری کند.