loader image

جستجو

کنفرانس حمایت اسراییل

اندیشکده کویینسی: عدم حمایت دولت بایدن از کنفرانس حامی اسراییل در اربیل

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در یادداشت تازه خود با اشاره به حواشی پس از برگزاری کنفرانس حامی اسراییل در اربیل، به ‌موضوع عدم حمایت دولت بایدن از این کنفرانس پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات  سورین،‌ اندیشکده کویینسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «متیوپتی»نوشت:هفته گذشته، کنفرانسی با حضور عراقی‌هایی که خواستار روابط دیپلماتیک با اسرائیل هستند برگزار شد و این در حالی است که تعدادی از شرکت کنندگان ادعا می‌کنند که برای شرکت در این کنفرانس فریب خورده‌اند.
این کنفرانس روز جمعه در شهر اربیل عراق و به همت مرکز ارتباطات صلح این کشور برگزار شد. چندین حامی برجسته اسرائیل، به ویژه از اندیشکده واشنگتن و بنیاد نومحافظه کار تندرو دفاع از دموکراسی‌ها، از دولت آمریکا خواسته‌اند تا از این کنفرانس حمایت کند زیرا شرکت کنندگان تهدید شده بودند که اگر در این نشست شرکت نکنند کشته خواهند شد.
«وسام الحردان» -رهبر یک گروه شبه نظامی سنی- موسوم به «بیداری» و برجسته‌ترین سخنران عراقی در این کنفرانس بود. وی در سخنرانی خود به صراحت از عراقی‌ها خواست با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار کنند و به توافقنامه آبراهام بپیوندد. روزنامه وال استریت ژورنال نیز مطلبی را به نام وی منتشر کرد که همین نکات را در آن ذکر کرد.
گروه «بیداری»، الحردان را که در جنگ با داعش زخمی شده بود، به دلیل اظهارات وی در طرفداری از اسرائیل، برکنار کرد. به گزارش نیویورک تایمز، مقامات عراقی نیز حکم بازداشت وی را صادر کردند و الحردان اکنون در منطقه کردستان مخفی شده است. قانون عراق مجازات اعدام را برای هرکسی که «اصول صهیونیستی را ترویج کند» تعیین کرده است.
الحردان ادعا کرده است که او سرمقاله‌ای برای روزنامه وال استریت ژورنال با این مظمون ننوشته است و او را فریب داده‌اند تا یک سخنرانی به طرفداری از اسرائیل انجام دهد. مدت کوتاهی پس از این کنفرانس، او به رسانه‌های کُرد زبان گفت که «بیانیه ای را که برای من نوشته شده است بدون اینکه بدانم در آن چه نوشته شده بود» خوانده است و می‌خواهد از حقوق تبعیدیان یهودی عراق حمایت کند اما از عادی سازی روابط با اسرائیل پشتیبانی نمی‌کند.
اما مسئله پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. چندین نفر از حضار در این نشست ادعا کرده‌اند که خود الحردان آنها را فریب داده است تا در این کنفرانس شرکت کنند. تعدادی از آنها به رسانه‌های کُرد زبان گفتند که به یک نشستی دعوت شده‌اند که درباره دریافت حقوق دولتی بوده است.
یکی دیگر از شرکت کنندگان، فلاح حسن الندا، ادعا کرد که هاردان او را به «کنفرانسی به نام همزیستی مسالمت آمیز بین ادیان، از جمله دین یهودی» دعوت کرده است.
وی به خبرنگاران گفت: «ما از سخنرانی‌هایی که درباره اسرائیل، توافقنامه آبراهام و عادی سازی روابط با اسرائیل مطرح شد، شگفت زده شدیم.»
«جوزف براود» -بنیانگذار مرکز ارتباطات صلح- به روزنامه نیویورک تایمز گفت که در نگارش این سخنرانی و تنظیم آن با الحردان همکاری کرده است.
روزنامه وال استریت ژورنال هم به نیویورک تایمز گفت که این نسخه را از طریق یک واسطه دریافت کرده است، زیرا الحردان انگلیسی صحبت نمی‌کند.
«روبرت ساتلوف» -مدیر اجرایی اندیشکده واشنگتن- کنفرانس اربیل را در شبکه‌های اجتماعی به شدت تبلیغ کرده است و از دولت آمریکا خواسته است که به طور علنی از آن حمایت کند.
اندیشکده واشنگتن هم به سوال اندیشکده کوئینسی (ریسپانسیبل استیت کرفت) در مورد اینکه آیا با برنامه ریزی یا با دانش قبلی کنفرانس نقشی داشته است یا خیر پاسخ نداد.
«مایک پومپئو» -وزیر امور خارجه سابق آمریکا- و اتحادیه مبارزه با اطلاعات غلط نیز از دولت بایدن خواسته‌اند که به طور علنی از این کنفرانس حمایت کند. دولت آمریکا در مورد این کنفرانس اظهار نظری نکرده است و ائتلاف ضدتروریسم به رهبری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد که هیچ ارتباطی با مرکز ارتباطات صلح ندارد. «مارک دوبوویتز» -مدیرعامل بنیاد دفاع از دموکراسی- مقاله‌ای را برای شرمنده کردن کسانی که از مشارکت خود در این نشست منصرف شدند منتشر کرد.