loader image

جستجو

نفت خام

اویل پرایس: ایران آماده و مصمم به صادرات نفت خام است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

پایگاه خبری «اویل پرایس» در یادداشت تازه خود با اشاره به آغاز آخرین دور از مذاکرات وین پس از وقفه 10 روزه، نوشت: اگر توافق هسته‌ای جدید صورت بگیرد ایران صادرات نفت خام خود را آغاز می‌کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ پایگاه خبری اویل پرایس در یادداشت تازه خود به‌قلم «الکس کیمانی» نوشت: پس از یک تعلیق طولانی‌مدت، به نظر می­رسد ایران آماده است تا رسماً به صف صادرکنندگان نفت بپیوندد. اگر تهران و واشنگتن بتوانند به یک توافق هسته‌­ای جدید دست یابند و ایران به برجام بازگردد، شاید این اتفاق در اوایل سال 2022 رخ دهد.

سران ایران و پنج قدرت جهانی روز دوشنبه در تلاش برای احیای برجام مذاکرات را از سر گرفتند. در برجام سال 2015، قبل از اینکه دولت ترامپ توافق را لغو کند و تحریم‌ها را در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران در سال 2018 بازگرداند، پنج قدرت جهانی، یعنی بریتانیا، فرانسه، آلمان، آمریکا، روسیه و چین، تحریم‌های جمهوری اسلامی را کاهش دادند.

آخرین دور از مذاکرات وین پس از وقفه 10 روزه آغاز شد که به مذاکره‌کنندگان ایرانی اجازه داد برای رایزنی به کشور بازگردند. دور قبلی پس از یک وقفه پنج ماهه برگزار شد و به لطف ورود دولت تندرو جدید ایران، با تنش بر سر مطالبات جدید این کشور همراه بود. ایران از زمان خروج آمریکا از برجام به طور پیوسته تمام محدودیت‌های توافق را رها کرده و اکنون در حال غنی‌سازی اورانیوم با خلوص 60 درصد است.

آمریکا محتاطانه نسبت به آینده دور جدید مذاکرات خوش‌بین است و می­گوید هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا تهران با رویکرد سازنده‌تری به میز مذاکره آمده است یا خیر. این احساسی است که اتحادیه اروپا نیز آن را به اشتراک گذاشته است:

اگر در روزها و هفته­‌های آینده سخت کار کنیم، باید نتیجه مثبتی داشته باشیم. «انریکه مورا» -دیپلمات اتحادیه اروپا که ریاست مذاکرات -را بر عهده داشت، پس از جلسه افتتاحیه گفت: تصمیمات سیاسی بسیار سختی است که باید گرفته شوند.

تاکنون، مذاکرات غیرمستقیم هسته‌­ای بین آمریکا و ایران با موانعی روبرو شده است.  دولت بایدن همچنان به دنبال بازگشت به پایبندی متقابل به توافق هسته­‌ای 2015 با ایران است، اما اعلام کرده که «در حال آماده شدن برای توافقی است که در آن بازگشتی وجود ندارد».

یکی از مقامات در گزارشی تلفنی به خبرنگاران سی ان ان گفت: «این ترجیح ما نیست. هر روز که می­گذرد روزی است که به این نتیجه نزدیک می­شویم که آن‌ها در فکر بازگشت کوتاه‌مدت به برجام هستند.»