loader image

جستجو

What will happen if the Iran nuclear agreement does not come to fruition1

تی‌ارتی ورلد:
اگر توافق هسته‌ای ایران به نتیجه نرسد چه می‌شود؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «تی‌آرتی ورلد» در مقاله‌ای به بررسی این سوال پرداخت که اگر توافق هسته‌ای به نتیجه نرسد چه می‌شود؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ خبرگزاری تی‌آرتی ورلد مقاله‌ای به‌قلم «جروجیو کافیرو» منتشر کرد که در آن آمده است: تلاش‌های اخیر به رهبری اروپا برای احیای توافق هسته‌ای 2015 ایران، برخی ناظران را نسبت به احیای احتمالی برجام خوش‌بین‌تر کرده است.

با این وجود، دلایل خوبی وجود دارند که تحلیل‌گران را به این باور می‌رساند که توافق در کوتاه‌مدت هنوز بعید به نظر می‌رسد.

صرف‌نظر از سرنوشت برجام، عوامل بی‌ثبات‌کننده دیگری در غرب آسیا وجود دارند که هیچ تحلیل‌گری باور ندارد در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت از بین بروند. خصومت بین اسرائیل و ایران، یکی از آن‌هاست.

در صورت احیای توافق، تنش ایران و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) همچنان بسیار بالا خواهد بود. اسرائیل ادعا خواهد کرد که این توافق به ایران جرات می‌دهد و بنابراین، تلاش‌ها برای مهار این کشور باید تشدید شود.

با این حال، اگر تلاش‌ها برای احیای برجام بی‌ثمر شود، خصومت‌های ایران و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در مسیری خطرناک‌تر حرکت می‌کنند.

عربستان و امارات جهت استقبال از تصمیم دولت ترامپ مبنی بر خروج از برجام در سال 2018، به جبهه اسرائیل پیوستند و متعاقباً در کاخ سفید لابی کردند تا تهران را تحت فشار حداکثری قرار دهد.

با این حال، بعید است که این دو کشور عربی خلیج‌فارس در دوره پس از برجام، در جبهه اسرائیل (رژیم صهیونیستی) مقابل ایران عمل کنند.

چنین تلاش‌هایی برای کاهش تنش‌ها بین این کشورهای عربی و تهران ممکن است به زودی منجر به بازگرداندن روابط دیپلماتیک به حالت عادی شود.

از منظر ایران، چنین روابط نزدیکی صرف‌نظر از نتیجه مذاکرات هسته‌ای، برای منافع این کشور بسیار مفید خواهد بود.

صرف‌نظر از سرنوشت برجام، ایران مشتاق است تا در چارچوب سیاست موسوم به همکاری با همسایگان خود ادامه دهد.

اما این تصویر به دلیل عوامل متعددی از جمله توافق آبراهام و تمایل واشنگتن برای مشاهده هماهنگی قوی‌تر اعراب و اسرائیل علیه ایران در صورت شکست مذاکرات برجام، پیچیده می‌شود.

این امر ما را با پرسش‌هایی درباره نقش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در معماری امنیتی خلیج‌فارس و پیامدهای آن برای تهران مواجه می‌کند.

اگر برخی از کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و تل‌آویو به تقویت همکاری نظامی و اشتراک اطلاعاتی ادامه دهند، ایران خود را در موقعیت ضعیف‌تری خواهد یافت. در چنین شرایطی، می‌توان انتظار تلافی ایران را داشت.

در هر صورت، اگر دیپلمات‌های 1+5 و ایران نتوانند راهی برای احیای برجام پیدا کنند، غرب آسیا در معرض بی‌ثباتی بیشتری قرار خواهد گرفت.