loader image

جستجو

What will Europe do if China attacks Taiwan1

بلومبرگ:
اگر چین به تایوان حمله کند، اروپا چه خواهد کرد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «بلومبرگ» در گزارشی به  بررسی این سوال پرداخت که اگر چین به تایوان حمله کند، اروپا چه خواهد کرد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی به‌قلم «هال بندرز» نوشت: در حالی که کشورهای اروپایی با جنگ اقتصادی ناشی از جنگ در اوکراین سر و کار دارند، واشنگتن به آن‌ها هشدار می‌دهد که برای فاجعه اقتصادی که می‌تواند ناشی از جنگ بر سر تایوان باشد، آماده باشند.

طبق گزارش‌ها‌، دیپلمات‌های آمریکا به همتایان فراآتلانتیک خود می‌گویند که در صورت حمله‌ چین به تایوان و ایجاد مشکل در اقتصاد جهانی سالانه 2.5 تریلیون دلاری چین، شاهد یک معضل اقتصادی وحشتناک خواهیم بود.

آمریکا به ‌به‌دنبال همراه کردن متحدین اروپایی خود در صورت حمله احتمالی چین است.

این هفته، من ‌به‌عنوان بخشی از کنفراس میان تحلیلگران و مقامات دو طرف اقیانوس اطلس در لندن بودم.

مشخص شد که متحدین اروپایی سهم عمده‌ای در درگیری تایوان دارند. طبیعی است که واشنگتن ‌به‌دنبال پشتیبانی اروپا باشد.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی مهمترین عضو بلوک متفقین است. اتحادیه اروپا سومین اقتصاد بزرگ جهان است.

البته جغرافیا یک مشکل بزرگ در این جنگ است. با این وجود، این موضع برای مقامات اروپا روشن شده است که اروپا نمی‌تواند درگیری در تنگه تایوان را نادیده بگیرد.

حمله روسیه به اوکراین مشخص کرده است که پرخاشگری حتی در یک منطقه واحد می‌تواند امنیت و رونق نظم جهانی را به خطر بیندازد.

توانایی‌های در حال رشد نظامی، شکار اقتصادی و رفتارهای پرخاشگرانه‌ چین نگرانی‌هایی را در مورد تغییرات اساسی در سیستم ‌‌بین‌المللی که باعث پیشرفت اروپا شده، ایجاد کرده است.

نکته مهم این است که اگر ناتو «اتحاد دموکراسی‌ها» باشد، این گروه نمی‌تواند به راحتی از نابودی یک دموکراسی دیگر چشم‌پوشی کند.

اگر اروپا مایل نباشد که به آمریکا کمک کند تا اساسی‌ترین چالش امنیتی خود را برطرف کند، شاید این کشور در آینده کمتر در اروپا سرمایه‌گذاری کند.

در نتیجه توانمندترین اعضای غیرآمریکایی اتحاد، از جمله انگلیس، فرانسه، کانادا، هلند و آلمان، فعالیت‌های خود را در امتداد حاشیه اقیانوس آرام تقویت می‌کنند.

آمریکا و انگلیس اکنون برای یک بحران نظامی در تایوان برنامه‌ریزی می‌کنند. مقامات آمریکایی به من تأیید کردند که آمریکا و اتحادیه اروپا بحث و گفت‌وگو درباره یک پاسخ اقتصادی آینده‌نگر را آغاز کرده‌اند.

رئیس نیروی دریایی فرانسه در ماه آگوست اظهار داشت: «در برابر نیروی دریایی چین، اگر با هم در ائتلاف بجنگیم، پیروز خواهیم شد.»