loader image

جستجو

Iran wants to pit Saudi Arabia against America1

بلومبرگ:
ایران می‌خواهد عربستان را در برابر آمریکا قرار دهد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «بلومبرگ» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به اینکه تهران و ریاض تصمیم گرفتند به سمت مذاکرات سطح بالاتری برای آتش‌پیش بروند،‌ تاکید کرد: ایران می‌خواهد عربستان را در برابر آمریکا قراد دهد.

فهرست مطالب

 

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، خبرگزاری بلومبرگ در یادداشت تازه خود به‌قلم «حسین ایبیش» نوشت: با خروج جو بایدن از غرب آسیا، دو رقیب اصلی منطقه به فکر کنار آمدن با یکدیگر هستند.

ایران و عربستان که طی سال گذشته پنج دور از مذاکرات را در عراق به پایان رساندند، هر دو هفته گذشته گفتند که به سمت مذاکرات سطح بالاتری برای آشتی پیش می‌روند.

به طرز متناقضی، این روابط نزدیک بین دوست و دشمن فرصت‌های مهمی را برای واشنگتن فراهم می‌کند.

پس از قطع روابط دیپلماتیک در پی حمله اوباش در ژانویه 2016 به سفارت عربستان در تهران، دولت ریاض امیدوار بود تحریم‌های دولت دونالد ترامپ علیه ایران، تغییری در رفتار این کشور ایجاد کند.

در عوض، ایران تهاجمی‌تر از همیشه شد که این رفتار با حمله موشکی ویرانگر به تأسیسات آرامکو عربستان در سپتامبر 2019 به اوج خود رسید.

سعودی‌ها به این نتیجه رسیدند که واشنگتن دیگر قابل اعتماد نیست و اگر می‌خواهند مهم‌ترین مسائل امنیتی‌شان که مربوط به تهران است را حل کنند، خودشان باید مذاکرات را شروع کنند. مذاکرات آشتی رسما در آوریل 2021 در فرودگاه بغداد آغاز شد. در ابتدا پیشرفت کمی حاصل شد.

سعودی‌ها بر این تمرکز کردند که ایران به زیردستان حوثی خود در یمن فشار بیاورد تا با آتش‌بس و در نهایت حل و فصل مذاکرات صلح در جنگی که به باتلاقی برای ریاض تبدیل شده، موافقت کنند. ایرانی‌ها فقط می‌خواستند در مورد احیای روابط دیپلماتیک گفت‌و‌گو کنند.

اما پس از دور پنجم در اوایل سال جاری و در میان این احساس فزاینده که ایران سرسختانه مانع تلاش بایدن برای احیای توافق هسته‌ای می‌شود، یک پیشرفت جزئی، اما واقعی رخ داد.

حوثی‌ها در پاسخ به تحریک‌های ایران، سرانجام با آتش‌بسی موافقت کردند که بیش از دو ماه به طول انجامیده که ارسال کمک‌های بشردوستانه قابل‌توجهی را به کشور تحت محاصره ممکن ساخت.

تامین و حفظ آتش‌بس سعودی‌ها، کاخ سفید و کنگره را خشنود کرد. ریاض همچنین از این فرصت استفاده کرد و در نهایت خود را از شر «عبد ربه منصور هادی» -رئیس‌جمهور سختگیر یمن- خلاص کرد و یک شورای رهبری جدید ریاست‌جمهوری را جایگزین وی نمود.

همه چیز به آرامی پیش نمی‌رود. در حال حاضر، نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه حوثی‌ها ممکن است آتش‌بس ناآرام در یمن را بشکنند. ایران نقش اصلی را در وقوع این اتفاق ایفا خواهد کرد.