loader image

جستجو

Iran should take the warnings seriously

عرب‌ نیوز:
ایران هشدارها را جدی بگیرد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «عرب‌نیوز» در یادداشت خود با اشاره به اینکه نظام ایران دولت بایدن را جدی نمی‌گیرد تاکید کرد: ایران هشدارها را جدی بگیرد و بایدن باید به تهران اولتیماتوم بدهد و ضرب‌الاجل روشنی برای تعلیق تحقیقات هسته‌ای تعیین کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه عرب‌‌نیوز در یادداشت خود به‌قلم «مجید رفیع‌زاده» نوشت: «جو بایدن» -رئیس‌جمهور آمریکا- در اولین سفر خود به غرب‌آسیا از زمان روی کار آمدن خود اعلام کرد که آمریکا از زور به عنوان «آخرین راه حل» برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

اگرچه چنین هشداری گامی‌ در جهت درست است، اما با توجه به اینکه نظام ایران دولت بایدن را جدی نمی‌گیرد، کافی نیست.

اگر در تهران ترس واقعی از اقدام نظامی ‌آمریکا در پاسخ به ادامه برنامه هسته‌ای این کشور وجود داشت، این نظام به احتمال زیاد فعالیت‌های خود را متوقف می‌کرد.

بررسی کامل آخرین اظهارات رهبران ایران و رسانه‌های تحت کنترل دولت نشان می‌دهد که نظام اسلامی به هشدارهای بایدن احترام نمی‌گذارد.

اگر نظام ایران می‌خواهد دولت بایدن را جدی بگیرد، رئیس‌جمهور باید به تهران اولتیماتوم و ضرب‌الاجل روشنی برای توقف برنامه هسته‌ای‌اش بدهد وگرنه آمریکا نیروهایی را برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک کشور هسته‌ای مستقر خواهد کرد.

بایدن باید به نظام ایران اولتیماتوم بدهد و خواستار همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شود.

نظام ایران همچنان از پاسخگویی به سوالات آژانس در مورد ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه سایت هسته‌ای اعلام نشده خودداری می‌کند.

اگر نظام بخواهد آمریکا را جدی بگیرد، بایدن باید به آن تاریخ روشنی بدهد که تا آن زمان از برجام تبعیت کند، در غیر این صورت تحریم‌های سازمان ملل بازگردانده خواهند شد. علاوه بر این، دولت بایدن باید به کسانی که تحریم‌های موجود را نقض می‌کنند و به تهران در دور زدن آن‌ها کمک می‌کنند هشدار دهد. ابراهیم رئیسی اخیراً به خود می‌بالد که: «فروش نفت دو برابر شده است».

منبع اصلی درآمد تهران صادرات نفت است. علاوه بر چین، ایران مقادیر قابل‌توجهی نفت به ونزوئلا نیز ارسال می‌کند، بدون اینکه هیچ یک از این کشورها از پیامدهای واشنگتن بیم داشته باشند.

اگر قرار است ایران، بایدن و دولتش را جدی بگیرد، رئیس‌جمهور باید اولتیماتوم بدهد و ضرب‌الاجل روشنی برای تعلیق تحقیقات هسته‌ای تعیین کند، سازمان ملل را تشویق کند تا تحریم‌هایش را دوباره اعمال کند و کسانی را که تحریم‌ها را نقض می‌کنند، بازخواست کند.