loader image

جستجو

Iran and Syria are pioneers in the region

کریدل:
ایران و سوریه پیشگام در منطقه

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «کریدل» در مقاله‌ای به بررسی موضوع  ایران و سوریه پیشگام در منطقه پرداخت،‌تاکید کرد:‌، ضرب و شتم بی‌امان اقتصادی، سیاسی و نظامی این دو کشور؛ باعث تقویت بیشتر همکاری و راهبردی روابط دوجانبه آن‌ها می‌شود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،  نشریه کریدل مقاله‌ای به‌قلم «رانیا برو» منتشر کرد که در آن آمده است:  همه مسائل حیاتی ژئوپلیتیک در غرب‌آسیا به‌نوعی با دمشق و تهران مرتبط است و دو متحد به‌خوبی از جایگاه محوری خود در تعیین مسیر سیاسی و امنیتی منطقه آگاه هستند.

زمانی که ایران و سوریه روی هر بحرانی فشار بیاورند، مسائل یا می‌توانند حل شوند یا به‌طور کلی خنثی شوند.

دمشق و تهران با وجود بحران‌های داخلی مربوطه و تلاش‌های بی‌وقفه غرب برای تشدید نارضایتی‌های داخلی از طریق محاصره اقتصادی و تحریم‌ها، همچنان محور اصلی ترسیم نقشه منطقه هستند.

روسیه و ایران اغلب دیدگاه‌های متفاوتی در مورد سودمندترین شکل اتحاد با سوریه دارند، زیرا سوریه از یک میدان جنگ به‌تازگی بیرون می‌آید و کاملاً آماده همکاری و بازپروری می‌باشد.

در حالی که تهران بر کاهش تنش‌ها بین دمشق و آنکارا تمرکز کرده است، روس‌ها در عوض بر عادی‌سازی روابط بین سوریه و کشورهای عرب خلیج‌فارس فشار آورده‌اند.

حتی زمانی که عربستان تمایلی برای حرکت به‌سوی دمشق نشان نداد، «ولادیمیر پوتین» از امارات که یکی از کشورهای خلیج‌فارس است و مایل به کاهش نفوذ ایران بر اسد دارد، در این مسئله کمک گرفت.

روس‌ها می‌خواهند یک نقشه سیاسی جدید برای سوریه تهیه کنند که شامل توسعه طرح‌های بازسازی و تضمین حمایت و سرمایه‌گذاری دولت خلیج‌فارس می‌شود، همه اینها در قالب یک طرح یکپارچه، همراه با تغییرات سیاسی، شامل عناصر غیر‌‌‌تروریستی و مخالفان سوری می‌شود.

از آن‌طرف با توجه به محاصره و تحریم شدید آمریکا علیه مردم سوریه، دمشق فعالانه به‌دنبال راه‌هایی برای تعمیق و توسعه روابط اقتصادی با ایران به‌ویژه در بخش‌های انرژی، ارتباطات و تبادل کالا است و روابط اقتصادی بین دو متحد، کاملاً فرصت‌طلبانه می‌باشد و در همین راستا ایران از پول نقد و نفت ارزان برای گسترش نفوذ خود در سوریه استفاده می‌کند.

سفر«امیر عبداللهیان» نیز باهدف بازگرداندن مسیر اصلی دو کشور، تقویت ارتباطات دو کشور و همچنین رفع کدورت‌های سیاسی پیش ‌آمده، انجام شد.

او سه ساعت را صرف ‌گفت‌و‌گو با اسد و گروه‌های مربوطه مذاکراتی برای بررسی پرونده‌های متعدد منطقه از مذاکرات هسته‌ای ایران در وین، ابتکارات روابط نزدیک بین دمشق و آنکارا تا ‌گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای تهران با عربستان، امارات و دیگر کشورها کرد.

در این دیدار بر تلاش‌های خارجی برای ایجاد شکاف بین ایران و سوریه تأکید شد. اسد تأکید کرد که دمشق به صورت دائمی مابل به ارتباط مستمر و هماهنگی مواضع خود با ایران است، به‌ویژه اینکه ایران یکی از اولین کشورهایی بود که در کنار مردم سوریه در جنگ علیه تروریسم ایستاد. نکته مهم در این برهه خاص که شاهد تحولات سریع منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم، دستیابی به منافع مشترک دو کشور است.

به گفته یک منبع رسمی ایرانی، تهران مطمئن است که نزدیکی بین سوریه و ترکیه در خدمت راهبردی آن است که عمدتاً به‌دنبال حذف نیروهای آمریکایی در شرق فرات است.

یکی از دستاوردهای روابط رو به رشد دمشق و آنکارا، باور مشترک ایران و روسیه است که موضع چندقطبی ترکیه در داخل ناتو، میخ راهبردی بر تابوت اشغالگری آمریکا در سوریه است.

واقعیت کاملاً برعکس ادعای رسانه‌های غربی است. سوریه برای سال‌ها به‌دنبال دور زدن تلاش‌های آمریکا برای نابودی اقتصادش از طریق محاصره ظالمانه، تحریم‌ها، سرقت نفت و تحمیل ‌‌شبهه‌نظامیان مسلح برای کنترل تأسیسات نفتی است.

این ایرانی‌ها بودند که ابتکار عمل را برای عرضه نفت به مردم سوریه با استفاده از مکانیسم ابتکاری «خط اعتباری» برای اجتناب از تحریم‌های غرب به دست گرفتند.

اما اخیراً دمشق برای اجاره کشتی‌های کشتیرانی با مشکلاتی مواجه شده است و از دولت ایران خواسته است تا علاوه بر افزایش سهم خود از محموله‌های نفت، وظیفه حمل و نقل نفت ایران به سوریه را به‌عنوان یک سرویس اضافی بر عهده بگیرد.

وزارت نفت ایران برای پیشروی این فعالیت مدیریت را به سردار سرتیپ اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واگذار کرده است،

برای حل این بحران با  افزایش سهم سوریه از نفت ایران و تامین امنیت کشتی‌های حمل‌ونقل، احقاق این هدف نزدیک بوده و جدیدترین کشتی نفتی در 17 ژانویه، به بندر بانیاس سوریه رسید تا بحران سوخت این کشور را کاهش دهد.

نگرانی آمریکا و اسرائیل از تولید تسلیحات ایران و سوریه باوجود شایعات مداوم در مورد شکاف در روابط ایران و سوریه ادمه دارد، روشن‌ترین گواه بر گسترش روابط این دو کشور پروژه‌های مشترک نظامی است.

در غرب‌آسیا، هیچ موضوعی بیش از بومی‌سازی تولید تسلیحات ایران در کشورهای متحد، مانند سوریه؛ تل‌آویو و واشنگتن را به خود مشغول نمی‌کند.

در 11 ژانویه، نیوزویک به نقل از یک منبع اطلاعاتی متحد آمریکا گفت که ایران به‌دنبال ایجاد یک شبکه جامع دفاع هوایی در سوریه با ارسال تجهیزات و کارکنان به این کشور جنگ‌زده عربی بود در پروژه‌ای که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به‌دنبال خنثی کردن آن بود.

حملات هوایی غیرقانونی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  به سوریه، مراکز تولید موشک ایران را هدف قرار داده است، این فعالیت برای توقف آنچه که آن را توسعه نظامی پنهان توسط تهران می‌نامد انجام شد

. گزارش‌های بی‌وقفه که گمانه‌زنی رسانه‌ها از کشورهای متخاصم با محور مقاومت سوریه و ایران است تأیید می‌کند که این مشارکت به‌هیچ‌وجه از بین نرفته است و همچنان برای غرب و اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  نگران‌کننده است.

در هر صورت، ضرب و شتم بی‌امان اقتصادی، سیاسی و نظامی این دو کشور؛ باعث تقویت بیشتر همکاری و راهبردی روابط دوجانبه آن‌ها می‌شود.