loader image

جستجو

China is assisting Riyadh in developing a ballistic missile program

ایرواسپیس دیفنس ریویو: چین به ریاض در توسعه برنامه موشکی بالستیک کمک می‌کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

مجله «ایرواسپیس دیفنس ریویو» در یادداشت خود با اشاره به اینکه عربستان بزرگترین واردکننده تسلیحات در جهان است، تاکید کرد چین به ریاض در توسعه برنامه موشکی بالستیک کمک می‌کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ مجله ایرواسپیس دیفنس ریویو در یادداشت خود تازه خود نوشت: بودجه نظامی سالانه عربستان بین سال‌های 2015 و 2020، چهار تا هشت برابر ایران بوده است.
طبق شواهد جدید، چین از عربستان در توسعه برنامه موشکی بالستیک حمایت می‌کند. علی‌رغم اینکه گزارش‌های اولیه درباره این برنامه در سال 2019 منتشر شد، ظرفیت عربستان برای پرتاب موشک‌های قابل اعتماد ناشناخته باقی ماند.

محققان مؤسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری به سی‌ان‌ان گفتند که اکنون مدرک روشنی دارند که نشان می‌دهد چین به ریاض در توسعه چنین پیشرفت‌هایی کمک می‌کند. این یک نقطه عطف آشکار نه تنها در کمک نظامی چین به عربستان، بلکه در رقابت تسلیحاتی غرب‌آسیا است. ایران بدون شک متوجه خواهد شد که این پیشروی‌های عربستان پتانسیل ایجاد ویرانی در موقعیت دفاعی این کشور را دارد. انتظار می‌رود تهران نیز به همین ترتیب واکنش نشان دهد.
با این حال، اگر چین به سوق دادن این منطقه به سمت آب‌های خطرناک و ناشناخته کمک می‌کند، مهم است که به یاد داشته باشیم که این پویایی دهه‌ها است که ایجاد شده است و این که سیاست‌های جزیره‌ای غرب به رساندن منطقه به این موقعیت تلخ کمک کرده است.

عربستان اکنون انباری از مدرن‌ترین سلاح‌های جهان را در اختیار دارد. این کشور بزرگترین واردکننده تسلیحات در جهان است که این امر به دلیل عرضه منظم تسلیحات عمدتاً از آمریکا، فرانسه و بریتانیا است. بین سال‌های 2016 تا 2020، این کشور 11 درصد از کل واردات تسلیحات جهانی را به خود اختصاص داده است.

به نظر می‌رسد رویکرد ترجیحی عربستان برای هر موضوع ژئوپلیتیکی، خرید نظامی است، صرف‌نظر از اینکه در جنگ باشد یا در صلح. از سوی دیگر، کل واردات تسلیحات ایران در همان دوره، تنها 0.3 درصد از کل واردات جهانی را به خود اختصاص داده است. بودجه نظامی سالانه عربستان بین سال‌های 2015 و 2020، چهار تا هشت برابر ایران بود. از نظر کیفی، عربستان بر ایران برتری هوایی دارد. گزینه‌های ایران برای دفاع از فضای هوایی بسیار محدود است. دولت ایران تنها می‌تواند رویای به دست آوردن هواپیماهای پیشرفته آمریکایی و اروپایی و سامانه‌های پدافند هوایی را داشته باشد که به دلیل تحریم‌ها، زرادخانه‌های عربستان را تحت‌الشعاع قرار داده است.