loader image

جستجو

Biden should not miss the opportunity to improve relations with Iraq1

عرب‌نیوز:
بایدن نباید فرصت بهبود روابط با عراق را از دست دهد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «عرب نیوز» در یادداشت اخیر خود ضمن اشاره به اینکه بایدن نباید فرصت بهبود روابط با عراق را از دست دهد، نوشت: این کشور یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت کره زمین است، آن هم در زمانی که جهان به شدت به دنبال جایگزینی برای منابع انرژی روسیه است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه عرب‌نیوز در یادداشت اخیر خود به‌قلم «حسین عبدالحسین» نوشت: سفر جو بایدن به عربستان، به عراقی‌ها فرصتی برای اصلاح اوضاع می‌دهد. و به همین ترتیب به آمریکا این فرصت را می‌دهد تا با متحدان عراقی که بدون آن‌ها مهار ایران ممکن است دشوار باشد، ارتباط برقرار کند.

بی‌توجهی آمریکا در قبال عراق طی چند سال گذشته یک اشتباه استراتژیک غیرقابل توجیه است. این کشور یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت کره زمین است، آن هم در زمانی که جهان به شدت به دنبال جایگزینی برای منابع انرژی روسیه است. عراق همچنین می‌تواند نقش مهمی در بازدارندگی علیه تهدیدات ایران در منطقه ایفا کند.

تهران که با تحریم‌های خفقان‌آور آمریکا بر اقتصاد خود مواجه است، از عراقی‌ها سوءاستفاده می‌کند و میلیاردها دلار از درآمد بغداد از فروش نفت را برای خود برمی‌دارد. در سال 2021، خزانه‌داری عراق 75 میلیارد دلار ارز به دست آورده بود، اما بانک مرکزی این کشور به سختی توانست جلوی کاهش ارزش پول ملی را بگیرد، زیرا تهران توانست از طریق صرافی‌های کوچک مقادیر زیادی ارز خارجی را که توسط بانک مرکزی عراق برای حفظ ارزش دینار به حراج گذاشته شده بود، از این کشور خارج نموده و وارد ایران کند.

ایران همچنین دولت عراق را مجبور کرده است تا شبهه‌نظامیان طرفدار تهران را که در میدان‌های مختلفی در سراسر منطقه می‌جنگند، از نظر مالی حمایت کند. زمانی که حکومت ایران به دلیل سقوط اقتصاد لبنان می‌خواست ثروت حزب‌الله را افزایش دهد، تهران به بغداد دستور داد محموله‌های نفتی بیروت را تامین کند.

رفتار آمریکا به گونه‌ای است که انگار آن‌ها از دخالت در امور عراق می‌ترسند و می‌خواهند تا حد ممکن از آن دور بماند. آن‌ها وانمود می‌کنند که واشنگتن می‌تواند یک اتحاد منطقه‌ای برای مهار ایران را بدون وجود عراق ایجاد کند.

بایدن باید از این فرصت استفاده کند و در حاشیه نشست جده با الکاظمی دیداری دوجانبه داشته باشد. وی باید به نخست‌وزیر عراق اطلاع دهد که آمریکا همچنان مایل است تا در این کشور سرمایه‌گذاری‌کند و از تمام تلاش‌ها برای بازپس‌گیری حق حاکمیت و انحلال شبهه‌نظامیان طرفدار ایران حمایت خواهد نمود. او همچنین می‌تواند به همتای عراقی خود بگوید که اگر دولت عراق تسلیحات کافی برای گارد ملی کرد‌ها را تامین نکند، واشنگتن این کار را انجام خواهد داد.