loader image

جستجو

Despite the JCPOA, the conflict between America and Iran continues in Syria

استراتفور:
با وجود برجام، درگیری‌ آمریکا و ایران در سوریه ادامه دارد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «استراتفور» نوشت: مذاکرات هسته‌ای در حال انجام، راهبردهای رقیب آمریکا و ایران در سوریه را حل نخواهد کرد و درگیری‌های آینده را محتمل و به طور بالقوه از نظر دامنه و مدت طولانی‌تر می‌کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ موسسه استراتفور در یادداشت خود نوشت: دور اخیر ایران و آمریکا درگیری‌ها در سوریه نشان می‌دهد که تنش‌های دوجانبه بدون توجه به برجام ادامه خواهد داشت و درگیری‌های بیشتر از این دست در نهایت می‌تواند حمایت سیاسی آمریکا از استقرار نیرو در سوریه را تهدید کند.

نیروهای گزارش شده تحت حمایت ایران در روز 15 اگوست یک پهپاد را به پادگان نظامی آمریکا در التنف سوریه پرتاب کردند و در همان روز یک حمله موشکی علیه نیروهای آمریکایی در شمال شرق این کشور انجام شد.

در تلافی، آمریکا اهداف مرتبط با سپاه پاسداران را در مرز سوریه و عراق مورد حمله قرار داد.

تضاد منافع ایران و آمریکا در سوریه منجر به چندین درگیری از جمله حملات پهپادی به پایگاه نظامی التنف در سال‌های 2020 و 2021 شده است، اما معمولاً این درگیری‌ها پس از یک دور حملات و تلافی‌جویانه پایان می‌یابد.

دخالت ایران در سوریه ریشه در تلاش برای حفظ پل زمینی خود با متحدان در لبنان و بازگرداندن کنترل کامل بشار اسد بر این کشور دارد.

نیروهای آمریکایی به‌جای تمرکز بر ایران، رسماً در سوریه حضور دارند تا مأموریت‌های ضد تروریسم را انجام دهند.

مذاکرات هسته‌ای در حال انجام، راهبردهای رقیب واشنگتن و تهران در سوریه را حل نخواهد کرد و درگیری‌های آینده را محتمل و به طور بالقوه از نظر دامنه و مدت طولانی‌تر می‌کند. مذاکرات جاری آمریکا و ایران بر سر احیای برجام، سایر موضوعات رقابت ژئوپلیتیکی بین آن‌ها، مانند حمایت ایران از شبهه‌نظامیان نیابتی، توسعه و استقرار موشک‌های بالستیک را پوشش نمی‌دهد. بنابراین حتی اگر ایران و آمریکا به برجام دست یابند، ایران همچنان بر تلاش برای تضعیف موقعیت واشنگتن در سوریه متمرکز خواهد بود.

در همین حال، آمریکا در حال حاضر برنامه‌ای برای خروج از سوریه ندارد، تا حدی به این دلیل که داعش همچنان یک جنبش زیرزمینی در عراق و سوریه است.

ایران به طور مشابه رقابت خود را با ترکیه تقسیم کرده است، زیرا این دو کشور به طور رسمی روابط اقتصادی و دیپلماتیک خود را حفظ می‌کنند، حتی اگر از طرف‌های مخالف در سوریه حمایت می‌کنند.

درگیری‌های آینده بین آمریکا و ایران، حمایت سیاسی آمریکا از مأموریت ضد تروریسم واشنگتن در آنجا را تهدید می‌کند، به‌ویژه اگر تلفات آمریکایی داشته باشد. از آنجایی که جنگ داخلی سوریه نزدیک به حل نیست، این تصور که آمریکا در یک باتلاق گیر کرده است، به احتمال زیاد افزایش خواهد یافت.