loader image

جستجو

The JCPOA requires complex maneuvers between Iran and Israel

نشنال:
برجام نیازمند مانورهای پیچیده ایران و اسرائیل است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال» نوشت: اسرائیل از طریق کانال‌های غیررسمی به روسیه، قدرت‌های اروپایی و آمریکا هشدار داد و گفت که در صورت امضای توافقنامه در وین، آماده حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران است.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکزمطالعات سورین، روزنامه نشنال در یادداشت خود به‌‌قلم «راغده درغام» نوشت: در غیاب توافق ایران و آمریکا، آن‌ها به دنبال توافق‌های موقتی هستند.

در نتیجه تهدید هسته‌ای، ذینفعان مذاکرات هسته‌ای دوباره در حال بررسی حل اختلافات با ایران و انعقاد یک توافق موقت برای احیای برجام هستند.

اخیراً اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران در صورت امضای توافقی اشاره کرد که مفاد آن به نفع امنیت ملی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نیست.

دولت بایدن تحت فشار داخلی و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) قرار گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران نیز به نوبه خود بین ایدئولوژی حاکم و مرکزیت سپاه در اقتصاد، سیاست خارجی، رفتار منطقه‌ای و نیاز به فروش نفت خود، به ویژه در شرایطی که اروپا به شدت به جایگزینی عرضه نفت نیاز دارد، گیر کرده است.

واضح است که یک معامله بزرگ نهایی که به طور اساسی به توافق ایران و آمریکا نیاز دارد، تقریباً غیرممکن شده است، و این امر باعث شده است تا به دنبال توافق‌های موقت باشیم.

در این میان، رهبری ایران به خود فرصتی برای مانورهای سازنده، همراه با تهدید به تلافی می‌دهد. ایران در منطقه انعطاف نشان می‌دهد و بر اهمیت ادامه گفت‌وگوها با عربستان تاکید می‌کند.

همچنین به نظر می‌رسد ایران مایل است در تعیین مرزهای دریایی لبنان و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به‌عنوان یک ژست حسن‌نیت مانعی ایجاد نکند، بلکه همچنین می‌خواهد نفوذ ایران را بر چنین موضوعاتی که برای آمریکا و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) حیاتی است، برجسته کند.

از نظر استراتژیک، انعطاف‌پذیری ایران با امکان موافقت با به تعویق انداختن موضوع تحریم سپاه نمایان می‌شود. درآمدهای نفتی برای تقویت ایدئولوژی آن در بلندمدت بسیار مهم است، بنابراین اولویت بندی آن‌ها در حال حاضر ضرری ندارد. این بخشی از سیاست مانور سازنده ایران است.

با این حال، انعطاف ایران بی پایان نخواهد بود.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نه تنها برای ایران بلکه برای اروپا و روسیه نیز باعث نگرانی می‌شود.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از طریق کانال‌های غیررسمی به روسیه، قدرت‌های اروپایی و آمریکا هشدار داد و گفت که در صورت امضای توافقنامه در وین، آماده حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران است.

اروپا وحشت هسته‌ای و انرژی را احساس می‌کند.

در پی تصمیم برای تحریم نفت و گاز روسیه، اروپا به جایگزینی نیاز دارد که در صورت توافق برجام، ایران می‌تواند آن را ارائه دهد.

ایران به دلیل نیاز به پول و همچنین به این دلیل که عزم اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای انجام اقدام نظامی علیه خود را جدی می‌گیرد، درهای سازش را نبسته است.