loader image

جستجو

Former President Donald Trump departs Trump Tower, Wednesday, Aug. 10, 2022, in New York, on his way to the New York attorney general's office for a deposition in civil investigation. (AP Photo/Julia Nikhinson)

کان 11
بررسی تشکیل پرونده جنایی علیه ترامپ

مرکز مطالعات سورین

چکیده

شبکه خبری «کان 11» در گزارشی از بررسی تشکیل پرونده جنایی علیه ترامپ خبر داد و نوشت: اتهامات نوشته‌شده در پیش‌نویس شامل جرایم فتنه انگیزی، ممانعت از رسیدگی رسمی و تلاش برای کلاهبرداری از دولت آمریکاست.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، شبکه کان 11 در گزارشی اعلام کرد: کمیته فرعی برای بررسی رویدادهای 6 ژانویه 2021  در حال بررسی توصیه به وزارت دادگستری آمریکا برای طرح اتهامات جنایی علیه «دونالد ترامپ» -رئیس‌جمهور سابق- این کشور است.

اتهامات نوشته‌شده در پیش‌نویس شامل جرایم فتنه انگیزی، ممانعت از رسیدگی رسمی و تلاش برای کلاهبرداری از دولت آمریکاست.

ضمناً توصیه‌نامه اثر الزام‌آور ندارد و در صورت ارسال به وزارت دادگستری، این وزارت‌خانه نیز موظف به بحث و بررسی آن نیست.

جرم عدم رعایت تشریفات رسمی به ترامپ نسبت داده می‌شود که حدود یک ماه پیش اعلام کرد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024  شرکت می‌کند.

در کمیسیونی که وی تلاش کرد تأیید نتایج انتخابات را به تعویق بیندازد، در حالی که آگاه بود که این یک «عمل خلاف قانون» است.

این توهین به رئیس‌جمهور سابق نیز نسبت داده شد، زیرا او «دائما به «مایک پنس» -معاون رئیس‌جمهور وقت- فشار می‌آورد تا از شمارش آرای رأی‌دهندگان در کالج‌ها خودداری کند، حتی اگر می‌دانست که شکست خورده است».

علاوه بر این، کمیته فرعی ادعا کرد که او را می‌توان برای جرایم توطئه با وکلای کلیدی و احتمالاً حتی با اغتشاشگران مرتبط دانست، حتی اگر این توطئه آشکارا و صریح انجام نشده باشد.

کمیته فرعی در اتخاذ این تصمیم به حکم یک قاضی فدرال در ماه می استناد کرد که بر اساس آن ترامپ و وکیل «جان ایستمن» ظاهراً در تلاش برای تضعیف نتایج انتخابات 2020 دست به فعالیت مجرمانه زدند.

همچنین کمیته فرعی گفت: «ترامپ همچنین ممکن است به توطئه برای کلاهبرداری برای اخلال در عملکرد دولت متهم شود، زیرا او از پنس خواسته بود برگه‌های رأی بایدن را با برگه‌های رأی خود جایگزین کند».

در همان زمان، ترامپ توسط اف‌بی‌آی مورد بازجویی قرار گرفت، پس از یورش به املاک او در مار-آ-لاگو، فلوریدا، حدود 300 سند طبقه‌بندی شده را که ظاهراً هنگام خروج وی از کاخ سفید با خود برده بود، ضبط کرد.

در ماه ژوئن، اسناد طبقه‌بندی‌شده اضافی به وزارت دادگستری آمریکا منتقل شد که ‌آن‌ها خواستار دریافت آن شدند.

در ماه اکتبر گزارش شد که حداقل یکی از اسناد محرمانه مربوط به برنامه موشکی ایران بوده و می‌تواند منابع و روش‌های کاری جامعه اطلاعاتی آمریکا و همچنین اسنادی حاوی اطلاعات در مورد چین را فاش کند.