loader image

جستجو

America's plan to weaken Iran in the Persian Gulf

جروزالم پست:
برنامه آمریکا برای تضعیف ایران در خلیج‌فارس

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «جروزالم پست» در یادداشتی به بررسی برنامه آمریکا برای تضیف ایران در خلیج فارس پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه جروزالم پست در یادداشتی به‌قلم «سث فرانتزمن» نوشت: اواخر اسفندماه سال جاری، دو اسکادران از هواپیمای A-10 Thunderbolt آمریکا در بحبوحه تنش‌های ایران در منطقه وارد امارات شدند.

پس از حمله به نیروهای آمریکایی در شرق سوریه، آمریکا در 23 مارس حملات هوایی گسترده‌ای را علیه شبهه‌نظامیان طرفدار ایران انجام داد.

گروه‌های وابسته به سپاه ایران هدف قرار گرفتند و اندکی بعد هواپیماهای A-10 به پایگاه الظفره در امارات رسیدند.

گروه‌های مورد حمایت ایران از پهپادها و موشک‌ها برای هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی استفاده می‌کنند و از ژانویه ۲۰۲۱ تقریباً ۸۰ حمله انجام داده‌اند.

هواپیمای A-10 آمریکا اکنون در کانون توجه قرار گرفته است زیرا آمریکا A-10 را با حداکثر 16 بمب GBU-39/Bs، بمب‌های با قطر کوچک (SBU) که هر کدام 250 پوند وزن دارند، تجهیز می‌کند.

در همان زمان، آمریکا ممکن است ‌به‌زودی تعداد بیشتری از A-10‌ها را بازنشسته کند. بنابراین استقرار A-10 دارای اهمیت تاریخی است و می‌تواند به بازدارندگی علیه ایران کمک کند زیرا ایران همچنان به تهدید نیروهای آمریکایی و آزار کشتی‌ها در خلیج‌فارس ادامه می‌دهد.

اکنون وال استریت ژورنال گفته است که «ارتش برای اولین بار در آخرین اقدام برای بازدارندگی ایران، بمب‌های 250 پوندی «bunker busting» را بر روی هواپیماهای حمله‌ای که اخیراً به غرب‌آسیا فرستاده‌اند، قرار می‌دهد.»

این گزارش می‌گوید: «تصمیم برای قرار دادن سلاح‌های قوی‌تر بر روی اسکادران A-10 Warthogs برای ایجاد شانس بیشتری برای موفقیت خلبانان در انهدام سنگرهای مهمات و سایر اهداف مستقر در عراق و سوریه است، جایی که نیروهای آمریکایی بارها مورد هدف قرار گرفته‌اند.»

این گزارش خاطرنشان می‌کند که مهمات اضافی به هواپیما قدرت شلیک بسیار بیشتری می‌دهد.

فرماندهی مرکزی نیروی هوایی آمریکا خاطرنشان کرد که «از زمان ایجاد آن در سال 1975، A-10 ‌به‌عنوان اولین هواپیمای طراحی‌شده ‌به‌طور خاص برای پشتیبانی هوایی نزدیک، نیروهای زمینی را پشتیبانی هوایی کرده و نیروهای دشمن و زیرساخت‌ها را نابود کرده است.

استقرار A-10 این فرصت را برای فرماندهی مرکزی نیروی هوایی آمریکا فراهم می‌کند تا با قابلیت‌های پشتیبانی هوایی نزدیک به منظور دستیابی به قوی‌ترین و متنوع‌ترین نیروی ممکن، آزمایش کند. این هواپیما در اصل برای متوقف کردن تانک‌های شوروی طراحی شده بود.

A-10 در طول جنگ سرد ‌به‌عنوان یک هواپیمای پشتیبانی نزدیک هوایی طراحی شد که برای کمک به نابود کردن انبوه تانک‌ها و وسایل نقلیه در میدان جنگ طراحی شده بود.

این هواپیما بر مبنای یک تفنگ 30 میلی متری به سبک گاتلینگ غول پیکر ساخته شد که برای شلیک ترکیبی از مهمات، از جمله گلوله‌های آتش‌زا زره‌پوش و گلوله‌های آتش‌زا با قابلیت انفجار قوی که شامل گلوله‌های اورانیوم ضعیف‌شده نیز می‌شود، طراحی شده بود.

نقش این هواپیما هرگز در جنگ سرد محقق نشد، زیرا آمریکا هرگز مجبور نشد با هزاران تانک شوروی که از رودخانه موزل یا خط مقدم دیگری عبور می‌کردند، روبرو شود.

در عوض، هواپیمایی به نام Warthog، برای عملیات در عراق و سپس در جنگ جهانی علیه تروریسم استفاده شد.

استقرار A-10ها در منطقه، قابلیت هوایی بیشتری را در غرب‌آسیا در کنار هواپیماهای جنگنده ایجاد می‌کند و فرصتی برای آزمایش و نوآوری با متخصصان پشتیبانی هوایی نزدیک فراهم می‌کند.

نیروی هوایی نهم (مرکزی نیروی هوایی آمریکا) متعهد به تضمین امنیت و ثبات در کنار شرکای خود در منطقه مسئولیت فرماندهی مرکزی آمریکا است.

طبق مقاله‌ای در The Drive «عکس‌های منتشر‌شده توسط وزارت دفاع نشان می‌دهد که Warthog اخیراً با پیکربندی‌های مختلف SDB، از جمله یکی با 16 SDB و دیگری با هشت SDB و یک مخزن سوخت در خط مرکزی، در پایگاه نیروی هوایی نلیس در نوادا آماده شده است.»

بمب قطر کوچک SBD-39B یک مهمات هدایت‌شونده 250 پوندی است. آمریکا گفت:«SDB برای ارائه ناوبری به هدف به سیستم موقعیت یاب جهانی متکی است.

علاوه بر این، اندازه کوچک آن باعث افزایش بارگیری هواپیما برای دستیابی به کشتارهای متعدد در هر پرواز می‌شود و ذاتاً احتمال آسیب جانبی را کاهش می‌دهد.»

این بمب می‌تواند در حدود 40 مایل دریایی پرواز کند و نیروی هوایی آمریکا خاطرنشان کرده بود که F-15E هواپیمایی است که در حال حاضر به آن مجهز شده است. افزودن ‌این‌ها به A-10 به F-15E توانایی انجام حملات بیشتری را می‌دهد.

این اولین باری نیست که A-10 بمب جدید دریافت می کند، در ژوئن 2019، The Drive اعلام کرد که این هواپیما یک بمب GBU-31، 2000 پوندی را روی مواضع داعش انداخته است.

بر اساس آن مقاله، A-10 قبلاً از GBU-28، GBU-12 و GBU-58 و همچنین AGM-65 Maverick Air استفاده کرده است.

Task and Purpose همچنین نقش جدید A-10 را ‌به‌عنوان نوعی «کامیون بمب‌گذاری» که سلاح‌های زیادی را در حداکثر 10 ایستگاه سلاح حمل می‌کند برجسته کرد.

این بدان معناست که در حالی که هواپیماهای دیگر ممکن است رادارگریزی و آمادگی برای مبارزه با دشمنان نزدیک مانند چین یا روسیه را در اولویت قرار دهند، A-10 می‌تواند اهداف داعش یا حتی شبهه‌نظامیان مورد حمایت ایران را، در صورت درخواست برای انجام این کار، از بین ببرد.

تعداد کمی از A-10 مستقر در ضفرا ممکن است به بازدارندگی علیه ایران کمک کند.

با این حال، این واقعیت که ایران در هفته گذشته به یک کشتی عازم هیوستون حمله کرد و کشتی را به بندرعباس برد، نشان می‌دهد که ایران همچنان مایل است به رفتار خود ادامه دهد.