loader image

جستجو

میدل ایست آی:
بی‌توجهی عربستان به گلایه و ابراز ناامیدی آمریکا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «میدل ایست آی» در گزارشی از بی‌توجهی عربستان به گلایه و ابراز ناامیدی آمریکا خبر داد و نوشت: برنز با گلایه از توافق ایران و عربستان از رفتار سعودی‌ها ابراز ناامیدی کرده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه میدل ایست آی در گزارشی خبر داد:  «ویلیام برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، این هفته در سفری اعلام‌نشده به عربستان مهمان مقام‌های ارشد دولتی و همتایان سعودی خود بود.

سفر بی‌سروصدای رئیس‌ سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به ریاض، در ‌فاصله کوتاهی بعد از توافق سیاسی عربستان و ایران برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک و چند روز قبل از دیدار روز پنجشنبه وزرای خارجه دو کشور در پکن انجام شد.

برنز با گلایه از توافق ایران و عربستان از رفتار سعودی‌ها ابراز ناامیدی کرده است!

وی به محمد بن سلمان گفته که آمریکا‌ احساس می‌کند از روند نزدیک شدن ریاض به ایران و سوریه بی‌خبر مانده است.

نکته قابل‌تأمل در این میان بی‌توجهی عربستان به ابراز نگرانی و گلایه آمریکایی‌ها و برگزاری نشست دو وزیر خارجه طبق برنامه‌ریزی قبلی و آن‌هم در پکن است.

دیداری که می‌توانست در کشور دیگر مانند عراق یا عمان برگزار شود که آمریکایی‌ها حساسیت کمتری روی آن دارند.

«بیل برنز» -مدیر سیا- به «محمد بن سلمان» -ولیعهد عربستان- گفت که آمریکا‌ از اقدامات ریاض برای بازگرداندن روابط با ایران و سوریه به‌عنوان بخشی از خط‌مشی سیاست خارجی مستقل پادشاهی که به‌طور فزاینده‌ای مستقل است، احساس کورکورانه می‌کند.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، در این دیدار، او ناامیدی واشنگتن را از کنار گذاشته شدن از تحولات منطقه‌ای ابراز کرد.

این سفر که اولین بار توسط واشنگتن‌پست گزارش شد، ‌‌به‌دنبال یک سری پیشرفت‌های دیپلماتیک غافلگیرکننده توسط ریاض انجام می‌شود که آمریکا‌ را در حاشیه قرار داده است و صحبت‌ها درباره کاهش نفوذ ایالات‌متحده در منطقه را دامن می‌زند.

ماه گذشته، عربستان در توافقی با میانجیگری رقیب اصلی واشنگتن، چین، با برقراری مجدد روابط با ایران موافقت کرد.

این اعلامیه ابتدا با شک و تردید در واشنگتن مورد بازخورد قرار گرفت.

یک مقام ارشد سابق آمریکا‌ که در هنگام انتشار این خبر با میدل ایست آی صحبت می‌کرد، در صحت این گزارش‌ها تردید ایجاد کرد، درحالی‌که یک مقام آمریکایی در تلاش بود این پیشرفت را کم‌اهمیت جلوه دهد و توضیح داد که آمریکا‌ منتظر خواهد ماند تا تأثیر آن را ببیند.