loader image

جستجو

The Impact of Atomic Energy Organization Reports on the Future of the IAEA Board

ایندیپندنت:
تأثیر گزارش‌های سازمان انرژی اتمی بر آینده برجام

مرکز مطالعات سورین

چکیده

سایت خبری «ایندیپندنت» نوشت: تعامل با پرونده هسته‌ای ایران،‌به‌ویژه با توجه به آماده نبودن تهران برای همکاری و پنهان‌کاری در اقدام‌های مرتبط به برنامه تسلیحات هسته‌ای بسیار دشوار است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، سایت خبری ایندیپندنت در گزارش خود به‌قلم «هدی رئوف» نوشت: چند روز پیش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی مبنی بر اینکه ایران به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک شده و تهران به پرسش‌های آژانس در مورد منبع اورانیوم یافت‌شده در سه سایت اعلام‌نشده پاسخ نداده است، منتشر کرد.

پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا گزارش‌های آژانس تاثیری در پی خواهد داشت؟ و آیا فرصتی برای رسیدن به توافق بین واشنگتن و تهران باقی مانده است؟

فراهم نشدن زمینه پیگیری و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران‌، این واقعیت را آشکار کرد که تعامل با پرونده هسته‌ای این کشور، به‌ویژه با توجه به آماده نبودن تهران برای همکاری و پنهان‌کاری در اقدام‌های مرتبط به برنامه تسلیحات هسته‌ای بسیار دشوار است.

هرچند آخرین گزارش آژانس در ارتباط با تداوم نقض مفاد توافق هسته‌ای به‌ وسیله ایران، چیز تازه‌ای به همراه نداشت، اما زمان صدور این گزارش قبل از نشست شورای حکام آژانس، آن را حائز اهمیت می‌کند.

بنابراین، انتظار می‌رود تهران در تعامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ارائه پاسخ به مسائل مربوط به سایت‌های فاش‌نشده، از خود انعطاف‌پذیری نشان دهد.

سرنوشت توافق هسته‌ای ایران همچنان نامشخص است. با توجه به وخامت روزافزون جنگ بین روسیه و اوکراین و تلاش ایران برای بهره‌برداری از این بحران، تهران ممکن است برای رسیدن به هسته‌ای شدن، نقض تعهدهای برجامی را افزایش دهد.

سپس به‌منظور رفع تحریم‌های آمریکا برای رسیدن به توافق تلاش کند تا بتواند برنامه‌های اقتصادی خود را با امکانات بیشتری ادامه دهد. ایران هرگز از تلاش برای تقویت برنامه هسته‌ای خود دست برنمی‌دارد، به‌ویژه که تهران حذف زرادخانه هسته‌ای اوکراین را یکی از عمده‌ترین نقاط ضعف این کشور در نبرد با روسیه می‌داند.

بنابراین، هدف اصلی دولت ایران از ادامه گفت‌وگوها با غرب، تلاش برای رسیدن به توافقی برای رفع تحریم‌هاست، اما تهران در عمل حاضر به عقب‌نشینی از تلاهایش برای تقویت برنامه هسته‌ای نیست و به‌منظور رسیدن به این هدف همچنان به نقض تعهدهای برجام ادامه خواهد داد.